Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Menteni a menthetőt

Proby 2017. augusztus 17., csütörtök
A Gólem Színház Halpern és Johnson című előadása az ember lét legelemibb dimenzióiról beszél: a hitről – az egymásban és a világban való hitről –, a két ember közötti szövetség törékenységéről, a beszéd mágiájáról, illetve az igazság és hazugság között húzódó vékony határvonalról.

Voltaképpen az egész történet egy halott asszony életútja köré szövődik: áttételesen ismerjük meg az eltelt éveket, évtizedeket, méghozzá két férfi által képviselt, sarkított nézőpontból. Arra már nincs mód, hogy maga Flo mondja el nekünk, hogyan is érzett, mi mozgatta őt ebben az egyre bonyolultabb világban. Férje, Joseph Halpern (Székhelyi József) zsörtölődő idős férfi és szenvedélyes haragvó: egy félrecsúszott félmondat is elszakítja nála a cérnát. Flo volt szerelme, Dennis Johnson (Trokán Péter), ezzel szemben igazi finom modorú, előzékeny úriember. A két alak egymás tökéletes ellentéte.

Látszólag semmi sem köti össze őket a halott asszonyon kívül, ez az érzet pedig egyre csak erősödik bennünk, ahogyan a kettejük között kibomló végeláthatatlan diskurzusból megismerjük nemcsak a szeretett nő, hanem kettejük történetét és világlátását is. Az oly sok időn át elhallgatott hazugságok csak feszítik a két férfi közti nyilvánvaló ellentétet, táplálják a természetes rivalizálást: vajon melyiküket szerette igazán Flo? Ez a kérdés motoszkál mindkettejükben, és megkapó hévvel érvelnek saját maguk mellett.



A két figura szinte mást sem tesz ebben az egyébként remekül megírt történetben, mint vitatkozik egymással. Egyszer már-már kedvesen szurkálódva, másszor egész kis csetepatét robbantva ki. Mi pedig pontosan tudjuk, hogy tétje valójában nem a színpadon zajló eseményeknek van, hanem annak, hogy ráismerjük az életünk egy-egy apró szeletére. Mert Halpern és Johnson a véget nem érő patáliák közepette rámutat arra, hogy voltaképpen milyen kevéssé is ismerjük azt az embert,akivel évekig együtt élünk. Aki előtt nem kellene, hogy titkaink legyenek. Pedig vannak, mert minden ember őriz magában valamit, amiről úgy gondolja, hogy a másik talán nem értené meg. A másik talán kinevetné, vagy ami még rosszabb: elutasítaná miatta. És különben is, jobb nem bántani azt, aki a legközelebb áll hozzánk. A múlt és a jelen problémái így rekednek végérvényesen bennünk, de nincs korlátlan hatalmunk felettük: bármikor a felszínre bukhatnak. De vajon jól járunk-e azzal, ha az elvarratlan szálakat más próbálja meg elvarrni helyettünk? Nehéz erre válaszolni.

A Halpern és Johnson voltaképpen a két főszereplő jutalomjátéka, el sem lehetett volna képzelni plasztikusabb karaktereket Székhelyi József és Trokán Péter együtteséhez. A színészek nagyszerűen kiaknázták a darab lehetőségeit, a látszólag hétköznapi beszélgetések minden rejtett feszültségét képesek felszínre hozni. A két szereplő a beszélgetések által újra végigéli az eltelt évtizedeket - ez az korszak ma már tulajdonképpen történelem. Méghozzá igen fontos periódusa a nagy egésznek, hiszen a háború utáni időkről van szó, és arról, hogy a zsidó Halpern és a keresztény Johnson hogyan is élte meg mindezt. A két világnézet itt ütközik a legélesebben, a szerelemi szál hirtelen háttérbe is szorul, és egyedül a lecsupaszított ember áll a reflektorfényben. A társadalomkritika itt azonban nem áll meg, a szereplők találkozásait ugyanis apró parkbéli jelenetek tagolják, amelyek egy-egy félpercre olyan fontos kérdéseket villantanak fel, mint például a homoszexualitás és a nyilvánosság egymáshoz való viszonya. 

Az előadás díszlete (tervező: Gyarmati Dóra) igen puritán, ugyanakkor szinte minden elem többfunkciós: a friss sírhalomból egy szempillantás alatt őszi ruhát öltött park varázsolódik. Ez a fajta mobilitás kiválóan szolgálja a darab keretes szerkezetét, a rendező, Borgula András pedig úgy kanyarítja egymásba a szálakat, hogy néző egy percig sem képes máshova figyelni. Ugyanis nagyon emberi történet ez, két idős férfival a középpontban, akik végül képesek lesznek együtt élni a múlttal, és ami még fontosabb: megtanulják egymást is szeretni – mert az embernek elemi szükséglete az, hogy tartozzon valakihez. Flo-hoz már egyikük sem tud. Ketten maradtak. Közösen talán megmenekíthetnek valamit azokból az évekből, amelyek úgy elszaladtak mellettük.

Oros Panna
Fotó: Horváth Judit
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - augusztus 17, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT