Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

A színházi csend

Proby 2016. június 24., péntek
Mindig is úgy gondoltam, hogy a legnagyobb dolgokat nem lehet, vagy nehéz papírra vetni. Valahogy elveszik a varázs vagy a valós mélysége, ha megszülöm őket az üres lapra. De még az ember fejében úgy létezhet egy emlék vagy álom, ahogyan csak akar, nagyobb térben, száz és száz szempár előtt aligha lehet egyféleképpen magunkba fogadni. Mi történik például, teszem azt, ha a színházban nem juthatnak kifejezésre a szavak? Mi lesz, ha ezt a létfontosságúnak hitt művészi eszközt megvonjuk az intézménytől?

Amikor kijöttem a Vígszínház legújabb előadásáról, egy Goethe idézet ugrott be elsőként: „Az élet egy angolkeringő, mit eltáncolsz a sírig. Sorsod csupán attól függ, hogy kivel táncolod végig.” Nálam ez a fajta tánc szolgált katalizátorként az Össztáncban, ugyan megannyi stílusban, de számtalan koron, történelmi pillanaton és éven átívelve. Ebben a művészeti ágban pedig – amikor a beszéd helyett az arc és a gesztusok kerülnek előtérbe – csupán akkor működhet jól ez a fajta csend, ha el tudjuk hinni, hogy csöndben ülni és figyelni legalább annyira fontos, mint tombolni és önteni magunkból lényegünket, az általunk borzasztó fontosnak tartott mondanivalót.


Itt csak egy valaki lényegülhet át teljesen: az, aki folyékonyan beszéli a testbeszéd, a mimika, a kisugárzás és a spiritusz nyelvét. Mikor eltáncol előtted – függetlenül attól, hogy a személyiség, amelyet megtestesít, vicces-e vagy éppen drámai -, elsősorban csupán az arcára hagyatkozhatsz, hogy megértsd, amit elmondani próbál. Itt megannyi kor megannyi gyermeke igyekszik megelevenedni, hol meggyőzőbben, hol kevésbé. Fesztbaum Béla, Hevér Gábor és Hegyi Barbara jelenléte akkor is hatványozottan képes hatni, ha nem az első sorban próbálnak hatást gyakorolni ránk. A gesztusok, a mozzanatok nem akkor hatnak leginkább, ha az ember minél teátrálisabban fejezi ki magát: inkább akkor, ha apróbbak, egy-egy pillanat erejéig elevenednek meg – de őszintén és hitelesen. Ez sajnos csupán az első pár sorban ülők szerencséjének kedvez, a nagy térben, a kifejező, ámde hatalmas díszletben akkor is képes elveszni, ha a színész önmaga legjavát akarja átadni.

Marton László rendezése igyekszik pontosan lavírozni a könnyedebb, szórakoztató-, valamint a mélyebben szántó és komolyabb hangvételű jelenetek között. Ám ezen pillanatok többnyire önmagukban, és nem egymás utáni láncolatukban képesek működni. Megindító és szívfacsaró az idős pár találkozása, majd megfiatalodása, ám képtelenség egy vicces és könnyed jelenetbe áttérnünk, mindezek után. A skála túl nagy végletekben ugrál, és számos pillanat marad magyarázat nélkül. Valóban nem könnyű műfaj pontosan érteni egy üzenetet, ha csak a szemekből és szavak nélküli jelenetekből kell kiolvasnunk azt. Talán megérne egy második jegyvételt.

A színre álmodott korok alapjának stagnáló pontja a zene. Ez az, ami erőt és lendületet ad, és ami tulajdonképpen végig narrációként szolgál a jelenetek során. Kifejező egy tangó (Szilágyi Csenge fantasztikus jelenete), amiből süt a szenvedély, és nem utolsó sorban a kemény munka; egy közös keringő (akár a gyerekpárra, vagy Fesztbaum Béla és Borbiczki Ferenc párosára gondolunk); vagy egy igazán mai pillanat, amikor korunk zenéire rázzák magukat a színpadon. A zene igazán az, ami képes meghatározni egy-egy adott korszakot a múltból, és mindannyiunk számára felismerhető általa, hol és mikor járunk.

Mindazonáltal, hiába próbál az Össztánc hazaküldeni minket egy vidám, közös táncmulatsággal. A rétegeiben ugyanis mégis inkább a történet (már ha beszélhetek ilyesmiről) komoly oldalával, mint korszaki látlelettel, foglalkoznék inkább. De ha még a szavak elszállnak is, a tapasztalat azt mutatja, színházi intézményünk akkor is képes meggyőző és hatásos lenni, ha történetesen egy árva szó sem hangozhat el azokon a világot jelentő deszkákon.


Pál Zsófia
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - június 24, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, Pál Zsófia, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT