Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Maléter

Proby 2017. november 20., hétfő

És akkor beültünk a Katona József Színház Sufnijába, egy kisméretű, enyhén emelkedő nézőtérrel beépített színházterembe. A fények egyre halványabbak, az arcunk és a helyünk éppen csakhogy félhomályban van. A színpadon lent egy kis fiókos éjjeliszekrény, mellette egy karosszék. Az asztalka fölé egy burás lámpa hajlik, a szekrényen magán pedig egy gyógyszeres dobozka, egy bögre ital, cigaretta és egyéb tárgyak. Például egy fénykép egy férfiról. A férfiról. Itt vagyunk a ˝valós”nappaliban.

Felcsendül egy az ötvenes évekből ismert (feltehetőleg amerikai) sláger, korabeli ruhában, kötött kardigánban és szemüvegben”belépett˝a monodráma előadója, Maléter Pál özvegye, Gyenes Judith – pontosabban az ő gondolatait, érzéseit, a vele készített interjúban elhangzott mondatait tolmácsoló Szamosi Zsófia. A mese elkezdődött

A a PanoDráma által Lengyel Anna rendezésében bemutatott Pali című előadásban egészen új odalát mutatta meg nekünk Szamosi. Kezét tördelő, az emlékeiből és azok által élő, szellemileg friss özvegyasszony történetét egyszerűen, túlzás és mindenféle színészi manír nélkül mesélte el a nézőknek. Oly módon, mint ahogyan a nagymama mesél a karosszék előtti szőnyegpadlón üldögélő unokáinak. A színésznő olykor túlságosan is egyszerűen, Gyenes Judihtot egy-egy pillanatra elfeledve, ˝emberként” beszélte el megismerkedésüket Maléter Pál katonatiszttel, a házasságukat, az ’56-os eseményeket, a meghurcoltatást, az 1958-as kivégzést és későbbi exhumálását. Szót ejtett arról is, hogyan látogatta meg és látogatja ma is az újratemetés következtében új sírhellyel rendelkező férjét a temetőben.



Mesélt. Mesélt arról, milyen érzés volt egy újságcikkből értesülni férje haláláról. Mesélt arról, férje miatt hogyan és miként keresték, zaklatták azokban az időkben. Mesélt ülve, mesélt állva, mesélt olykor élesen felkiáltva és nagyon csendesen is. Aszerint, hogy Szamosi éppen mennyire engedte a ma is élő özv. Maléter Pálné visszaemlékezéseit ˝átfolyatni” saját magán. Néha kérdezett is minket. Beszélgetni próbált velünk. Beszélgetni próbált valakivel az emlékért, a férjéért, a forradalomért – önmagáért.

A forradalom 50. évfordulója alkalmából bemutatott darab szövegkönyvét hosszú és alapos kutatómunka előzte meg. A legfontosabb ˝forrás” magával a Gyenes Judithtal készített interjú volt, amelynek szövegét három dramaturg, Garai Judit, Hárs Anna és Merényi Anna alkalmazta színpadra.

Kiosztott korabeli fényképek, amelyek javarészt a Maléter házaspárról készültek; vetített szobabelsők háttérben; korabeli slágerek bejátszása; feszült hallgatás – mind-mind a néző segítségére volt a közös emlékezésben. Csupán az előadás végén huny ki teljesen a színésznőt megvilágító reflektor fénye. A mesének vége van. De csak egy kis időre, hiszen a PanoDráma-féle Gyenes kezében ott lóg az éppen hamvadó cigarettavég.

Noha a közönség nagy része, és maga Szamosi Zsófia is csak ˝hírből”, képek alapján, elmesélésekből, írásokból ismerheti a 1956-os magyar forradalom és szabadságharc dicsőséges és véres pillanatait, az emlékezés, az emlék közös. Akarva, akaratlanul, de közössé válik, fontos lesz. Aki saját tapasztalatként megosztja, a kimondás, a ˝szó”által megtisztulhat a lelke. Amiképpen történhetett ez a közönség soraiban ülő, halkan zokogó nővel is. Aki pedig csupán meghallgatja – nos, gazdagabb lett egy történettel. Egy olyan történettel, amelynek részleteit úgy képzeli el, úgy teszi magáévá, ahogyan akarja. Közönségként, hallgatóként léptünk be, ám – ha csak egy pár perc erejéig – ˝emlékközösséget” alkotva léptünk ki az utcára. Az előadás végére lett egy saját Maléter Pál-képünk. Maléter Pál, aki önként a forradalmárok mellé állt, velük harcolt, értük tárgyalt – és értük halt meg elfogatását követően. És lett egy (újabb) ’56-os képünk, emlékfoszlányunk. Más által megkapott, de a miénk.

Németh Fruzsina Lilla
Fotó: Puskel Zsolt
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - november 20, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT