Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Ton Koopman orgonaestje

Proby 2016. június 18., szombat
2016. február 19., MÜPA

Program:
Dietrich Buxtehude és Johann Sebastian Bach orgonaművei

Orgonista:
Ton Koopman

Hangolódás


Ismét egy kis személyessel indítanék. Ugyebár van itt a klasszikus zene világában egy Johann Sebastian Bach, akit legnagyobbak között tartanak számon termékenysége, újításai és kompozíciós technikája miatt – no meg, mert egy egész zenész-dinasztiát alapított. Számomra Bach művei mindig is az abszolút perfekcionizmussal, kidolgozottsággal és már-már matematikailag pontos szerkesztettséggel egyenlők. Bach önmaga tökélyre fejlesztette a német barokk zenét, szinte minden műfajban alkotott, és mindenből a maximumot hozta ki. Bach legnépszerűbb művei közé tartoznak kantátái, oratóriumai, és ha már szólóhangszer, akkor bizony számtalan orgonaműve.

Bach hivatásos zenészi pályafutását, mint hegedűs kezdte, majd nemsokára Arnstadtban lett orgonista. Az orgona Bach egész életében fontos szerepet játszott, ezt tanúsítja, hogy a mai orgona kialakulásában is szerepe volt, mivel figyelemmel kísérte korának orgonaépítészetét és technológiáját. Úgyszólván Bach egyfajta zenei technokrata volt. És ahogyan a hangszer fejlődött, úgy szélesedett a rá komponálható művek skálája is, amit Bach ki is használt.

Nos, meg kell, hogy mondjam, igen jó ideje volt már, hogy úgy rendesen Bachot hallgattam, lévén egy ideje elvesztem a romantikus zene világában való kalandozással, úgyhogy volt bennem némi félelem a koncerttel kapcsolatban, és nem csupán Bach miatt. Az este másik szerzője, az általam eddig csak névről és pár darabjáról ismert Dietrich Buxtehude miatt is. A koncertre való felkészülés kifejezetten kiterjedtnek bizonyult: újrahallgatni néhány Bach művet és megismerkedni egy új szerzővel.

Ez a hangolódás végül tényleg a megszokottnál intenzívebbre sikeredett. Egy kis szakirodalom-olvasgatás és Koopman művész úr délelőtti mesterkurzusa a MÜPA-ban. A koncert kezdetére barokk trillákkal és irdatlan mennyiségű polifóniával volt tele a fejem. Megérte.


Koncert!


Szokásos félnyolcas kezdés, nagyterem, a színpadon ohne játszóasztal. Nekem kicsit érdekes felállás volt, mert eddig ahány orgonaesten voltam a MÜPA-ban, mindegyiken az alsó játszóasztalt használták a művészek. Itt a felső játszóasztal volt a tettek színhelye, Koopman játékát pedig két kivetítőn kísérhettük figyelemmel. Mindez semmit sem rontott a koncertélményen, sőt, adott egyfajta alárendeltség érzést a hangszerrel szemben.

Buxtehude

A koncert számomra akkor töménytelen mennyiségű Buxtehudéval kezdődött, amit mennyisége ellenére nagyon élveztem. Buxtehude orgonaművei kicsit könnyedebbek, mint Baché. Az első darab a 157-es jegyzékszámú f-dúr toccata volt, ami hatalmas futamokkal és csodás pedál szólammal kezdődik, ez pedig hatalmassá tette a MÜPA amúgy is gigantikus orgonáját. Koopman ahogy elfoglalta helyét a játszóasztal előtt egyből a lovak közé csapott és két manuálon vitte végig az első futamokat, ami után, szabályosan feldördült a basszus pedálon. 

Íme egy kis ízelítő a darabból szintén Ton Koopman előadásában egy Lündigworthban található barokk Arp Schnitger orgonán:



A Buxtehude blokk másik, számomra zseniális darabja a 137-es jegyzékszámot viselő c-dúr prelúdium, fúga és chaconne volt. Ez a darab is egy nagy futammal kezdődik, de nem manuálon, hanem pedálon! Majd a frenetikus indítás után egy teljes barangolást tettünk a kor szabad orgonadarabjain lendületes előadásmódban.

Itt az első blokk után kell egy kis kitérőt tennem Koopman játékstílusára, ami szerintem fantasztikus. Végig kottából játszott, de a játékának volt egyfajta kellemes, egyáltalán nem mesterkélt spontaneitása, ami még izgalmasabbá tette a koncertet. Mindig volt valami, ami zene közben felkeltette az ember érdeklődését, néhány hang egy futam közben, ami lehet félreütés volt, lehet, hogy nem, vagy csak egy másik manuálon való játék után a Hauptwerkre való visszatéréskor történő regiszter, vagy csak szimplán tempo váltás. 

Bach


A szünet után Bach darabokkal folytatódott az este. A két szerző között pedig nem csak annyi az összefüggés, hogy mindketten a németalföldi orgonazene mesterei voltak. Bach példaképe volt Dietrich Buxtehude, olyannyira, hogy képes volt 400 kilométert gyalogolni Lübeckbe, Buxtehude székhelyére, hogy a mestert meghallgathassa és játékából tanulhasson. (Már-már fanatizmus. Nem?)

Bach-béli kalandozásunkat az 572-es g-dúr fantázia indította, amely Bach lübecki látogatása után keletkezett és magán visel mind Buxtehude zenei világát, mind pedig Bach keze nyomát (formailag). Ezután két kantátarészlet, a Nun komm, der Heiden Heiland, és az igen népszerű és számomra igen kedves Wachet auf, ruft uns die Stimme következett az előző részhez hasonló spontaneitással, de ez esetben gyönyörű ünnepélyességgel előadva. Ezek után egy korálpartita (BWV 767) jött, majd az estet lezárandó egy szintén igen népszerű darab, az 578-as g-moll "kis" fúga, ismét hatalmas lendülettel. A Kis fúgát hatalmas taps koronázta. A hangverseny végül három ráadás darabbal ért véget, amik Bach kantáta és korál részletek voltak.


Összegzés


Ahhoz képest, hogy kissé ki voltam esve a barokk zene világából és főleg az orgonazenééből, egy nagyon élvezetes este volt. Ton Koopmant pedig méltán tartják a barokk billentyűs zene mesterének. Minden darabot rá (és a korra) jellemző interpretációban hallhattunk. Külön tetszett a minden darabban megjelenő spontán játék és, hogy az este utolsó hivatalos darabját a megszokottnál jóval gyorsabb tempoban adta elő. Összességében egy kitűnő barokk orgonaestet hallgathatott meg az, aki aznap a MÜPA-ba látogatott. A nagyterem orgonájában pedig ismét nem csalódtam.


Megjegyzés:


A Bach műveinek jegyzékszámát a "BWV", azaz a Bach-Werke-Verzeichnis (Bach műjegyzék), míg Buxtehude műveinek jegyzékszámát a "BuxWV", azaz a Buxtehude-Werke-Verzeichnis szerint adtam meg!

Békési Botond
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - június 18, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: Békési Botond, klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT