Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

A fotós kételye

Proby 2016. június 26., vasárnap
Pokorny Liának van egy rendkívül mély és megrázó monológja a Pillanatfelvételben, ami számomra összefoglalta, hogy miért érdemes megnézni ezt az előadást. Lia, aki a darabban egy háborús övezetben megsérült majd hazatért fotóst alakít, egy piac mellett történt robbantásról beszél. Mikor a tragédia megtörtént, ő egyből odarohant, hogy dokumentálja az eseményeket. Egy helybéli asszony azonban, védve megannyi társát, akik pillanatokkal előtte vesztették el gyermeküket, megpróbálja elküldeni a helyszínről a fotóst, hogy ne fotózza a szenvedésüket. Ez a belső konfliktus számomra az előadás katalizátora. Tud-e változtatni egy fotós az eseményeken? Vagy csupán az a feladata, hogy eljuttassa üzenetüket a békében élő embertársaik számára? 

A Pillanatfelvétel éppen az a kategória, amelyhez nem kell grandiózus körítés, mert a darab esszenciája teljességgel elviszi hátán az egész előadást. A sebesült fotós hazatér óvó és féltő kedveséhez, aki a rehabilitáció során felkínálja neki a kényelmesebb és nyugodtabb családi életet. Emiatt azonban a főhősnő ellentétbe kerül önmagával, és hiába próbál alkalmazkodni az átlagos családi élethez, képtelen elviselni a nyugalmat és a front végül hazahívja. Történetük előzményéről videókon keresztül értesülünk, ami a darabban prezentált zenei betétekkel egyetemben kitűnő módja, hogy megteremtsék a hangulatot. Ezzel, pár pillanatra bár, de mi is a távoli front közelébe kerülhetünk.

A darab kiválóan mutatja be a történetben megjelenő ellenpólusokat. Azt, hogy miért nem képes ugyanolyan nyugodt családalapításra adni fejét a kalandkedvelő pár, mint közeli barátaik. A fotós tökéletes ellentéte a cserfes fiatalasszony, akit Földes Eszter testesít meg könnyedén. Az ő fellépésének hibátlanságát éppen az adja, hogy csak annak a karaktere lehet ennyire kellemetlenül naiv, aki színésznőként jól csinálja a dolgát. A fiatal, békében és kényelemben élő lány képtelen megérteni és elfogadni azt az életmódot, ami a fotósnő életének értelmét adja. Pokorny férfias fotósnője viszont nem tud nem abban a világban létezni, amire párja olyannyira vágyik.


Ez persze hamarosan válaszút elé állítja kapcsolatát újságíró szerelmével. Bereczki Zoltán írója legalább annyira vonzódott a szenvedélyes front világához, mint párja, azonban miután tanúja lett egy szörnyűséges halálesetnek, idegösszeomlást kapott és hazautazott. Onnantól kezdve számára a front borzalmát és az olyan jól eső rettegést horrorfilmeken keresztül adagolja magának. Bereczki karaktere is rendkívüli alanya lehetne a vizsgálatnak: a színész ismét bebizonyítja, hogy prózai szerepben is tud meggyőző lenni. Visszafogott és gondoskodó a párkapcsolatban, ám konfliktushelyzetben felszínre törnek valódi érzései. Olyankor a jóképű és kedves Jame félelmetes, és igenis képes arra, hogy megvédje önmagát – még szerkesztőjével szemben is, akit Seress Zoltán alakít.

Pokorny karaktere sokáig küzd, hogy távol maradjon az eseményektől, és ne viselje meg őt lelkileg a háború borzalma. Ám hamarosan kiderül, hogy út közben igenis magával sodorta őt egy-két pillanat. A baleset ellenére végül a szenvedélyét követi tovább: számára előrébb való a világ tájékoztatása a borzalmakról, mint a halál nagyon is valós közelsége. Az ő története valahol túlmutat azon a racionalitáson, ami az esetek többségében az életet vezeti, de pontosan emiatt annyira megindító. A színésznő előadásában kap csak igazán hitelt a fotós története.

A Pillanatfelvétel egy kortárs történet: olyan kérdést vet fel, ami nem csupán a mű keletkezésekor volt aktuális, de most is, az Átrium Film-Színház színpadán. Horgas Ádám eredeti és kiváló módon dokumentálta ezt a történetet. Rendezése egy fontos és erős előadás, amely számomra álláspontokat volt képes megváltoztatni. Olyan emberi szenvedélyekről mesél, amelyek útjába nem állhat semmi, olyan kapcsolatokról, melyek építenek, majd a helyes irányba igazítanak. A fotózásnak nagy ereje van és képes szembesíteni a szenvedésekkel, de egy színdarab legalább olyan meggyőzően tud beszélni emberi kapcsolatokról és nehéz döntések meghozásáról.

Pál Zsófia
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, Pál Zsófia, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT