Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zenés színház

A fehérvári Matula

Proby 2016. június 26., vasárnap
Somogyi Szilárd a Budapesti Operettszínház után a székesfehérvári Vörösmarty Színházban állította színpadra a Szabó Magda nagysikerű regényéből készült musicalt, az Abigélt. A darab megtartva az eredeti koncepciót letisztultabb formában érkezett a királyok fővárosába, kiegészülve az itteni teátrum társulatával.

A fehérvári Abigélt sokkal inkább vendégjátéknak tartom, mintsem egy újraértelmezett replika-előadásnak, mégis azt hiszem, hogy képes volt új gondolatokat közvetíteni. A darabba érkező művészek – úgy, mint Keller János König szerepében, Váradi Eszter Sára mint Zsuzsanna testvér, vagy éppen Závodszky Noémi mint Horn Mici, hogy csak három nevet említsek – mind-mind egészen más értelmet adtak egy-egy mondatnak, ezáltal a fókuszpontok eltolódtak, és az évek múlásával törvényszerűen megjelenő rutin-játék eltűnése újra frissé, maivá tette az előadást.

A budapesti előadáshoz képest a díszleten nem változtattak – vagy legalábbis nem számottevően – ezért érezhetjük úgy, mintha a fővárosi darabot látnánk visszaköszönni. Erre ráerősít a főbb szereplők személye, hiszen a Ginát játszó Vágó Bernadett (a másik szereposztásban pedig Vágó Zsuzsi), illetve a Vitay-t alakító Földes Tamás a Budapesti Operettszínházból érkeztek. Bár az is igaz, hogy sok fehérvári néző emlékszik még arra, amikor Földes társulati tagként játszott itt, így az idősebb generáció tagjai tiszteletbeli fehérváriként köszöntik őt újra a színházban.


A 2008-as bemutató óta számos értelmezés született a musicalváltozat kapcsán, és szinte kivétel nélkül mind felemlegeti az egyedi megközelítést, a csodásan komponált dalokat, melyek a Kocsák Tibor–Miklós Tibor szerzőpáros munkáját dicsérik, így én ettől a fajta beszámolótól eltekintenék. Pontosabban csak részben, merthogy igenis az új hangokról, az új irányokról szeretnék írni, és a fent említett három művész játékáról.

Különös átalakulásnak lehettünk szemtanúi az előadásban, ugyanis egy megszokottól merőben eltérő Königet és Zsuzsanna testvért láthatunk a színpadon. Való igaz, a regényből készült sorozat olyan filmtörténeti mérföldkő, ami a mai napig meghatározza a történetről alkotott véleményünket. Olyannyira, hogy az ott megformált karakterektől akár fizimiskában, akár játékstílusban eltérő figurákat hajlamosak vagyunk a „rosszul kivitelezett színészi játék” vagy a „hiteltelen” jelző skatulyájába dobni. Keller János és Váradi Eszter Sára azonban megmutatja, hogy a „nem prototipikus” karakter is lehet jó, meggyőző. Keller Königje, bár ráadták a védjegyévé vált sálat, kabátot, és kellőképpen hunyorog a szemüvege nélkül, ezúttal kevésbé gyámoltalan, kevésbé tűnik kétballábasnak. Ez a König sokkal inkább kíváncsi, engedékeny, de tekintélyt parancsoló. Hogy ez utóbbi miért nem válik disszonáns tényezővé, amikor a lányok mégis gúnyt űznek belőle talán annak tudható be, Keller a figura jólelkűsége felől közelíti meg Königet. Így aztán a „belénk nevelt” bölcsességet, miszerint a jókat mindig átverik, megelevenedni látszik a színpadon.

Váradi Eszter Sára viszont nem csak színészileg kapott nagy teendőket a darabban, hanem hangilag is, Zsuzsanna számait elénekelni ugyanis embert próbáló feladat. Bár a karácsonyi dal közben még küzd néhol a hangokkal, színészi játékával kompenzálja az ez irányú hiányosságokat. Ösztönösen játszik ki olyan humoros részeket, melyeket az eddigi Zsuzsannák nem, vagy csak kevés esetben. Gondolok itt például Gina szökésére, amikor a lányok elterelik a figyelmét. Jó ritmusban elhadart „Ne zavarjuk meg a többieket!” mondata nevetést vált ki a nézőből, miközben megmarad a szökés okozta feszültség a színpadon.

Závodszky Noémi Horn Mici-játéka eltér két kollégája szerepformálásától. Míg Keller János és Váradi Eszter Sára látványosan törekszik arra, hogy a budapestitől merőben eltérő figurát hozzanak létre – hozzá kell tennem, sikerrel – addig Závodszky éppen az állandóságot, a megszokottságot csempészi vissza a darabba. Nem akar más vagy jobb lenni, mint az elődjei, egyszerűen Horn Mici akar lenni, és ettől élni kezd a karakter. Ez természetesen még véletlenül sem jelenti azt, hogy ne lennének saját gondolatai a figuráról, sőt, nyilvánvalóan megtalálja azokat a pontokat, ahol ezt érvényre tudja juttatni, ám ennek ellenére mégis meg tudja őrizni azt a Micit, akit a nézők anno megszerettek a tévében, akit aztán táncolni láttak az Operettszínházban, és teremt egy olyan nőt, aki az utolsó hajszáláig hiteles a fehérvári színházban. Mindez persze nem jöhetne létre a köré/köréjük varázsolt színpadi látvány és az élőzene nélkül.

Az Abigél üzenete mindig aktuális. Örökérvényű, akár a Rómeó és Júlia, mert olyan emberi értékeket állít a történet középpontjába, amelyeket talán nem írtak magyar színpadra a Légy jó mindhalálig, vagy a Valahol Európában óta.

Vass Antónia
Proby

Olvass tovább!

zenés színház
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: Vass Antónia, zenés színház
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT