Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Egy este csak Beethovennel

Proby 2017. február 16., csütörtök
Program:

Beethoven: I. szimfónia, IV. zongoraverseny, V. szimfónia
Karmester: Fischer Iván
Zongora: Richard Goode

Nagy öröm volt végre egy ilyen koncert, már csak koncertprogram miatt is, és külön nagy öröm azért, mert a Budapesti Fesztivál Zenekar egy olyan zongoristát látott vendégül január 27-én és 29-én a MüPában, akinek mondhatni a zsigereiben van Beethoven. Ezt bizonyítja többek között a 32 zongoraszonátából készült felvétele, ahol a maga erőteljes, ám ugyanakkor érzékeny és líra mivoltában tolmácsolja Beethoven zenéjét. Egy ilyen művésszel Beethoven g-dúr zongoraversenye – vagy bármilyen más Beethoven zongoramű – igazi intellektuális és nem utolsó sorban érzelmi élmény. E mellé pedig, mintegy keretbe foglalva a koncertet, kaptunk két szimfóniát is.

Mondják Beethovenről, hogy a szimfóniáit tekintve páratlanban erős (tehát a legjobbnak tartott szimfóniái a páratlan sorszámúak). Az este első darabjánál, az első szimfóniánál az éppen az ellenkezője történt meg. Páratlan számú szimfónia, de a páros sorszámú (2. és 4.) tételei sikerültek a legjobbra. A hangzás semmi kivetnivalót nem hagyott maga után, kitűnő volt, ellenben, mintha a szimfónia két interpretációs verzió között ingadozott volna, a darab összes vélt vagy valós arcát meg szerették volna mutatni. Hol a határozottabb, feszesebb tempót diktáló, hol pedig a játékosabb, könnyedebb jellemvonások között lavírozott, ez meglátszott a tételek hangulatán, kisugárzásán is. Egy hasonló kétarcúságot éreztem a koncertet záró ötödik szimfóniánál is, itt az elemi nyers erő és energia képlete váltakozott a beethovenien heves, de egyben finomabb érzéseket is kifejező értelmezésmód között. Ám egy szokatlan dolog mégiscsak élménnyé tette a szimfóniákat: az üstdobok formabontóan a zenekar elején, az első hegedű és a gordonka szekció között helyezkedtek el, ahol – különösen az ötödik szimfóniában – szinte mint szólista kapott szerepet a hangszer. Elsőre kissé hatásvadásznak tűnhet, esetleg komplett őrültségnek, de ez a fajta kiemelés egy új oldalát mutatta meg a daraboknak.



A koncert krémje nem volt más, mint a IV. zongoraverseny. Goode magával ragadó kezdőhangjai és a zenekar finom, egymásra hangolt játéka már az első tételt hamar komoly tartalmi mélységbe rántották. Mindezzel párosult egy minden rezdülésében, hangjegyében átélt zongorajáték. A darabban semmi sietés nem volt, inkább – negatív felhang nélkül – komótosnak nevezném a tempóját. Minden ütemet, futamot megmutatott és hagyott megízlelni, befogadni, a legnagyobb természetességgel, különösebb erőltetés nélkül. A második tétel is jól el volt találva. Jellegéből adódóan nyersebb, mint az első tétel, sokkalta keményebb érzéseket hordoz, amelyek a zenekar vonós recitativoiban nyilvánulnak meg, de ezt lággyá teszi, mintegy megszelídíti a zongora szólója, hogy aztán a rövid lassú tétel végén átadhassuk magunkat egy áradó, feszes, örömteli finálénak. A harmadik tétel kezdete szinte csiklandozott. Itt is éreztem a zongoraszólóban azt a pontos, de mégis spontán és mély érzésű természetességet, amely megnyilvánult az előző tételekben. Egy gyönyörű kadencia után egy kicsattanó, vidám lezáró résszel ért véget a darab.

Nem bocsátkozom különösebben kifejtős összegzésbe az estéről. Nagyon pozitív élmény volt, különösen a zongoraverseny, és egészen biztos, hogy Richard Goode Beethoven-felvételei most egy jó ideig a lejátszási listámon lesznek. Azt hiszem lett egy új kedvenc zongoristám Beethoven-fronton.

Békési Botond
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - február 16, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT