Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

A múlt sosem ereszt

Proby 2016. június 26., vasárnap
„A színház olyan, mint egy megértő feleség – míg a film jelenti a nagy kalandot, a pazarló és nagy igényekkel fellépő szeretőt.”

Ingmar Bergman



Az Orlai Produkciós Iroda előadása, amely Ingmar Bergman híres filmjének alapján készült, igazán különös történetet vetít elénk. Olyannyira, hogy a záróakkord után már saját igazunkban is kételkedni kezdhetünk.

Az Őszi szonáta ugyanis valami olyanról mesél nekünk, amiről nem igazán szokás a hétköznapokban: arról, milyen könnyedén elmérgesedhet egy anya-lánya viszony, és milyen nehéz – sőt lehetetlen – visszaállítani azt a világrendet, ami egyszer megbomlott. Arról, hogy minden elhatározásunk, legyen akármilyen apró is, visszavonhatatlan folyamatokat indítanak el bennünk, és mindazokban, akik körül vesznek bennünket. Arról, hogy a család mint fogalom csak egyféleképpen értelmezhető: a kényszerű felelősségvállalás nézőpontjából, és minden egyéb egészen egyszerűen eltorzítja életünk körvonalait.


Charlotte (Udvaros Dorottya), amilyen sikeres zongoraművésznő, olyan pocsék anya. Nem csoda hát, hogy a békésnek induló karácsonyi látogatás alkalmával, mikor lányánál, Evánál (Radnay Csilla) vendégeskedik, családi botrányba és biliborogatásba fullad a szenteste. Van is minek a felszínre kerülnie: Eva testvére, Helena fogyatékossággal küzd, s ezért anyja már rég lemondott róla, így a nevelőintézetből Evához került. Erről azonban Charlotte egészen eddig nem tudott, a szembesülés fájdalmát pedig nem kerülheti el. Eva is mély gyökerű feszültséggel van teli, egyrészt nem oly rég elhunyt gyermeke, másrészt fiatalkori sérelmei miatt, amit nem is rejt véka alá, és az alapvetően hidegvérű és megfontolt férje, Viktor (Széll Attila) sem rest megmondani a magáét.

A család tehát maga a megtestesült sorstragédia, s bár valójában belül mindenki megértésre, szeretetre vágyik és törekszik, űzött vadként rohannak egymás ordításai elől, és ami kívülre kerül, az csupán a merő gyűlölet és az ebből adódó egymásnak feszülés. Ami pedig a legdrámaibb az egészben: voltaképpen mindenkinek igaza lehet.


Vörös Róbert rendezése rendkívül érzékletesen és árnyaltan mutatja be az anya-lánya kapcsolat mélységeit, ám éppen ezért is bicsaklik meg egy-két ponton: a jelenetek, amelyek felkönnyítenék a tragikus vonalat, kissé esetlennek hatnak, a poénok nem tudnak igazán megérni. Az előadásban így a szüntelen feszültség pulzál, ami természetesen egyáltalán nem rossz, sőt, segít belelátni a lélektani folyamatokba, egészen egyszerűen a mellékesnek tűnő részek ernyedten lógnak a levegőben.

Ám ezt a kis dramaturgiai döccenőt szépen ellensúlyozzák a nagyszerű színészi alakítások, így nagy hiányérzet semmi esetre sem maradhat bennünk. Udvaros Dorottya már a legelső pillanattól kezdve képes elhitetni velünk bármit, játékában megtestesülni látszik az anya minden gondolata, fájdalma, és a különös gőg is, amely nem hagyja, hogy megbánja a múltban történeteket. Radnay Csilla ugyancsak mesterien nyúl hozzá a szerepéhez, és egyetlen percre sem zökken ki belőle. Eltemetetlen érzései tökéletes ritmusban törnek felszínre, a beforratlan lelki sebei újra és újra vérezni kezdenek, és esélye sincs rá, hogy sérüléseit valaha is begyógyítsák. Épp önmagát gátolja ebben, hiszen saját frusztrációja miatt képtelen a megbocsátásra, pedig ez lenne az egyetlen kiút kálváriájából. Radnay mindezt már-már páratlan virtuozitással képes megjeleníteni, kezdettől fogva méltó partnere Udvaros Dorottyának. Egyértelműen ők ketten az előadás csúcspontjai, de a többiekben sem kell csalódnunk: Fodor Annamária beteg Helenája megrázóan őszinte, és Széll Attila férjkaraktere is mindig a legjobbkor érzékelteti elhagyatottságát.

Az életfelfogásbeli különbségeket Szakács Györgyi jelmezei teszik még elevenebbé: Charlotte drága ruhakölteményekben parádézik, igazi nagyvilági úrinő, aki öltözetével is azt üzeni, hogy nem ismer lehetetlent, Eva azonban egyszerű fehér blúzt és fekete szoknyát hord, és ez a kontraszt már azelőtt elmond mindent kettejük viszonyáról, hogy egy szót is szóltak volna egymáshoz.


Kétségtelen, hogy a nézőnek sok mosolyban nem lesz része a játékidő alatt, ám annál inkább lehetősége nyílik elgondolkodni azon, hogy vajon ki az bűnös és ki az igazi áldozat. Nemcsak a darab keretein belül, hanem a saját világában is.

Fotók: orlaiprodukcio.hu
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT