Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Így száll a Kakukk a Belvárosiban

Proby 2016. június 24., péntek
Az Orlai Produkciós Iroda eddig sem nagyon hibázott darabválasztás terén, most azonban végképp sikerült kiváló alapanyagból egy még kiválóbb előadást színre vinni. Annak azonban, aki elfogadja a kihívást és Száll a kakukk fészkére című művet álmodja színpadra, korántsem mindegy, hogy ezt miért és legfőképpen, hogyan teszi. A Belvárosi Színház legújabb bemutatójában Znamenák István rendező döntött úgy, hogy elmeséli McMurphy kultikus történetét. Hogy ez miért volt jó döntés, és pontosan hogyan is sikerült meggyőzni a közönséget a darab fontosságáról, azt az alábbiakban taglalom.

Nem véletlenül neveztem az elmegyógyintézetben játszódó történetet biztos alapnak. A Kakukk egy többrétegű, kiválóan felépített mű, amely számos vonalon képes üzenetet közvetíteni a nagyérdemű felé. Egyszerre vizsgálja az emberi természet pszichológiáját, a hatalom és egyén viszonyát, kitartást, önmagunkért való kiállást; a néző bátran asszociálhat és szemrevételezhet megannyi lehetőséget. Pontosan ezért nehéz egy munkafolyamat során meghozni azt a döntést, hogy hová kerüljön a hangsúly, vagy ha úgy szeretnénk, hogyan tudjuk egy széles hálóval lefedni az összeset és egy időben beszélni mindről, természetesen érdemben.


Znamenák munkáját nemcsak azért tartom nagyszerűnek, mert sikerült megfelelnie az előbb említett, igen nehéz elvárásnak. Sikerült megteremtenie azt az atmoszférát, amiben egy ilyen súlyos és fontos történet működni tudott. Hiába a monoton hatást keltő díszlet (az egész előadás az intézet társalgójában játszódik), képes volt élettel megtölteni és valamilyen szempontból otthonossá tennie, jó értelemben bevonni bennünket egy ilyen mély folyamatba.

Ez azonban nem csupán a rendezői irányelveknek köszönhető. Egy ilyen korai és kényes státusz, mint egy előadás sajtóbemutatója, az esetek többségében azt eredményezi, hogy a darab bizonyos értelemben nem készült el, vagy, ahogy mondani szokás, még nem ért be. Ritka azonban ilyen összeszokott és „kész” munkát látni a színészektől, mint a Kakukkban – talán először történt számomra ilyen. A rendezői munka alapjaiban elég ahhoz, hogy meggyőzze a nézőt a darab minőségéről, a színészi munka pedig biztosan felrakja majd a pontot arra a bizonyos i-re.


Szabó Kimmel Tamás számos másik Orlais darabban bebizonyította már, hogy jól állnak neki a markáns főszerepek, új szerepe azonban arról is tanúskodott, hogy bőven van mivel megtöltenie egy olyan összetett figurát is, mint McMurphyé. Megjelenése felrázza a történetet: az első pár percben az átlagos, szinte eseménytelen kártyaparti veszi kezdetét, McMurphy azonban a feje tetejére állítja a megszokott rendet. Szövegei és fellépései könnyeddé és lendületessé teszik a darab folyását, miközben, ezzel párhuzamosan, képes mélyebben értelmezni karakterét. Ez tette meggyőzővé a teljesítményét. Péterfy Bori Ratched nővér, aki először szinte teljesen színtelennek tűnik, majd érzéketlensége, és a kibontakozó konfliktus végett végül megmutatja az igazi arcát. Kocsis Pálnak nincs szüksége szavakra ahhoz, hogy tökéletesen felvázoljon nekünk egy emberi természetet – ha viszont megszólal, még inkább kibontja az Indián személyiségét és megerősítheti jelenlétét. Narratívája tökéletes belső keretet biztosít a darabnak. Bár kisebb szerepekben kellett megmutatniuk tudásukat, legalább annyira meggyőztek minket az ápoltakat és ápolókat játszó színészek, mint például Nagy Dániel Viktor és Jéger Zsombor, akiket minden bizonnyal szintén sokat fogunk látni színpadon.
Játékukat csak tovább erősíti Zöldi Gergely fordítása is, akinek szövegei még közelibbé, és még mélyebbé tették a jól ismert karaktereket. Ez az a másik nélkülözhetetlen elem, ami teljessé tette a darabot.


A Kakukk egyike azon daraboknak, amit nem elég, sőt, kell is többször nézni, és nem csupán azért, mert több szereposztással várja a nézőket. A kiválóan működő rendezői elgondolás és színészi munka mellett a mélyen húzódó alapgondolatok is elgondolkodtatják azt, aki úgy dönt, hogy McMurphy csapatával tart háromórás útjukra. A hatalom és az egyén viszonya, vagy jelen esetben konfliktusa mindig is kényes és érdekes alapköve egy színházi darabnak. De jelen esetben nem azt tenném fel kérdésnek, hogy ki győz és hogyan. Az Indián története éppen azt kérdőjelezi meg, hogy egyáltalán mi számít győzelemnek egy ilyen környezetben.

Márpedig az, hogy ez a darab idén ősszel elénk tárul, és eléri, hogy kicsit magunkba szálljunk, elgondolkodjunk, számomra mindenképpen annak számít.

Pál Zsófia
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - június 24, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, Pál Zsófia, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT