Mintha csak a világ örök körforgását idézné meg Szikora János a Három nővér székesfehérvári adaptációjában. Az életek, sorsok egymásba futnak, és groteszk keringőt járnak, mígnem eléri őket az elkerülhetetlen végzet: a teljes feledés.
A vérvörös szőnyeg és az üres tér a lehetőségek tárháza. Olyan lehetőségeké, amikről már a darab elején tudvalevő, hogy nem fogják őket kihasználni. Hiszen ezek a fiatalok, akik elszántan hivatást keresnek, vagy búskomor dallamot játszanak a nagybőgő húrjain pont ugyanannyira ragadnak bele a saját mocsaraikba, mint a 21. század jövőkép nélküli emberei. Aktualizálás? Aligha.
Ez a rendezés nem akar valamiféle nagy életbölcsességet az orrunk alá tolni, még csak utakat sem nyit. Félrecsúszott emberi sorsokat mutat be a maga nyers valóságában, az elvakult rajongástól az önzésen át a hataloméhes kisszerű nyárspolgárig.
Nincs cselekmény, mégis mozgalmassá válik a darab. Nem olyan mozgalmasság ez, mint egy jó akcióvígjátékban, krimiben, vagy egy szenvedélyes drámában, itt a felszabadulni nem tudó indulatok viszik előre a történetet.

És talán ez az előadás egyik legfontosabb tézise: a levés maga. Létezik-e Mása, Olga és Irina, vagy csupán fizikai testek, üres alakok – megkockáztatom: elrajzolt típusfigurák. Még az is megkérdőjeleződik, hogy maguk az emberek valódi fizikai alakok-e, vagy csak a múlt homályából felsejlő délibábok. Hogy mennyire jogos ez a felvetés, azt talán Natalja Ivanovna (Petrik Andrea) megjelenése mutatja leginkább. A nő a semmiből érkezik, és olyan észrevétlenül veszi át az irányítást minden és mindenki fölött, hogy hirtelenjében korlátlan hatalmat tulajdonítunk neki.
De ez a buborék hamar kipukkan, hiszen pont a saját életét nem képes irányítani, bármi, ami a saját személyéhez kötődik, kicsúszik a kezei közül. Gesztusok vannak, tökéletesen megkomponált, precíz jelenetek, mozdulatok. Petrik Andrea mesterien lépked végig a történeten, egy pillanatra sem engedve nekünk, hogy higgyünk saját józan eszünknek, miszerint ez az egész csak valakinek a fejében létezik, méghozzá az övében. Mert mintha nem is a három (hat) nővérről szólna a darab, hanem róla, a valamit birtokolni akaró nőről, aki teremtett magának egy álomvilágot, egy babaházat, ahol kiélheti az elfojtott vágyait.
A Három nővér szimbólumok kusza, átláthatatlan hálózata. A világosnak látszó jelentések hamar összemosódnak, és pontosan így folyik össze a fiatal és idősebb nővérek élete is. Ám itt Szikora János dramaturgiai hibát ejt: az eddig tisztán kivilágló jelképrendszer, melyben a fiatalt az időstől a cipő megléte vagy éppen a mezítlábasság különbözteti meg, összeomlik, már nem tudjuk, ki kicsoda. Értjük, hogy egymásba értek a szálak, és semmi nem változott, de karakterileg nem hozza egy szintre a figurákat, így joggal gondolhatjuk, hogy az idősebb bölcsebb marad akkor is, ha van rajta cipő, és akkor is, ha nincs.
Nincs könnyebb dolgunk a férfiakkal sem, akik bár első ránézésre valóságosnak tűnnek, azonban még annyira sem élő figurák, mint a lányok. Mintha ebben az előadásban nem a nőket tárgyiasították volna, hanem a férfiak válnának a vágy tárgyává, és bár Andrej részéről történik egy bugyuta kísérlet ennek megfordítására, végső soron ő is „elbukik” ilyen téren. Így aztán nem véletlen, hogy abban a pillanatban, hogy a nővérek ráeszmélnek arra, hogy minden vágyuk kudarcba fulladt, hogy Moszkvájuk – ami ebben az előadásban kevésbé hangsúlyos globális eszmeként jelenik meg az egyéni ellenében – csak puszta képzelgés, ezek az emberek is kilépnek az életükből, magukra hagyva őket a vörös pokolban, amiből szép lassan kivesztek az álmok.
Vass Antónia
Fotók: Kiss László