Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Írta és rendezte

Proby 2017. december 11., hétfő

Dömötör Tamás rendezésében egy modern-utópikus Iphigeniát láthatunk a Stúdió K színpadán. A helyzet teljesen ugyanaz: hogy a rendszer továbbra is működni tudjon, az egyik vezetőnek fel kell áldoznia a saját lányát. A kérdés az, hogy szükség van-e erre a típusú feldolgozásra.

Mert miben más ez az előadás, mint antik elődje? Tulajdonképpen csupán az aktuális hatalom leírásában. Ennek leghangsúlyosabb eszközei, a videóbejátszások (videó: Vella Péter) mind nyelvileg, mind szimbólumait, képeit tekintve pontosan idézik annak a rendszernek a retorikáját, amelyben jelenleg élünk. Idegenek, uszodaavatás, hurráoptimizmus, kasztok: távolított és mégis ismerős fogalmak ezek, amelyek időben és típusában is egyforma közelinek mutatják a múltunk és a jövőnk rendszereit. Ez a kulcsfogalmak általi időben való elhelyezés az előadás egyik legnagyobb erénye: azt sugallja, hogy a múlt még, a jövő már nincs olyan messze, mint ahogy azt hinni szeretjük, sőt, hogy a kettő egymástól sincsen olyan távol, hogy érdemi változásokra lenne esély.



Amennyire jól operál az előadás szövege ezzel az eszközzel, éppen annyira rosszul kezeli magát a cselekmény idejét. Dömötör jól megérzi/ismeri ugyan ennek az egyszerre belső és külső konfliktusnak a lehetséges stádiumait, ám a jelenetek gyakran túlírtak, többször előfordul az, hogy hosszú ideig nem történik semmi, csupán az eddig elhangzottakat halljuk újra és újra. (Természetesen ennek a színházi eszköznek is megvan a maga létjogosultsága, de ebben az esetben semmi pluszjelentést nem hordoz, nincs jelértéke.) Ezen a problémán talán segíthetett volna egy tapasztaltabb dramaturg jelenléte (a darabot ugyanis szerzőként is Dömötör András jegyzi). Igen nagy tapasztalatra és alázatra vall az, ha egy alkotó képes külső segítség (például egy dramaturg) jelenléte nélkül objektíven végignézni az alkotófolyamatot, az írást és a rendezést is beleértve. Ez jelen esetben sajnos nem sikerül, de a végeredmény messze nem rossz. Inkább az a jelenség figyelhető meg, amikor a néző sajnálkozik, mert érzi az előadásban a lehetőségeket.

Ilyen lehetőség például a díszlet. Egy üres fekete dobozban szét van szórva néhány bútor, ennyi az egész, de az a néhány bútor olyan jól van megválasztva (többek között futópad, design fotel és „organikus”, egyedi tervezésű nád dohányzóasztal), hogy szinte önálló szereplője az előadásnak: folyamatosan jelzi a szereplők magas státuszát. Így hangsúlyozza azt a helyzetet, hogy valószínűleg közös életük során ekkor kerülnek először szembe valódi súyú problémával.

A másik erős pont a három színész játéka. A legmeggyőzőbb számomra ezek közül Sipos György, a családi barát, a feláldozandó leány „társadalmi mentorának” (a vallásból eredő „keresztszülő” státusz átnevezése szintén egy nagyon erős előhívó készséggel bíró nyelvi elem) megformálója. Habár karakterének indítékai néha nincsenek megfelelően megvilágítva, áthidalja ezt a problémát, és a figurát egy titokzatos, opportunista hajlamokkal bíró férfivá formálja, aki igyekszik az érzelmeit háttérbe szorítani, de ez nem mindig sikerül neki.

Lovas Dániel a családfő szerepében szintén jó alakítást nyújt. Rengeteg erős érzelmet, hirtelen kitörést kell megjelenítenie az előadás során. Ez a feladat sokakat belerántana a színpadiasságba, ő azonban természetesen, abszolút hihetően hozza ezeket a nagyon súlyos ingadozásokat.



A legkevésbé kiemelkedő Pallagi Melitta anya-alakítása, melynek éppen az a hibája, ami Lovas Dániel erőssége: a feltörő érzelmek kifejezése gyakran nagyon patetikusra sikeredik, összesen a fojtott harag az, amit megrendítő, őszinte erővel hoz. Ez akkor változik meg, mikor az előadás csúcspontján mintegy intertextualitásként belekezd Klütaimnésztra monológjába az eredeti Iphigenia-szövegből. Ez az előadás megrendítő pontja – lehetne, ha alig két mondat után bele nem sétálna a képbe a Stúdió K-stáb valamely tagjának – egyébként nagyon barátságos és színpadra termett – kutyája. Itt egy pillanatra mindkét színpadon lévő színész lefagy, Pallagi Melitta pár pislogás után folytatja ugyan, de a reakcióból (majd annak hiányából) azonnal kiderül, hogy ez egyáltalán nem az előadás része. Így pedig sajnos a maradék negyed órát a kutya viszi el, aki jön-megy, körbemássza a nézőteret, leült, feláll, kocog, a közönség pedig azon igyekszik, hogy nehogy hangosan belenevessen az előadásba. Ez a jelenet, valljuk be, a kutyán kívül az előadás vonzókészségéről is elárul valamit.

Összességében, ezzel a különleges élménnyel összevéve, amely a színház pillanatszerűségéről is felidéz bennünk valamit, nem csalódottan távozunk, csupán katarzis nélkül, azzal a tudattal, hogy ez az amúgy jó alapanyag megérdemelne egy alapos dramaturgot és némi újragondolást.

Elefánti Emma
Fotók: Pintér Leó
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - december 11, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT