Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

Őrültek háza a Centrál Színházban

Proby 2016. június 24., péntek
A Centrál Színház fergeteges komédiával indította az új évadot. A társulat mégis csalódott lehet kissé, ugyanis a címből logikusan következő jóslat beteljesületlennek bizonyult: ahelyett, hogy a darab megbukott volna, a közönség óriási vastapssal ünnepelte a színészeket.

Mondhatnánk, hogy a siker borítékolható volt, hiszen a Ma este megbukunk Londonban már minden lehetséges díjat zsebre tett, ám ha belegondolunk abba, hogy a magyar társulat az eredeti angol rendezővel (Mark Bell) dolgozott egy rövidített próbaidőszakban az akrobatikus elemekkel teletűzdelt darabbal, láthatjuk, milyen keményen is küzdött mindenki a sikerért. Itt nem csupán a művészeket kell kiemelnünk, hanem az egész technikai stábot is, amely gondoskodott arról, hogy minden a megfelelő pillanatban menjen tönkre – merthogy ebben rejlik a darab pikantériája. Nem más ez, mint a romlás tökéletes precizitása, a humorba ágyazott káosz.


Az előadás már abban a pillanatban elkezdődik, amikor a néző belép a színházba, és igyekszik minél hamarabb átverekedni magát a tömegen, hogy eljusson a ruhatárhoz, ugyanis a szereplők úgy sétálgatnak a szinteken, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A hebehurgya ügyelő (Cserna Antal) csipogó játékkal a kezében igyekszik megtalálni Winstont, az elveszett kutyát, majd egy mázlista közönségtag megtapasztalja, milyen lehet a Centrál Színház színpadán állni, és úgy szerencsétlenkedik a már említett Cserna Antallal és Botos Évával, ahogy az elő van írva. Már ekkor nyilvánvalóan szembe ötlik, hogy a komédia nem kíméli majd a rekeszizmokat. Aztán a nyírábrándi társulat elkezdi játszani London legsikeresebb bűnügyi történetét (legalábbis elmondásuk szerint), és elszabadul a pokol. A krimit vajmi kevéssé minősíthetjük színvonalas írói alkotásnak – ez minden bizonnyal szándékosan van így – és maga a színészi játék is csapnivaló. Éppen ettől lesz mesteri munka.

A Barkovics Zoltán adaptálta eredeti díszlet elemei önálló életet élnek, sőt lázadnak: nem hajlandóak betölteni eredeti funkciójukat; amit tudatosan rejtett helyre dugtak, az kevélyen mutogatja magát, aminek stabilan kellene állnia két órán keresztül, az csökönyösen lehuppan a földre, a levegőben lengő tárgyak pedig egy pillanat alatt behódolnak a gravitációnak. A szereplők is mintha idomulnának az őket körülvevő engedetlenséghez. Csupa olyan dolgot művelnek, amit már egy alsós drámaszakkörös sem követ el: igyekeznek lejátszani a másikat a színpadról, önzőznek, nem egymáshoz intézik a sorokat, hanem a közönség felé fordulva monologizálják a párbeszédeket, tenyerükbe vésik a szövegkönyv problémásabb szavait (nem mintha segítene), nagy tündöklési vágyukban nem figyelnek a partnerükre, aminek következtében elcsúsznak a sorok, a gikszereket egyre hangosabb üvöltözéssel próbálják leplezni, és az improvizálások sem sikerülnek túl fényesen. És még az ügyelő is Neotont hallgat – valóban kész téboly az egész.


Az igazi színészek (nem a nyírábrándi társulat amatőrjei) pedig a látszat ellenére nagyszerűen uralják ezt az őrületet. Schmied Zoltán és Mészáros András mutatványai már-már cirkuszi ügyességről tesznek tanúbizonyságot, de Rada Bálint sem panaszkodhat, van feladata bőven, és mindent remekül old meg. Bár Janicsek Péter szerepe igen hálás is lehetne, hiszen a minden lében kanál nyomozót alakítja, még sincs hosszabb ideig a figyelem középpontjában: valami baki mindig adódik, ami elvonja róla a figyelmet. A legnagyobb tapsot a férfiak közül egyértelműen Katona László kapta, akinek esetlensége csakugyan minden pillanatban megmosolyogtató, ráadásul megtestesíti a kifogástalan hozzá nem értést: ha nevetést generál, meghajol akár a jelenet közepén is, mosolyogva integet a nagyérdeműnek, és szemérmesen ódzkodik a szenvedélyesebb jelenetektől. Nem mintha ez a húzódozás egy pillanatra is eltántorítaná a Florance-t alakító Ágoston Katit, aki saját szexuális kisugárzásának rabja, és nem éri be holmi levegőben elcsattanó műcsókkal. Többre vágyik minden tekintetben: több érintkezésre több férfival. Botos Éva szégyenlős nebáncsvirágból vedlik át szerepéért küzdő harcos amazonná, a két nő párbaja az előadás egyik legélénkebb színfoltja. Mindeközben Cserna Antal figurája ott segít, ahol tud. Az már más kérdés, hogy ez sehol sem jön össze igazán, hiszen ugyanolyan csapnivaló (kiváló!) munkaerő, mint a többiek.

Nyilvánvalóan látszik, hogy a színészek mindent megtesznek annak érdekében, hogy az eszelős komédia könnyednek mutatkozzon, mégis azt hiszem, hogy kell még nekik egy kis idő, hogy önnön görcsösségüket feloldják, és hogy a második felvonás is teljes egészében kiforrjon. A darab végére mintha egy kicsit már elfáradt volna mindenki – ebben nincs is semmi csodálkozni való –, és le is lassult kissé a játékmód lendületes dinamikája, de valószínűleg ez csupán gyerekbetegség.


Azzal, hogy a Centrál Színház replikaprodukciót hozott létre, erősen rányomta az anglicizmus bélyegét az előadásra: az elnyújtott, arisztokratikus beszédmód, a hírhedt brit humor, és a túlzó gesztusokkal operáló shakespeare-i színház is paródia tárgyává válik. Mindez persze nem róható fel negatívumként, egyedül talán a szójátékokban érezhettünk némi hamis hangot – egyik-másik nagyobbat is üthetett volna, ha a magyar hagyományokhoz erősebben kapcsolódik. Mindent összevetve pedig kötelességemnek érzem kimondani: a még néhol kissé csiszolatlan előadás után a közönség számos tagja sírva távozott az épületből. Sírva a nevetéstől.

Dézsi Fruzsina
Fotók: Horváth Judit
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 24, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT