Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Először az Opera műsorán

Unknown 2018. január 5., péntek


Musztafa AC Milan-os melegítőbe bújik, hogy legalább öltözetében hasonlítson az olasz férfiakhoz, majd ingre-gatyára vetkőztetve hagyja magát pappatacivá fogadni. Egy kis ízelítő Rossini Olasz nő Algírban című operájából, amely először szerepelt az Operaház műsorán.



Gioachino Rossini vígoperái közül az Olasz nő Algírban a legismertebb és legtöbbször játszott művek közé tartozik a Sevillai borbély és a Hamupipőke mellett. Itthon mégis mostanáig kellett várni a bemutatóra. A történet egyszerű, könnyen befogadható, néhol egy-két dramaturgiai hibát is tartalmaz, ugyanakkor szórakoztató.



Az első felvonás bemutatja az alaphelyzetet: Musztafa, az algír bej megunta a feleségét, Elvirát, és helyette egy olasz nőre vágyik. Legkedvesebb rabszolgáját, Lindorót szabadon engedné annak fejében, hogy az nőül veszi Elvirát. Ekkor kerül a képbe az olasz Isabella, Lindoro szerelme, nyomában Taddeóval, aki szintén szerelmes belé. 



Félreértéseknek, átveréseknek és sok-sok vágyakozásnak lehetünk tanúi, miközben egy pillanatra sem unatkozunk, mert mindig történik valami a színpadon. Ha a történet helyenként ellaposodni látszik is, lekötik a figyelmünket az impozáns díszletek, a fények használata, a koreográfia, és nem utolsósorban Rossini pergő, életvidám és szellemes zenéje, amely komoly feladat elé állítja az énekeseket.



Szabó Máté rendező bizonyos elemeket tekintve a mai korba helyezte a cselekményt. Musztafa emberei napszemüvegben, gépfegyverrel védik az urukat, Isabella és Taddeo pedig modern kinézetű bőrönddel érkezik az idegen országba. Isabelláék jelmezei is eltérnek a törökös környezettől: egyrészt más stílusúak, másrészt a piros dominál rajtuk. Az öltözetük is azt reprezentálja, hogy ők idegenek a bej udvarában. Az algír szereplők és Lindoro viszont korhű ruhát viselnek, vagyis ezáltal keveredik a modern és a régi, de inkább kiegészítik, mint ütik egymást. Talán csak a macskanő-jelmezbe bújt háremhölgyek (a Magyar Nemzeti Balett művészei) tűnnek elsőre szokatlannak, dehát ők a palota „cicái”.



Az énekesek kiválóan helyálltak mind színészileg, mind énektudásban, viszont kiugró teljesítményt nem tapasztaltam tőlük. Az első szereposztásban láttam az operát, ahol a címszerepet Mester Viktória énekelte. A mezzoszoprán magabiztos és színvonalas produkciót nyújtott, ki tudta bontakoztatni tehetségét a nagy koncentrációt igénylő áriákban. Palerdi András, Musztafa megformálója is alapköve volt az előadásnak. Még Bruno Taddiát lehet kiemelni, aki Taddeo szerepében nyújtott remek komikusi alakítást. Alasdair Kent énektudása meggyőző volt, összességében viszont jellegtelenül formálta meg Lindorót. Az Elvirát alakító Sáfár Orsolyának pedig a cselekményből kifolyólag nem jutott elég tér a kibontakozáshoz.



Ha nem is kiemelkedően, de kiegyenlítetten kísérte az énekeseket az Operaház zenekara Francesco Lanzillotta vezényletével. Hiányzott a játékukból egy egészséges vitalitás, ugyanakkor stabil hátteret biztosítottak az énekeseknek. A Honvéd Férfikar is aktív résztvevője volt az előadásnak, elég csak a pappatacik karára gondolni.


Tuska Borbála
Fotók:Rákossy Péter, Csibi Szilvia
Unknown

Olvass tovább!

klasszik
By Unknown - január 05, 2018
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT