Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
hír

Piros-fehér évadot zár a Radnóti - világhírű rendezővel és egy ősbemutatóval hirdeti a következőt

Proby 2017. június 20., kedd
Sok változás történt a Radnóti Miklós Színház életében az elmúlt évadban. Az igazgató, Kováts Adél első önállóan vezetett évadát rögtön egy arculatváltással indította. Innovatív elképzelések megfogalmazásával, új irányok kijelölésével újrapozícionálta a Radnóti Színházat. A piros-fehér váltás letisztultsága és a designtudatosság a Magyar Formatervezési Tanács figyelmét is felkeltette, és Design Management Díjra jelölték a színházat. 

Kováts Adél az alábbi mondataival nyitotta az évadzáró értékelést: „Ez volt az első önálló évadom. Feltettem magamnak a kérdést, hogy mi valósult meg abból, amit vezetőként szerettem volna elérni, de a helyes kérdésfeltevés az, hogy mit értünk el együtt.” 

Érezhető a visszajelzésekből, hogy a szakma mellett a közönség is szociálisan érzékeny, társadalmi problémákra reagáló színházként tartja számon a Radnótit. Az idei bemutatóik és a repertoárdarabok mellett 11 olyan párbeszéd-eseményük volt, amelyeknek célja az érzékenyítés és a minket körülvevő problémák beemelése volt a közbeszédbe. Az évad kommunikációs hívószava is a beszélgetés volt, nemcsak a meghívottakkal, hanem a társulat színészei egymással is beszélgettek fontos témákról a flyereken, blogon. A SZÓVAL elnevezésű beszélgetés-sorozatukkal egy-egy előadás után közös gondolkodásra hívták az alkotókat és a meghívott vendégeket. 

Budapest legkisebb kőszínháza ebben az évadban 5 új darabot mutatott be, fiatal rendezővel nyitotta és zárta a bemutatók sorát. Ifj. Vidnyánszky Attila Iván, a rettenete az előadáshoz illő kifejezéssel élve nagyon jól pörgött. Csató Kata rendezte Ofélia árnyszínházát egy kiugróan sikeres bemutató követte, Alföldi Róbert rendezésében a Futótűz. A Téli rege volt a negyedik bemutató Szabó T. Anna újrafordításában, ami különleges látványvilágával és rendezői értelmezésével vívta ki a legnagyobb elismerést, a rendező Valló Péter. A színház a költészet napján 13 év után felújítva bemutatta Bálint András Arany-estjét, hozzájárulva ezzel az Arany János emlékév programsorozatához. Végül ötödik bemutatóként Fehér Balázs Benő A játékost rendezte meg, amelyet Dosztojevszkij kisregényéből Fekete Ádám adaptált színpadra. Az évad 200 előadással zárult, 46.626 eladott jeggyel és 97,38%-os látogatottsággal.

Fotó: Rádóczy Bálint


Ebben az évadban díjeső volt a Radnótiban, Schneider Zoltán Kaszás Attila-díjat, Őri Rózsa rendezőasszisztens Magyar Teátrum díjat, Csomós Mari Nemzet Színésze címet, Pál András a Téli regében nyújtott alakításáért a Gábor Miklós-díjat nyerte el. Kováts Adél pedig „A legjobb női alakításért járó díjat” kapta meg a POSZTon a színészzsűritől, a Futótűzben nyújtott alakításáért. Kiosztották idén is a társulat és a közönség szavazatai alapján a lezáruló évad díjait. Így a Radnóti társulata 2016/2017-ben a legjobb színésznőnek járó díját Martinovics Dorinának adta, a legjobb színésznek Pál Andrást tartották, aki egyben a közönség szavazatai alapján a legkedveltebb színész is lett, megosztva László Zsolttal. A KICSI-díjat – a színészek szavazatai alapján a legkisebb szerepben a legnagyobb alakítást nyújtott színész díját Martin Márta és Gazsó György kapta. A színház nem színész dolgozóinak díját a társulat tagjai Dudás Zsuzsa jelmezfelelősnek ítélték. A következő évadban kihirdetett Kaszás Attila-díj 3 nevezettje közé választották Gazsó Györgyöt. 

A jó hírnevet a díjakon túl növeli még, hogy a RIM (Radnóti Ifjúsági Műhely) újabb kiváló évet és munkát tudhat maga mögött. A drámapedagógiai munkának köszönhetően 870 diákkal és 120 pedagógussal van aktív kapcsolata a színháznak. Jövőre már egyetemistáknak is indítanak csoportot.

Szávai Viktória és Adorjáni Bálint szeptembertől nem társulati tagként játsszák tovább szerepeiket a Radnóti színpadán. A következő évadban újabb tagok érkeznek a színházhoz, Kaposvárról Kelemen József és Kecskemétről Porogi Ádám.

Fotó: Brozsek Niki

2017/2018

A jövő évadot is ilyen következetességgel és letisztultsággal alakították ki. Szikszai Rémusz rendezése kezdi az évadot az Ádám almáival, amit Budapesten először láthat színpadon a közönség. A színpadi változat Anders Thomas Jensen filmje alapján készül, amit évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszottak a magyar mozik is. A fekete-komédia középpontjában a közmunkára ítélt, neonáci Adam áll, akit a hitbuzgó pap, Ivan megpróbál a jó útra terelni. Valló Péter most egy kamaradarabot állít színpadra, Tennessee Williams-től az Üvegfigurákat. A világhírű amerikai drámaíró az önéletrajzi ihletésű művét „emlék-játékként” definiálja, amelyben egy háromtagú család reményekkel és illúziókkal teli életét kelti életre. A Radnóti meghívta a világhírű román rendezőt, Andrei Şerbant, aki nem ismeretlen a budapesti közönség számára: 2010-ben és 2012-ben dolgozott már a budapesti Nemzeti Színházban, továbbá számos vendégjátéka látható volt Magyarországon. A budapesti színházi életben jelentős eseménynek számít majd legújabb magyarországi rendezése, a III. Richárd a Radnóti Színházban, amelynek 2018 februárjában lesz a bemutatója. A címszerepre Alföldi Róbert érkezik, aki 3 sikeres rendezés után színészként először lép a Radnóti színpadára. Az évad utolsó bemutatója egy ősbemutató lesz, Závada Pál Egy piaci nap című regényét alkalmazzák színpadra a Mohácsi testvérek. Závada Pál műve a magyar történelem egy fontos és eddig kevéssé feldolgozott szeletét tárgyalja: a második világháború után vidéken lezajlott, zsidók elleni pogromok témáját dolgozza fel. A regény az elmúlt év egyik legfontosabb kortárs irodalmi alkotása volt.
Proby

Olvass tovább!

hír
By Proby - június 20, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: hír
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT