Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Egy előadás a zsarnokságról

Proby 2017. április 21., péntek


Nehéz olyan darabról találó kritikát megfogalmazni, amelynek minden perce újabb sebeket tép fel. Máté Gábor legújabb rendezése, A tökéletes boldogság világa azonban éppen ezt teszi: újabb és újabb fekélyekre mutat rá a társadalom testén, hogy aztán kiállítása a tűpontos orvosi bizonyítványt. 


Frances Ya-Chu Cowhig darabja a Kínai Népköztársaságban játszódik, méghozzá a Mao által hirdetett kulturális forradalom alatt. Az ország ekkor már évek óta groteszk, orwelli világban él, az emberek a hétköznapok korántsem hétköznapi problémáival küzdenek. Ez az oka annak, hogy elhangozhatnak olyan mondatok, minthogy „A részlegvezetőm kiugrott az ablakon” „Mondd neki, hogy ne tüntessen!” „Bocsánatot kérek, hogy rossz állampolgárt neveltem.” Az ilyesfajta megnyilatkozások az adott kontextusban akár még humoros felhangot is hordozhatnak, de épp azért, mert tökéletesen tisztában vagyunk azzal, hogy itt semmin, de semmin nem lehet őszintén nevetni. Legfeljebb saját kisszerűségünkön, hogy mindezt hagyjuk. Mert a darab nem csupán Kínáról vall, hanem minden olyan emberről, akinek nem kell szótárban kikeresnie, mit jelent az, hogy elnyomás. 



A tökéletes boldogság világában a mindennapokat alapvetően meghatározza a terror, a nyomor, és persze az idősebb generáció léttapasztalata: „Mao a nagy ugrás néven ismertté vált mozgalom segítségével 1958 és 1961 között megkísérelte az alapvetően mezőgazdasági jellegű Kína fejlett ipari országgá történő átalakítását. A teljes kudarccal végződő program a kínai történelem egyik legnagyobb éhínségéhez vezetett, amely során a legóvatosabb becslések szerint is 18 millióan, egyes adatok szerint pedig 45 millióan haltak éhen.”

Ebbe a groteszk világba születik bele Napsugár (Mészáros Blanka), a történet főhőse. Sőt, talán öccse mellett az egyetlen igazi hős, aki nem másokból, hanem saját erejéből táplálkozva jut el a felmagasztosult nyomorig. És ennél a végtelen nyomorúságnál nem lehetne szebb és szomorúbb befejezés. Az, aki kiáll magáért és a társadalomért, hazaáruló. Néha már-már azt kívánjuk, bár lenne több bukott állampolgár ebben a történetben. 



Napsugár kezdetben a naiv, szegény lány tökéletes megtestesítője: szülei akarata ellenére életben maradt, hogy aztán minden egyes reggel azzal a gondolattal kelljen felkelnie, hogy öccse boldogulásáért dolgozik. Ő az egyetlen olyan alak, akinek nem kell megosztoznia a színészeken, az előadás alatt ugyanis tizenhárom karakterrel találkozunk, amelyet összesen hat színész formál meg. Ennek következtében a figurák között sajátos kapcsolatháló szövődik, amelynek révén számtalan szereplő kerül egymás mellé – vagy éppen egymással szembe –, kitágítva ezzel az egyébként is gazdag értelmezési lehetőséget. A színészek többnyire bravúrosan váltogatják a különböző karaktereket, mintha valóban tizenhárom személyt látnánk egyidejűleg működni, akik  ugyan azonos arcot viselnek, de a maszk és a felszín alatt mindig valami más forrong. Valami, amit azonban minden esetben a zsarnokság hív életre. 

Mészáros Blanka legnagyobb érdeme, hogy az egyébként klisébe hajló karakteréből képes összetett, hús-vér embert megformázni. Alakításának hitelessége elvitathatatlan, akárcsak Dér Zsolté, aki Öcsi szerepében egyszerre üde színfolt és végzetes katalizátor a tragédiában. Ugyancsak szép ívű színészi játékban teljesedik ki Szirtes Ági szerepeinek hálója: hol az őrülettől törékennyé vált özvegyet, hol pedig a végzet asszonyát láthatjuk benne. Dankó István Li Hanként nyújtja a legmaradandóbb alakítást: elméje lassan megfertőzi az életének minden apró szegmensét, nem marad egyetlen tiszta gondolata sem. Bűnös ő is, talán a legnagyobb, mert álmában és ébren is sajátjai ellen vét. Bán János elsősorban Mr. Destinyként emlékezetes, míg Borbély Alexandra minden figuráját pontosan körülhatárolja, ezáltal komplex képet kapunk arról, hogyan is hathat a pszichére az egyre erősödő diktatúra.



Az előadás hatásához természetesen Cziegler Balázs díszlete is erőteljesen hozzájárul, már akkor úgy érezzük, hogy túl szűk, túl fojtogató a közeg, amikor belépünk a Kamra nézőterére. Hiába állnak olyan távol egymástól a rácsok, hogy akár át is férhetnénk rajta, tudjuk, hogy nincs menekvés. Egyszerre válik véres szülőszobává, még véresebb vesztőhellyé és cirkuszi poronddá a színpad, a szomorú pedig, hogy egy idő után mindezen már alig-alig lepődünk meg. Hogy is tudnánk meglepődni, ha egyszer ez a mi közös kalitkába zárt valóságunk is? 

Máté Gábor éppen emiatt nem próbál sem finomkodni, sem pedig radikális eszközök használatával kíméletlen aktualizálásba merülni. Mert nem is kell. A tökéletes boldogság világa a ma szimfóniája. Minden hangja tiszta, és ez a tisztaság fáj a legjobban. Egy biztos: most már csak tőlünk függ, hogy jövőt, vagy rémálmot látunk-e magunk előtt.

Boross Krisztina
Fotó: Dömölky Dániel

Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - április 21, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT