Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
Nádasi Krisz

Jules Verne: Utazás a Föld középpontja felé

Proby 2016. június 22., szerda
A Treat Williams főszereplésével forgatott mozi mindig is az egyik kedvenc kalandfilmem volt, mert szeretem azokat az izgalmas történeteket, ahol nincs hatszázkilencvennyolc csavar, és nem kell őket háromszor megnézni, hogy mindent megértsek – mert képesek egy szokatlan sztorival maradandó nyomot hagyni az elmémben.

Nemrég olvastam Vernétől a Nyolcvan nap alatt a Föld körült, és annyira lenyűgözött, milyen briliánsan mutatja be a szereplőket, hogy amikor a Könyvvásáron megláttam az Utazás a Föld középpontja felé c. művét, úgy éreztem, ezt nem szabad kihagyni.

Aztán mégis beletelt egy bő hónapba, hogy a könyv végére verekedjem magam. És amikor összecsuktam a fedelet, be kellett látnom, hogy ez az írás bizony manapság már közel sem adja azt, amit akár még harminc éve is nyújthatott. Akkoriban ugyanis lenyűgöző lehetett arról olvasni, milyen rétegek alkotják mondjuk a Föld köpenyét és milyen növényi, állati maradványokat találhatunk bennük, mi a különbség a gránit és a mészkő keletkezése között. Manapság azonban, ha ismeretterjesztésre vágyunk, a Wikipédiára jelentkezünk be. A könyvektől nem azt várjuk, hogy oktassanak, hanem hogy elvarázsoljanak, hogy behúzzanak minket egy párhuzamos világba.

A regény cselekménye nem varázsol el. Az eleje érdekesen indul: Liedenbrock professzor hazavisz egy furcsa, izlandi rovásírással jegyzett könyvet és megmutatja unokaöccsének, Axelnek. A könyvből kiesik egy – szintén rovásírással írt – jegyzetlap, és a két férfi nekilát a megfejtésnek. Hamarosan útra is kelnek – és innen kezdődik a mai olvasó szenvedése. A 250 oldalas könyvemben a 150. oldalon érkezünk el ahhoz a ponthoz, ahol Axel meglátja a földkéreg alatti tengert. Igen. Ez azt jelenti, hogy 110 oldalon keresztül barangol a két férfi - és hamarosan a vezetőjük is - Izland buckái közt, majd a vulkán gyomrában. És nem történik velük semmi izgalmas, azon kívül, hogy az unokaöcs egyszer rossz járatba téved és egy időre elveszíti társait.

Amikor hőseink elérik a tengert, megint csak napokon keresztül hajóznak. A következő izgalmas rész pár oldal erejéig tart, amikor is az utazók két tengeri szörnyet pillantanak meg, amelyek egymással csatáznak. A férfiak tovább hánykolódnak a tengeren, viharba kerülnek, kikötnek, találnak egy temetőszerű helyet, mintha meglátnának egy emberféle pásztort pár masztodonnal, aztán berobbantanak a sziklában egy járatot, amin keresztül a tutajukkal együtt hosszú-hosszú sorokon és lapokon át az Etna kürtőjébe, majd lankájára kerülnek.

És vége.

A filmmel ellentétben a történet legelején nem visznek magukkal egy férjét vesztett, bajba jutott hölgyet a kürtőbe, hisz a Föld középpontjába még rajtuk kívül nem merészkedett le semmilyen férj. Odalent nem bukkannak ismeretlen emberfajra és gyíkemberekre, nincsen gyógyító hatású növény, és így persze a maori törzsfőnök sebét sem gyógyítják meg (pláne, hogy nem Új-Zélandon találják meg a mélybe vezető utat, hanem Izland szigetén ereszkednek lefelé és Olaszországban bukkannak föl). Axel nem szeret bele egy vörös démonba és nem hagyja ott unalmas kis német unokahúgát, hanem éppen hogy feleségül veszi eme hölgyet, és a professzorral együtt híres lesznek.

Annak ellenére, hogy a könyv közel sem olyan izgalmas, mint a filmen megálmodott sztori, mégis megemelem a kalapom Verne előtt. Az ugyanis kétségtelen, hogy korát meghazudtoló alapossággal nézett utána a történet alapját logikusan képező háttérvilágnak, és az akkori olvasó számára abszolút hihetően és hitelesen mutatott be egy párhuzamos világot. Az én kiadásomban szerepel néhány helyreigazítás (például bizonyos fajok származását illetően), de azt hiszem, igen kevés olyan művet tudnék felsorolni, amelyben összesen három hiba van. Verne alaposságát, hitelességét és karakterábrázolását kevesen múlják felül. Biztos vagyok benne, hogy ha manapság írna, a mai divat és a mai olvasók igénye szerint, messze a legismertebb sci-fi író volna. Ismertebb, mint Jules Verne!

krisznadasi.wix.com/krisznadasiwrites
Proby

Olvass tovább!

Nádasi Krisz
By Proby - június 22, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: blog, Nádasi Krisz
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT