Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Fischer Iván újra rendez: Falstaff!

Unknown 2018. április 20., péntek
Fergeteges Falstaff-előadással ajándékozta meg a Müpa közönségét Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar. Telitalálat volt az énekesgárda, a zenészek szerepeltetése, a jelmezek, és még bőven sorolhatnánk tovább. 


Ugyan itt tenném hozzá, hogy az előadás nem csak fergeteges volt, hanem meglepetésekkel is teli, a Müpa nagytermének színpadát varázslat lepte el. Fischer Iván rendezése visszahozta azt, amitől vígopera egy vígopera (még ha a Verdi oeuvre-ben egyedüli is). Itt nem lehetett komolykodva ülni a székben, nevetni kellett! 


Kezdjük talán onnan, hogy ez az opera Verdi életművében is kivételes helyet foglal el. Idős korában írta meg egyetlen vígoperájaként, amikor már ünnepelt és sokszorosan elismert zeneszerző volt, és nem kellett megfelelnie senkinek. Az egész darabból látszik, hogy a saját kedvteléséből készült, és ez a derű és humor az előadásnak is fontos részét képezte. 


Érdekesség képen: zeneszerző és librettista (Arrigo Boito) együttműködését – mondhatnám, akár szimbiózisát – dicséri ez a vidáman, és kijelenthetjük, büszkén csillogó kő egy életmű koronáján. Pedig az alkotó páros nem volt ám mindig jóban! A csak nem halálos ellenségeket Verdi kiadója, Ricordi békítette ki. Milyen jól tette! 



Fischer Iván és Marco Gandini rendezése mulatságos, de szerethető figuraként jelenítette meg Sir John Falstaffot. A régi kor lovagja ő, aki ragaszkodik a saját elveihez, és nem érti, hogy a környezete miért nem ért egyet vele. Ami nagyon szimpatikus benne, hogy nem bosszankodik sokáig a sérelmein – pedig lenne rá oka –, hanem humorral és iróniával felül tud emelkedni a gondjain. Nicola Alaimo mind megjelenésében, színészi játékában és nem utolsósorban énektudásában kifogástalanul alakította Falstaffot, jobbat el sem lehetne képzelni erre a szerepre. 


Dekadens, potrohos borissza. John Falstaff lovag (!). Fischer legutóbbi rendezése, Mozart Don Giovannija is egy hasonló jellemű főszereplővel operál. Igaz Sir John egy sokkalta szerethetőbb karakter és a nőügyeiről sem vezetnek noteszt a szárnysegédek. Énekesi és színészi teljesítményben jelen esetben sem volt hiány. Ismét egy erős gárdát kaptunk. Külön kiemelném, hogy Fischer – ahogyan az igényes ismertetőben is olvashattuk – kiemelt figyelmet fordított az énekesek olasz nyelvtudására, elvégre egy olasz operát hibátlan olaszságú énekesekkel hallgatni még is csak más.


A rendezésben számos jól működő megoldást láthattunk. Nagyszerű ötlet volt Fischer és a zenészek bevonása a cselekménybe, hiszen így nem csak zeneileg vették ki részüket az előadásból. A zenekar tagjai közül például többen beszálltak Falstaff keresésébe Ford házában, később pedig erdei tündérekké és manókká alakultak át és énekeltek is. Fischert pedig egy alkalommal csaplárosnak szólította Falstaff, ami megint nem egy szokványos jelenet volt. 



Egy pillanatra sem alakult ki üresjárat a színpadon, rendkívül látványgazdag volt a produkció, amihez nagyban hozzájárultak a jelmezek is. Anna Biagotti munkái impozánsan hatottak, és kitűnően illettek az egyes karakterekhez. Falstaff ünneplőruhája például egyszerre volt egyedi, túldíszített és némiképp mulatságos is, viszont az biztos, hogy nem lehet elfelejteni a látványát. A nők ruhái pedig egytől egyig esztétikusak voltak, főleg a nimfa- és a tündérjelmezek. 



Erről a részről csak szuperlatívuszokban lehet szólni. Tényleg. Az énekesek, a zenekar és Fischer Iván annyira közel hozták a darabot a közönséghez, amennyire csak lehet. Akár az első néhány széksort is beültethették volna a színpadi forgatagba. Mi némiképpen távolabbról szemléltük az előadást, de így is ugyan az volt az érzésünk – nekem legalább is biztosan -, hogy benne vagyunk a darabba. 


Üresjáratot nem nagyon lehetett találni. Konvencionális megoldást meg végképp nem. Az egész darab gördülékenyen haladt és mindenki aktív résztvevője volt a színpadon. A díszlet (inkább színpadkép) a maga egyszerűségében kitűnő volt, színt pedig az igényes és karakteres jelmezek vittek a darabba. 


Falstaff igazi dandyként tündökölt hatalmas csokornyakkendőjével és kockás öltönyével, aminek láttán Beau Brummel is örömkönnyeket hullatott volna. Alice, Meg és Mrs. Quickly pedig igazi csinibabaként tündököltek negyvenes éveket idéző kosztümjükben. Nem utolsó sorban pedig a zenekar erdei manóvá változása is csodásan nézett ki, nem beszélve a kalapokra szerelt égősorokról. 



Az énekeseket nemcsak hangi, hanem színészi produkciójuk alapján is dicsérhetjük. Láthatóan jókedvvel formálták meg a karakterüket, de nem estek túlzásba sem a jellemábrázolással. A windsori nők csapata (Alice – Eva Mei, Meg Page – Laura Polverelli, Mrs. Quickly – Yvonne Naef) nagyon szerethető volt, és olyan pillanat is akadt, amikor Fordnak (Tassis Christoyannis), a féltékeny férjnek szurkoltunk. 


A Fesztiválzenekar játéka és az Á la c’ARTe kórus közreműködése is meghatározó részét képezte az előadásnak. Olyan komplex élményt kaptunk, amit csak ritkán lehet tapasztalni. 

A komplex élmény kitűnően jellemzi Fischer rendezését. Mint korábban említettem, egy vígoperának ilyennek kell lennie. Visszatért ebbe a darabba az élet, az öröm és a nevetés, ami mindig őszinte volt.


Békési Botond és Tuska Borbála
Fotók: Horváth Judit
Unknown

Olvass tovább!

klasszik
By Unknown - április 20, 2018
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT