„A színpad a könyörtelen vigasztalódás tere. A vigasz könyörtelenségéé. Ez volt számomra az első lépés az alagútban. Egy szikra. Egy érzés. És kezdtek elémbe jönni a szavak. Elindultam. Mentem előre a sötétben.”
Wajdi Mouawad
Aligha kétséges, hogy az évad egyik legjobban várt bemutatója Alföldi Futótüze, a próbanaplót olvasva pedig egyre biztosabbak lehetünk benne, hogy ismét valami különleges fog megszületni a Radnóti színpadán: „A szónak nagyobb ereje van, mint hinnénk. Ez a darab mesél. Méghozzá erősen, egy ismeretlen szemszögből.”
A Futótűz egy nyomozás története: Nawal a halála után végrendeletben adja gyermekei tudtára, hogy valahol él az apjuk, és van egy bátyjuk is. Azt a feladatot kapják, hogy találják meg a két elveszett családtagot, és adjanak át nekik egy-egy borítékot. Jeanne és Simon először tiltakoznak a feladat ellen, de végül nem hagyja őket nyugodni a múlt kérdése. Saját gyökereik nyomába erednek. A nyomozás során egyre jobban belemerülnek egy múltbéli háború borzalmaiba, és elkezdik tisztán látni, hogy az anyjuk miért burkolózott közös életük során titkokba és elhallgatásokba.
„Nekem az a legmegrázóbb ebben a darabban, hogy a különböző emberi sorsok mögött milyen történetek vannak, és hogy minden embernek van olyan története, amit nehezen mond el, mert fél attól, hogy szembenézzen vele – mert fél attól, hogy elhangozzanak ezek a történetek. A darab egyik legfontosabb témája a szó, a szó mágiája, a beszéd a létfontossága: az, hogy mondani, mondani és mondani kell a történeteket. Mondani azt, ami történik velünk.” – nyilatkozta Alföldi Róbert.
Wajdi Mouawad libanoni származású kanadai drámaíró és rendező. Nyolc éves volt, amikor a családja Kanadába menekült a libanoni háborúk elől – ezzel összefüggésben a legfontosabb témák Mouawad munkásságában a történelmi traumák és azok családra gyakorolt hatásai. A kanadai szerző a kétezres évek közepén robbant be a nemzetközi színházi világba, Futótűz című darabjával pedig világhírűvé vált. A dráma számos színházi díjat elnyert, 2010-ben pedig film készült belőle, amelyet a legjobb idegen nyelvű alkotásért járó Oscar-díjra jelöltek.
Kováts Adél egy interjú keretében mesélt a darab gondolatiságáról: „Csak akkor tudsz önmagad lenni, ha látod, hogy kik voltak előtted, és megérted, hogy mik mozgatnak a konkrét helyzetekben, mert sok dolgot tudat alatt hozunk magunkkal, akár olyat is, ami generációkkal korábban történt a családunkban, és senki nem beszélt róla, de zsigerileg örökítettük tovább magunkban.”
A Radnóti január 7-én mutatja be a Futótüzet, de egészen bizonyos, hogy a hónap hátralévő részében sem fog unatkozni az, aki betér a Nagymező utcába. 18-án 50. alkalommal tűzik műsorra Csehov egyik korszakos remekművét, a Platonov-Apátlanult, amely szintén Alföldi Róbert rendezői munkáját dicséri, 22-én pedig a Magyar Kultúra Napjának alkalmából Bálint András készül önálló esttel, a Heltai naplója után minden nézőt szeretettel várnak a korszak köré épülő pódiumbeszélgetésre. A hónapot darabtemetéssel zárja a színház, az alkotók 25-én elbúcsúznak A Glembay háztól.
Az előadásokra ide kattintva érhetőek el a jegyek, a Futótűz olvasópróbájáról született napló pedig teljes egészében elolvasható a Radnóti blogoldalán.
Fotók: Szlovák Judit