Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Kellett ez nekünk?!

Unknown 2017. november 22., szerda


Giacomo Meyerbeer – A hugenották, Magyar Állami Operaház


Ismét egy „elővették-leporolták” projekt részese voltam. Nem áll személyemtől távol a nem kanonizált, esetleg az olyan szerzők megismerése, akik eltűntek a repertoárból. Az igazat megvallva ez szinte mindig egy kétélű dolog. Hol fantasztikus élmény egy új zenei világba csöppenni, hol pedig az az érzés kerülget, hogy „miért vállalkoztam én erre?” . Meyerbeer operája után az utóbbi érzés volt erősebb. (Ha nem az egyetlen…)


Meyerbeer korának legnépszerűbb szerzője volt, az opera grande, a francia nagyopera mestere. Na meg Wagner riválisa, bár inkább nevezném halálos ellenségének. Már maga a műfaj, amiben alkotott mára – Rossini egy-két művének kivételével – teljesen kipusztult. Meglátásom szerint, ami miatt nem örvend osztatlan népszerűségnek a következő(k): hosszú, szinte semmi történet és nem éppen közönségbarát.


Persze, Wagner is hosszú, igen, nem feltétlen közönségbarát – és itt lehet még egyéb indokokat is a rivális ellen hozni - , aztán még is játsszák. Ami miatt Wagner a felszínen tudott maradni az a zseniális zene, az elképesztő áriák és az operáit körüllengő misztikum. Természetesen egy Wagner opera is lehet „rossz”, ebből adódóan – még ha kissé ingatagon is – fenntartom azt, hogy Meyerbeernek is lehet talán „jó” operája. Minden esetre fordítsuk színházi látcsövünket az Opera elég erőteljesen hirdetett produktuma felé.


A látvány egyetlen „apróság” kivételével kifogástalan volt. Hihetetlenül aprólékos, korhű jelmezek, amik színeivel (fekete és fehér) kitűnően szimbolizálták a két tábort, a katolikusokat és a hugenottákat. A hátteret adó, rézmetszeteket utánzó díszletek is igényességet sugalltak, akár csak a megvilágítások. Viszont amikor ezek felemelkedtek és óriás betűkből a felvonások témájához igazodó szavak íródtak ki, akkor az egész eddigi igényesség elpárolgott. A darab elején még egy jó ötletnek tűntek a megjelenő „Bacchus” (ott valami miatt csak egy „C”-vel írva…) és Amor szavak, később viszont inkább zavaróak lettek. Nem gondolom, hogy ezt az ötletet teljesen el kellene vetni, viszont sokkal jobban vette volna ki magát, ha végig egységes nyelven, magyarul, latinul, vagy akár franciául lettek volna az adott szavak megjelenítve.



Szintén ide tartozó elem a műfajban kötelező balett-betét. Sok különlegessége nem volt, a mozdulatok egyszerűek voltak, a táncosok jelmeze ismét kitűnő. A funkcióját betöltötte, igaz lehetett volna látványosabb.


Zeneileg a helyzet egészen más. Meyerbeer zenéje rettenetesen konvencionális. Az egyszerű zenével nincsen semmi probléma, amennyiben tisztán, pontosan játsszák. Az este dirigense, Oliver von Dohnányi igyekezett friss tempót adni a zenének. Ha ez azzal jár, hogy a darab egyetlen komoly motívumát, az „Ein feste Burg is unser Gott” korál témáját néhol a súlytalanságig gyorsítja és a militánsabb részek gumilabdaként, szinte kizengetlenül pattognak, akkor talán átgondolandó lenne a darab dinamikája. A recitativo részeket bevezető csellószóló pedig hallhatóan nem ott szólt, ahol kellett volna.
Ha a zene olyan, amilyen, ellensúlyozandó valami komolyabb, bravúrosabb éneklést reálisan várhatunk. Meyerbeer – vagy a librettistája? – itt sem alkottak feltűnőt. Triók, kvartettek, szóló áriák, kórusok szép egymásutánban, látszólag rendszertelenül, bár kiszámíthatóan. A kórusok jó tömegjeleneteket hoztak létre, ellenben az áriák szörnyen laposak, egysíkúak. Két emlékezetesebb részt még is kiemelnék. A királynő belépőjét, amit Kolonits Klára fantasztikus koloratúrákkal prezentált, illetve Marcel „Signeur, rempart et seul soutien” kezdetű áriáját, ami Gábor Géza félelmetes basszusán tényleg hátborzongatóan szólt. 




A Hugenottákat javasolnám-e? Kísérletezőknek és rutinosabb operalátogatóknak, talán. Az operával ismerkedőknek, semmi szín alatt. Érdemes volt-e elővenni? Szerintem nem. A reformáció ötszázadik évfordulója egy jó apropó volt ugyan, de Meyerbeer már egyáltalán nem való a mai operaszínpadra. Hasonló témában sokkal látványosabb és érdekesebb mű Bellinitől a Puritánok, ami még most is megállja a helyét és egy fantasztikus darab.


Ez a negatív élmény nem vette el teljesen a kedvemet attól, hogy francia nagyoperát hallgassak a jövőben. Önmagában a Meyerbeer által feldolgozott társadalmi téma sem lenne rossz, de ebből a műfajból, mai szemmel – még ha témája miatt nehéz is színre vinni – Halévy Zsidónője egy sokkal kompatibilisebb darab lenne.

Békési Botond
Fotók: Csibi Szilvia, Nagy Attila

Unknown

Olvass tovább!

klasszik
By Unknown - november 22, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT