Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Oroszországból szenvedéllyel

Unknown 2017. május 10., szerda

Program:

· Glinka: Keringőfantázia

· Mozart: Concertone két hegedűre (C-dúr, Kv.190/186e)

· Prokofjev: VII. Szimfónia

Karmester: Vladimir Fanshil
Közreműködött: Gál-Tamási Mária, Mózes Anikó (hegedű)

Április 26-án utoljára foglaltam el helyemet a Zeneakadémia nagytermében, hogy a Budapesti Fesztivál Zenekar fiatal karmestereit hallgassam meg. Szomorú alkalom, elvégre egy fantasztikus koncertsorozat végét jelentette az aznap este, azonban, mint az a program végére kiderült, az orosz Vladimir Fanshil koncertje gyönyörű és szenvedélyes búcsút jelentett. Mi sem lehetne alkalmasabb ilyen érzések kifejezésére, mint az orosz zene, a maga különleges, a búcsúhoz kimondottan passzoló hangulatával?

Már az este nyitányával a sokat emlegetett „orosz néplélek” egy szeletét kaptuk. Glinka lenyűgöző Keringőfantáziája sok mindent leír az utóbbi fogalomból. A keringőnél kevés jellegzetesebb zenei formát tudnék az oroszokhoz kötni. A kezdeti heves felütések kísértetiesen lüktető keringővé szelídültek, melankolikus harsonaszólóval, hogy azután extatikus kitörések, robbanások után ismét a borzongató atmoszférába forduljanak. A darab nem az a keringő, amit elképzelnénk, lebeg benne valami „dance macabre”-szerűség. Itt az elején le kell szögeznem: Fanshil lehengerlő hangzást állított elő és elképesztő, az egész termet megforgató lendületbe vitte a zenekart.

Igaz az ezután hallott versenymű a legkevésbé sem nevezhető orosznak, mi több, talán el is üthet egy ilyen hangvételű programból, de véleményem szerint kitűnő választás volt és igazi különlegesség. Műfaját tekintve a concertone a sima concerto és a concerto grosso érdekes elegye. Egy kellemes korai Mozart darab. Simogat, ringat és a bájosnál jobb szóval nem igazán jellemezhető mással. Az első tétel finom, kissé pattogó, jellegzetesen Mozart. Már itt feltűnik a másodikban fő szerepet játszó csodaszép, madárdalra emlékeztető, két szólista által megszólaltatott motívum. A darab központi részét határozottan a második tétel alkotja, ami még az elsőnél is lágyabb, kedvesebb. Itt egy kicsit finomabban szólt minden az előző Glinka darabhoz képest. Engedett megpihenni és levezette az előtte elhangzott darab feszültségét, felkészített a szünet utáni Prokofjevre.

Prokofjev VII. szimfóniája egyértelműen az este csúcsa volt. Elképesztő. Talán csak ennyi jut eszembe róla. Tömény, bánatos, szívből fakadó szépség, ami a szerzőben egy hányattatott életen át ülepedett le. Szívbemarkoló vonósokkal kezdődő első tétel. Mereng, már-már zokog. Ennek ellentéteként már-már nyersnek nevezhető a második tétel, ami után egy Rachmaninoff lassúival bátran egy lapon említhető csodás harmadik következik, valami „horrorisztikus” borzongással. Legvégül pedig egy játékos, komisz finálé lassú végjátékkal, ami elmélyíti a darab egészét. Ennél a darabnál visszatért a Glinka műnél már hallott tomboló, vibráló szenvedély. A terem levegője elektromossággal töltődött meg és a darab, valamint a koncert végén kellett egy kevés idő, hogy az ember visszapakolja az arcát a helyére. Tapsvihar? Még szép!

Azt hiszem ennél fantasztikusabb záró koncertet nem lehetett volna csinálni egy ilyen sorozatnak. Szenvedélyes, energikus, letaglózó és még sorolhatnám a jelzőket. Az egész termet felrobbantó hangzás felülmúlhatatlan volt. A legnagyobb hangtömegben is minden tökéletesen hallatszódott és csupa-csupa meglepetés volt. Szakmailag lehet alá fog ásni, de megfogadtam Vladimir tanácsát: nem készültem fel a koncertre. Megérte.

Igaz a jövő szezonban nem lesz FIÚK, de őszintén remélem, hogy még vendégül fog látni a Fesztivál Zenekar még három, ha nem több, ugyan ilyen kaliberű fiatal karmestert.

Békési Botond

Unknown

Olvass tovább!

klasszik
By Unknown - május 10, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT