Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Egyre sűrűbb a köd

Proby 2017. február 11., szombat
A Magyar Színház február 3-án mutatta be Málnay Levente rendezésében O’Neill Utazás az éjszakába című darabját. A színpadon nagypolgári ház díszlete, a falon kereszt. A jól öltözött férfiak és a nő tisztességes családot alkotnak, alig várták, hogy felszálljon a köd. A békesség azonban nem tart soká, az idő fényt vet a lappangó gondokra és mire eljön az éjszaka, a családi fészek már maga a pokol.

A történet origója egy szegénysorból származó ír színész és egy jó családban felnőtt, zárdában nevelkedett amerikai lány eleve nehézségekre kárhoztatott házassága. Abban, hogy pontosan hol is siklott félre az életük, nem értenek egyet. Jamesnek a hírnév volt mindene, családjával olcsó szállodákban és vonatokon utazott egészen addig, amíg tartott a szezon, végül egy előadás révén szép vagyonhoz jutott, így Írországban belevághatott az ingatlanbizniszbe – a szerep azonban olyan skatulyát húzott rá, amiből soha többé nem tudott kitörni. Eközben Mary sosem bocsátotta meg magának, hogy gondatlansága miatt legidősebb fia, Jamie, megölte az öccsét, Eugene-t, a kisbabát pótolni akarván – mintha ez lehetséges volna! – ismét teherbe esett. A nehéz szülés után az orvos morfiumot írt fel az ideges asszonynak, a nő sorsa pedig azonnal megpecsételődött: függőségéből soha többé nem találja meg a kivezető utat.



A darab nyitójelenete egészen idilli, James még sok év után is szerelmes feleségébe, fiaik pedig vidáman nevetgélnek az ebédlőben. A szép kezdet azonban eszközként funkcionál, hogy még drámaibb legyen az utazás a tökéletességből a rémálom felé. A családban szüntelen a feszültség, semmiben sem értenek egyet. Csak akkor nem veszekednek, ha nem is beszélnek, viszont mindvégig a levegőben lebegnek a kimondatlan problémák. James fukar, Mary függő, Jamie számára elveszett a remény, Edmund pedig halálra van ítélve.

Sok a csend, gyakran csak nézik egymást a szereplők, főleg Mary-t, keresve rajta a drogfogyasztás jeleit. Semmit sem kérdezhetnek, vagy mondhatnak egymásnak nyíltan anélkül, hogy össze ne szólalkoznának. És különben is, miről beszélgethetnének, ha közöttük csak az elmondhatatlanság feszül? Mary nem akar tudomást venni a tényről, hogy a tüdővész révén még egy gyermeket elveszíthet, szinte kísértetként járkál az egyre nyomasztóbb családi otthon emeletén. Jamie az, aki igyekszik megmenteni öccse élettét, minden cselekedetét régi bűne és a végtelen magányosság vezérli. Mert egyedül van ő ebben a mérgező intimitásban, hiszen saját apjától is csak megvetést kap. 

Az előadás elején hiába száll fel a köd, a szimbolikus homály visszatér és szinte felemészti a házat – a parti útról már semmi sem látszik belőle. A külvilág számára láthatatlanok a család belső problémái, de a szereplők saját mikroközösségükön belül is képtelenek őszinték lenni. Egyetlen biztos pont van az életükben, a whisky, hiszen az alkoholnál nincs jobb orvosság. Gyógyít mindet: szívfájdalmat, reménytelenséget, megtörtséget – csak éppen azt nem látják be, hogy a nagy egészet nemhogy összeforrasztja, hanem még inkább megrepeszti. Pedig szinte már így is összeragaszthatatlan.

Bánsági Ildikó hol szerető vagy aggódó családanya, hol pedig a hintaszékben remegő morfiumfüggő. Játékával kiválóan illusztrálja az asszonyban évek óta növekvő zavartságot, amely olykor hatalmas érzelemként tör felszínre, olykor pedig egy alig észrevehető, finom gesztusként artikulálódik. Remekül érzékelteti a titkolózással együtt járó paranoiát, nem kaphatjuk hamisságon. Mellette az erélyes, de a feleségétől egyre távolodó férjet Szélyes Imre alakítja. Orgánuma és tekintélyt parancsoló jelenléte leplezi a karakter hibáit és szilárd apa illúzióját kelti. Gémes Antos és Horváth Illés, a két fivér szerepében úgy isszák át a napot, mint akik alig várják, hogy vége legyen. Úgy tűnik, mintha statiszták lennének szüleik rémes házasságában, csak még két bizonyíték arra, hogy a kapcsolat eleve halálra volt ítélve. Érett színészi játék egytől egyig, a a kisebb szerepek is hitelesek és kellőképpen árnyaltak, Gáspár Kata szolgálólányként pedig egyértelműen kimagaslik: betölti fénnyel a teret, az elsötétült lelkeket, életigenlése révén tapinthatóvá válik a közte és a Tyrone-család közötti éles, felszámolhatatlan kontraszt. 



A darabban több kulturális utalás is található, megjelennek a sztereotípiák a „mocsárba ragadt” iszákos írekről, de színészcsaládról lévén szó, nem egyszer hangzik el Shakespeare és más szerzők, valamint filozófusok neve. Mary a Monte Cristo grófja előadáson pillantotta meg először Jamest és második fiuknak az Edmondhoz nagyon hasonló Edmund nevet adta, aki tengerész lett, akárcsak az említett történet hőse. Az utolsó jelenetben, amikor Mary lejön a családjához, fia így szól: „A megőrülési jelenet; belép Ophelia” utalva ezzel anyja a valóságtól való elrugaszkodására. Akárcsak Ophelia, Mary is próbálta már vízbe ölni magát, sőt, Edmund is – ez az életüktől való szabadulni vágyás bennük a közös azon kívül, hogy terhet jelentenek a családra nézve. 

A darab a már-már klisés családi bonyodalmak ellenére a legkevésbé nem elcsépelt. A nyelvezete egészen kiváló, mégis inkább a csöndek azok, amelyek igazán hatni tudnak. Egy-egy elhallgatott, elfojtott mondatnál a néző legszívesebben maga venné kezébe az irányítást – és ha egy előadás így be tudja szippantani a közönséget, akkor máris elérte a célját. Aztán végül természetesen minden kimondatik, ám felmerül a kérdés: lehet-e túl sok az őszinteség? 


Pataki Anett
Fotó: Zsigmond László
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - február 11, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT