Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

Ember vagy hal?

Proby 2016. június 24., péntek
Igazán különleges az, hogyha egy felolvasó-színházi produkcióból hús-vér előadás válik díszlettel, zenével és fényekkel. Pláne, ha olyan sokrétű előadás, amely egyszerre szólíthat meg minden korosztályt és réteget, pont, mint A hal nem hal bele.

A legelső jelenetben a magabiztos és magával roppantul elégedett piros úszósapkás férfi a nézőtérről úszik be, látszik rajta, hogy otthonosan mozog a környezetben, kiszólogat és integet az ismerősöknek. Hamarosan megjelenik a kék úszósapkás is, s ahogyan pedánsan eligazítja a törölközőjét, rögtön elkönyvelhetjük: hamarosan kezdetét veszi a tomboló tesztoszteronok harca, hiszen két merőben ellentétes személyiség került kapcsolatba. Az pedig, hogy a nézők úszóként értelmeződnek, bár csak gondolat szintjén, döntéshelyzetbe kényszeríti a közönséget: melyik színhez tartoznak?


Bár a két szereplő többször is megállapította, hogy nagyon is rokonszenvesek egymásnak, a történet előrehaladtával mégis újra és újra kiéleződnek a konfliktusok, a piros úszósapkás folytonosan rendet tesz, hiszen ő a cápa, de vitézül küzd a kék is, a nílusi sügér. Nem dönthetjük el kristálytisztán, hogy ki lesz a győztes, az erőviszonyok állandóan változnak. Ugyan az álomjelenetekben egyértelműen a piros úszósapkás dominál, a valóságban a kék egyre gyakrabban kerekedik felül rajta, de mindkettejük összeomlásának is tanúi lehetünk egyik vagy másik síkon. Az egyre hevesebb viták szükségszerűen egy utolsó küzdelembe torkollnak, s a férfiak egymásra licitálva szabják meg a teljesítendő feladat nagyságát, ám mikor már éppen kezdetét venné a harc, ismét kibontakozik egy szópárbaj, bizonyítva, hogy kettejük csatározása szakadatlan, pontot tenni az ügy végére lehetetlen vállalkozás. 


A sok apró, egyre felgyülemlő polémia közül egyetlen van, ami igazán, teljességgel átszövi a darabot: a hovatartozás, de még inkább a választás kérdése. Az uszodában az úszóknak kötelező sapkát viselniük, – kivéve a sehova nem tartozó, épp ezért semmire sem jó kopaszoknak – s az automata pirosat és kéket adagol. Legalábbis adagolna, hogyha a piros úszósapkás férfi meg nem buherálná a gépezetet, hogy az ő színe irányítson, s a kékek teljesen kiszoruljanak a vízből. De miért is fontos ennyire a sapka színe? Mert nem más, mint az önazonosság egyetlen kifejezőeszköze. „Tehát választani kell: Piros sapka, vagy Kék sapka! És ha az ember színt választ, akkor azzal családot, tábort, etikát, címert, felségjelet választ, amelyet aztán megvéd!” S a kék úszósapkás férfi hiába hiszi azt, hogy megtalálta a megoldást azzal, hogy sárgára váltott, egészen egyszerűen lehetetlenség sehova sem tartozni, s elhatárolódni a döntéstől. Semlegesség nem létezhet. S tisztán érezhetjük, ez nem csupán a darab világában van így: hiába próbálunk pártatlanok lenni, előbb vagy utóbb ki kell mondanunk, hogy melyik oldalra állunk. De még ha nem is vallunk nyíltan színt, akkor is ott motoszkál bennük valamiféle aprónak tűnő meggyőződés, amely alapján valamelyik oldalra húzunk.


De nemcsak a sapka kérdése érinti egyszerre nevettetőn s fájón az igazságot: maga darab egy nagyszabású allegória. Az egész társadalom beleszorult az uszodába. Van itt minden: köpönyegforgatás (ez esetben sapkaforgatás), beavatási szertartás, a menedzservilág kisarkítása, a kapcsolatok hierarchiája, az élet örök tusája, – hiába fáj valami, s könnyebb lenne, ha hagynánk az egészet, azért csak kitartunk addig, amíg erőnk engedi – hétköznapi (lelki) terrorizmus, morális kérdések, megbélyegzés, politika, de felvetődnek olyan első hallásra könnyednek tűnő témák is, mint a hobbihorgászat – aztán persze erről is kiderül, hogy nem az, aminek látszik. Mindez nem csupán egy bizonyos rétegre, vagy szituációra érvényes, ezt jelzi talán a szereplők névtelensége is. Mert nem az a fontos, hogy a színpadon megjelenő két figurának mi a neve, családi helyzete, életkörülménye, hanem az, hogy két embertípus, társadalmi pólus csúcsosodik ki bennük. A látottakat szinte bármilyen élethelyzetre rá lehet húzni, s ettől lesz ez az előadás igazán eleven és aktuális.


Ezek a problémák azonban tökéletes komédiába vannak ágyazva, végig nevetünk saját világunk karikatúráján. Az író (Emmanuel Robert-Espalieu) briliáns mondatokat ad a karakterek szájába, a színészek - Scherer Péter és Katona László - pedig hihetetlen energiákat mozgósítanak magukban, bravúros játékukkal, s különleges színpadi megoldásaikkal úgy valósítják meg a darabot, hogy a nézőnek egy percig se legyen kétség: ezt az előadást látnia kellett, ez az előadás adott neki valamit, amitől több lett. Mert a jó színház elgondolkodtat, és A hal nem hal bele ebből a szempontból kifogástalanul sikerült.



Egy kérdés azonban mindvégig ott motoszkál a fejünkben: hal vagy ember? Nem tudunk dönteni, hiszen miközben a szereplők csatározását olyannyira emberi gondolatok, cselekedetek szövik át, folyton ott lebeg a halság problematikája, hiszen mi más tudna kilenc-tíz napig úszkálni a vízben? 

Dézsi Fruzsina
Fotók: Schiller Kata, cafebudapest.hu
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 24, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT