Jó hír a színházrajongóknak: már csak egy hónap, és kezdődik a 2015/2016-os évad. Az alábbiakban egy kis összeállítást és kedvcsinálót olvashattok tíz olyan darabról, amit érdemes lesz megnéznetek. Naptárakat, tollakat, ájfonokat elő, gyorsan jegyezzétek fel a premierek napját, és kis szerencsével az októberi előadások jegyeire már le is csaphattok!
Október első hétvégéjén kerül színpadra a Radnóti Miklós Színházban Shakespeare talán legismertebb királydrámája, a Lear király Alföldi Róbert rendezésében. A címszereplőt – sokak számára nem meglepő módon – László Zsolt alakítja, további szerepekben többek között Szávai Viktória, Andrusko Marcella, Adorjáni Bálint és Szatory Dávid lesznek láthatóak. Ismerve Alföldi formabontó és merész rendezői stílusát, robbanni fog a Pesti Broadway.
Október kilencedikén rendhagyó módon egy operettet láthatunk az Örkény István Színházban: a Köd utánam című darabot Kovács Márton, Parti Nagy Lajos és a Mohácsi-testvérek alkalmazzák színpadra, főbb szerepekben Baksa Imre, Csuja Imre, Für Anikó és Pogány Judit találhatóak. A tény, hogy egy zenés darabról van szó, már önmagában elég figyelemfelkeltő, mert nem ezt szoktuk meg az Örkény Színháztól. Ehhez jön még egy parádés szereposztás, szóval egy ok sincs amellett, hogy ne nézzük meg ezt a darabot. Ihaj-csuhajra fel!
Október harmincadikán a féktelen nevetésé lesz a főszerep a Nagymező utcában, ugyanis a legendás Alul semmi című film magyarországi ősbemutatója lesz a Thália Színházban. Simon Beaufoy komédiáját Réthly Attila rendezésében láthatjuk, főszerepben Szabó Győzővel, Vida Péterrel és Pindroch Csabával, három olyan férfival, akik a történet szerint kisiklott életüket férfi sztriptízzel szeretnék helyrehozni. A kérdés csak az, hogy sikerül-e nekik… Két és fél óra instant karfacsapkodás várható, remélhetőleg a fiúk hozzák majd a formájukat.
November huszadikára ismét egy zenés darabot ajánlunk: a nagy sikerű Virágot Algernonnak című könyv kamaramusical-változatát a Budapesti Operettszínház Raktárszínházában. Somogyi Szilárd rendezésében megismerhetjük a szellemileg kissé visszamaradott főszereplőt, Charlie-t, aki egy kísérletnek köszönhetően normális emberré válhat, de ezalatt minden démonával meg kell küzdenie, csakúgy, mint a szintén kísérleti alany egér barátjának, Algernonnak… Főbb szerepekben Kerényi Miklós Máté és Szabó P. Szilveszter lesznek láthatóak.
December huszadikára két darabot is időzítettek: a Katona József Színházban Ascher Tamás rendezésében Csehov Sirály című drámáját, illetve a Vígszínházban Arthur Miller Istenítélet című művét. A Vígszínház ezzel az előadással tiszteleg az idén száz éve született kiváló német drámaíró előtt; a salemi boszorkányperekről szóló műben többek között Stohl András, Herczeg Adrienn, Szilágyi Csenge, Fesztbaum Béla, Hegedűs D. Géza és Hevér Gábor lesznek láthatóak. A Sirályról egyelőre több információt még nem lehet tudni, de elég nekünk, hogy Csehov és Ascher Tamás kombinációjáról beszélünk, tehát előrebocsájtjuk: rossz nem lehet!
Február huszadikán érdemes lesz egy kicsit többet utazni a kék metróval, ugyanis a József Attila Színházban Böhm György rendezésében bemutatják Joseph Kesserling Arzén és levendula című bűnügyi bohózatát. A történet egy látszólag teljesen átlagos idős testvérpárról szól, akik folyamatosan jótékonykodnak, ám a nővérekről kiderül, hogy hobbiszinten tesznek el láb alól lecsúszott férfiakat egy pohár borba kevert arzénnal… Ismét két óra garantált nevetés várható Molnár Zsuzsával, Fehér Annával, Zöld Csabával és Chanóczky Balázzsal a főszerepben.
Március negyedikén fut be a Nagymező utcába az Operettszínház évadának „zászlóshajója”, Lévay Szilveszter legújabb musicalje, a Marie Antoinette. A kultikus történet rendezője Kerényi Miklós Gábor, azaz KERO, középpontjában pedig a francia királynő és a rá kísértetiesen hasonlító nehéz sorsú Margrid Arnaud harca áll. A két főszereplőt Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi játssza majd, a további szerepekről egyelőre nem lehet többet tudni. Lévay musicaljeire jellemző a csodálatos dallamvilág, ez minden bizonnyal itt sem lesz másként.
Az új évad kétségkívül egyik legnagyobb szenzációja a Szegedi Szabadtéri Játékok után ismét kőszínházban helyet kapó Nyomorultak lesz, amelyet a Madách Színház mutat be április 15-én, 16-án és 17-én különböző szereposztásokban. A Victor Hugo regénye alapján, Claude-Michel Schönberg által írt musicalt Szirtes Tamás rendezésében láthatja majd a közönség. Parádés szereposztás, ismerős, fülbemászó dallamok, szívszorítóan szép történet, különleges látványvilág – ez egyszerűen kihagyhatatlan lesz.
Végül, de nem utolsó sorban a Hallgatni akartam… című monodrámát ajánljuk, amelyet a Vígszínház Házi színpadán mutatnak be 2016-ban, a pontos időt egyelőre nem tudni. Ezzel az előadással, amelyet Marton László rendez és Hegedűs D. Géza játszik, a Vígszínház szeretné folytatni azt a hagyományt, miszerint szépirodalmi műveket monodrámaként alkalmaznak színpadra. A Hallgatni akartam… Márai Sándor regénye, amelyet már emigrációban írt, és amely egy bensőséges vallomás egy olyan időszakról, amikor gyakorlatilag minden érték elveszik. Nem egy szívvidító olvasmány már maga az alapmű sem, de nem lehet minden este nevetőgörcsben fetrengeni…
Természetesen az előbbi felsorolás erősen szubjektív, rengeteg más darabot is színpadra visznek, és még ötször ennyi várja a lelkes színházba járókat, hogy megnézzék. Nincs annyi nap egyszerűen, hogy mindegyiket lássuk, nem igaz? Akárhogy is, ez a tíz mindenképpen „megnézősnek” tűnik, szóval érdemes egy kicsit spórolni a zsebpénzzel és a fizetéssel… Remekbeszabott évadot kívánunk mindenkinek!
Gerencsér Anna
Fotók: Thália Színház, Madách Színház