Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Árnyjátékosok

Proby 2016. június 18., szombat

(2016. május 11., MÜPA)

Karmester: Madaras Gergely

Program:

· Dohnányi Ernő: I. Szimfónia (d-moll)

· Nikolai Rimsky-Korsakov: Sheherezade




Valahol belekezdek a közepén és ennek a koncertnek a leírását megtámogatom néhány személyes élménnyel, tapasztalattal. Az aznap esti koncertre igazándiból egyetlen darab miatt mentem el, ami Dohnányi Első szimfóniája volt – szeretem a keveset játszott vagy szinte ismeretlen szerzőket és a különlegesebb, ritkán előadott darabokat.


De kik azok, akik a komolyzene eme ködös részéhez tartoznak? Joachim Raff (aki Liszt asszisztenséből fantasztikus szimfonikus művek szerzőjévé avanzsált), Hans Rott (Mahler tragikusan fiatalon elhunyt egyetemi barátja), vagy Anton Rubinstein (az ismert, de meg nem értett orosz zseni, korának sztárja) csak hogy néhányukat említsem. És, mint minden országnak, Magyarországnak is van egy már-már elfeledett nagyja Bartók és Kodály mellett. Ő nem más, mint Dohnányi Ernő, a karmester Christoph von Dohnányi nagyapja, aki az este „főfogását” is megalkotta, amit az MR Szimfonikusok a fiatal, de már világklasszis karmester egyéniség, Madaras Gergely keze alatt fel is tálaltak egy kis nézőszámú, de lehengerlő koncert keretében.

Milyen is egy ilyen szimfónia? Legelőször is ötvözi a kor nagyjainak stílusát, keletkezési idejéből adódóan egy késő-romantikus monumentális fúzió, melyben ötvöződik Brahms, Bruckner és Mahler stílusa. Hol arcba tolakodóan, hol finoman árnyalva, vegyítve egy akkor még fiatal, de már szinte teljesen kiforrott komponista ötleteivel, megoldásaival.


A szimfónia első tétele egy Brucknerre és Mahlerre emlékeztető ősköd szerű képpel indul, ahonnan szépen emelkedve kezd fejlődni a tétel egyik fő motívuma. Eleinte az egész félelmetesen és borzongatóan hat. A hangzás lenyűgöző és egy ilyen műhöz illően monumentális. A tétel melléktémája/másik motívuma természetesen kontrasztot alkot a főtéma elemiségével. Egy gyönyörű lírai dallam, bensőséges hangzással, amit akár Brahms is írhatott volna. Az egész első tételben ez a két ötlet váltakozik. A tétel a várttal ellentétben nem egy bombasztikus üstdobpergéses robbanással végződik, hanem helyt adva a második tétel lassú, szomorkás angolkürt szólójának, elhal, megszűnik. Az első két tétel igazi hangulati utazás. A zenekar végig csodálatos hangzást produkál, a szólók is gyönyörűek. A tempok nem ácsorognak, mindig van mire figyelni. Ezután következett a darab legkiemelkedőbb része, a harmadik scherzo tétel. Ez a tétel hajaz Mahler scherzoira és erőteljesen ellenpontos szerkezetével Franz Schmidt I. Szimfóniájának fináléjára. A scherzo aztán egy prestová gyorsul. A darab utolsó két tétele akár egyet is alkothat: a negyedik intermezzo tétel az ötödik tétel előkészítése, átmenet a harmadik scherzoból a fináléba. Az utolsó tétel felidézi néhol az előző tételek ötleteit, majd a szimfóniát a tétel vége röviden, de hatásosan zárja. Hangzásra akár egy nyitott kérdésként is hathat: ki lehet-e ebből még valami mást hozni?

Az egész fantasztikus, néhol lélegzetelállító volt. A zenekar hozta ugyan azt az első osztályú hangzást, amit a legutóbbi koncertjükön is hallottam, ahol Kobajasi Kenicsiro alatt játszottak. Végig koncentrált játékot hallottam, egyedül a bonyolultabb ritmikai részek voltak talán kissé ziláltabbak, de ezt be lehet tudni a darab nehézségének. Ezek – és a szünet – után következett Rimsky-Korsakov lenyűgöző Sheherezadéja, amit – a karmester tanácsát megfogadva – a zenéhez írt program végigolvasása nélkül hallgattam végig teljesen elvarázsolva. Sikerült ebbe a darabba, ami nem mellesleg nagyon jó levezetése volt az első résznek, beleszeretnem. Itt is szép játékot hallhattunk és egy gyönyörűen előadott igen nehéz szólót az MR új koncertmesterétől.

Összességében egy élvezetes és kellemes hangulatú koncertet hallhattunk, köszönhetően a kis létszámnak. A koncert kezdetén pedig Madaras Gergely kis bevezetői segítették a zene befogadását és személyessé tételét. Dohnányi első szimfóniája a különlegességek kedvelőinek kihagyhatatlan darab. Igaz kissé nehéz és hosszú, de egy fantasztikus zenei korrajzot mutat be a századforduló Közép-Európájából. 


Békési Botond
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - június 18, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: Békési Botond, klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT