Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

A néző különös esete a színházban

Proby 2016. június 22., szerda
Néha, talán túlságosan is ritkán előforduló pillanatokban az ember azt érzi, hogy jó helyen van jókor, és nincs semmi, amiért odaadná azt a tökéletes percet, órát, amelyben elmerül. Még akkor sem, ha ez a tökéletesség egyszerre mosolyogtat és rendíti meg a világunkat. A Centrál Színház egyik igazán különleges darabja, A kutya különös esete az éjszakában pontosan ilyen érzelmeket ébreszt fel.


Már a dráma legelső jelenete is megrázó momentummal indul: Christopher megtalálja a szomszédban lakó nő kutyájának, Wellingtonnak a tetemét. Azonban a kutya nem természetes halált halt: vasvillával ölték meg. A kamasz fiú lelke nem nyugszik addig, amíg meg nem találja a kegyetlen tettest, s a cselekményből végül egy megrázó detektívtörténet kerekedik ki, amely szinte minden mozzanatával újabb és újabb kérdést állít fel. Ám jönnek a válaszok is, de mégsem úgy, ahogyan azt várnánk. Nem, ebben a drámában semmi sem úgy történik, ahogyan arra számítani lehetne: minden sokkal erőteljesebb és felkavaróbb, a válaszok is csak tovább fodrozzák a hömpölygő titkok óceánját. 

A helyzetet még bonyolultabbá teszi az, hogy Christopher Asperger-szindrómában szenved. Ez a betegség természetesen átitatja szülei életét is, s valójában egyedül az ő világa az, amely mindig a helyére kerül, miközben folyamatosan darabokra hullik a gondosan felépített, nyugodt környezet. De nem is lehetne ez másként, hiszen Christopher számára minden egyszerűnek tűnik: fekete vagy fehér. Igazság vagy hazugság. Bizalom vagy félelem. Nincs átmenet. Ebbe a hihetetlen egyenességbe próbál kétségbeejtő erőfeszítéssel beilleszkedni a fiú apja, Ed, ám az ő lélektana csak még tovább árnyalja a cselekményt. Judy, az édesanya szintén embertelen módon próbálja megérteni fiát, - még akkor is, ha teljességgel felőrlik őt a nehézségek, s szinte örökös kálváriába taszítják - akinek pillanatról pillanatra alakul át érzelmi állapota, egészen hihetetlen gyorsasággal vált őrjöngés és harmónia között. A szülők olykor hazudnak, s menekülnek is, ám mindez érthető, hiszen elképzelhetetlenül nehéz és fájdalmas lehet nekik az, hogy nem érinthetik meg egyetlen fiukat, - sem fizikailag, sem átvitt értelemben – akit keservesen szeretnek. S nemcsak közel kerülni nem tudnak hozzá, még megvédeni is képtelenek, mert Christopher élni akar, saját értékrendszere és elvei vannak, személyisége valójában igen céltudatos és kiforrott, még akkor is, ha igazán erős kötelék egyedül a patkányához fűzi. A fiú a történet előrehaladtával kamaszból felnőtté érik, bár kérdés, hogy valójában volt-e tinédzser a szó hétköznapi értelmében, hiszen fogyatékossága ellenére intelligenciája magasan az idősebbek fölé emeli őt, jelleméből adódóan valószínűtlen természetességgel mutat rá egyszerű igazságokra, amelyeket nem veszünk észre, s néha-néha arra is rávilágít, hogy a hit és az élet alapvető kérdésire nincsen megfelelő válasz. Ezt az egyre fokozódó feszültséget kedves humor enyhíti, de a humor is csak fokozza a meghatottságot.


A színészek hihetetlen mélységeket hoznak felszínre, Kovács Krisztián játéka az átalakulás olyan fokát vetíti elénk, amely a világ bármely színpadán megállná a helyét, s nem csupán önmagára korlátozza ezt a metamorfózist, szédületes színészi erejével kiterjeszti a nézőkre is, akik a legelső pillanattól kezdve együtt lélegeznek az autista fiúval. Pokorny Lia nagyszerűen alakítja a saját érzelmeivel küszködő anyát, és Scherer Péter hitelessége is vitathatatlan. A művészi tökéletesség magasiskolájával ajándékoz meg minket minden egyes mozzanat, s ebben nem csekély szerepe van a rendezői elgondolásnak. 

A darab egyszerre tárja fel a múltat, viszi színpadra a jelent, s villantja fel a jövő egyre szilárdabban körvonalazódó képét. Ugyanis a dráma Christopher e mondatával zárul: Ez azt jelenti, hogy bármire képes vagyok ugye? S a kérdés ott vibrál a levegőben magányosan, felelet nélkül, mégis minden néző a legalázatosabb hittel rábólint: igen, bármire képes. Én pedig úgy érzem, nemcsak ez a különös fiú érhet el a világon mindent, amit csak szeretne, hanem maga a színház is. Amíg van igazán fontos üzenetet hordozó teátrum, addig minden rendben van, addig minden megmenthető.



Dézsi Fruzsina
Fotók: www.centralszinhaz.hu
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 22, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT