Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Nincs semmi, csak az idő

Proby 2016. december 23., péntek
Mintha csak a világ örök körforgását idézné meg Szikora János a Három nővér székesfehérvári adaptációjában. Az életek, sorsok egymásba futnak, és groteszk keringőt járnak, mígnem eléri őket az elkerülhetetlen végzet: a teljes feledés.

A vérvörös szőnyeg és az üres tér a lehetőségek tárháza. Olyan lehetőségeké, amikről már a darab elején tudvalevő, hogy nem fogják őket kihasználni. Hiszen ezek a fiatalok, akik elszántan hivatást keresnek, vagy búskomor dallamot játszanak a nagybőgő húrjain pont ugyanannyira ragadnak bele a saját mocsaraikba, mint a 21. század jövőkép nélküli emberei. Aktualizálás? Aligha.

Ez a rendezés nem akar valamiféle nagy életbölcsességet az orrunk alá tolni, még csak utakat sem nyit. Félrecsúszott emberi sorsokat mutat be a maga nyers valóságában, az elvakult rajongástól az önzésen át a hataloméhes kisszerű nyárspolgárig.

Nincs cselekmény, mégis mozgalmassá válik a darab. Nem olyan mozgalmasság ez, mint egy jó akcióvígjátékban, krimiben, vagy egy szenvedélyes drámában, itt a felszabadulni nem tudó indulatok viszik előre a történetet.

Aztán a három nővérből hirtelen hat lesz, és egy pillanatra megzavarodunk, mintha átlépnénk egy másik előadásba, miközben csak az idősíkok váltakoznak. Ezek az alakok már idősebbek, és talán bölcsebbek is, ám ez az elgondolás hamar megdőlni látszik, és kiderül, hogy bár lett férj és lett karrier, a boldogság nem érkezett el vele. Vörös szőnyeg. Beteljesületlenség. Végtére is, talán Andrejnek (Börcsök Olivér és Szurcsík Ádám) sikerült, ő megtalálta azt, amit keresett. Ám ő is elzüllik, mit szépítsük, pitiáner bűnöző lesz. De legalább valakivé válik.

És talán ez az előadás egyik legfontosabb tézise: a levés maga. Létezik-e Mása, Olga és Irina, vagy csupán fizikai testek, üres alakok – megkockáztatom: elrajzolt típusfigurák. Még az is megkérdőjeleződik, hogy maguk az emberek valódi fizikai alakok-e, vagy csak a múlt homályából felsejlő délibábok. Hogy mennyire jogos ez a felvetés, azt talán Natalja Ivanovna (Petrik Andrea) megjelenése mutatja leginkább. A nő a semmiből érkezik, és olyan észrevétlenül veszi át az irányítást minden és mindenki fölött, hogy hirtelenjében korlátlan hatalmat tulajdonítunk neki.

De ez a buborék hamar kipukkan, hiszen pont a saját életét nem képes irányítani, bármi, ami a saját személyéhez kötődik, kicsúszik a kezei közül. Gesztusok vannak, tökéletesen megkomponált, precíz jelenetek, mozdulatok. Petrik Andrea mesterien lépked végig a történeten, egy pillanatra sem engedve nekünk, hogy higgyünk saját józan eszünknek, miszerint ez az egész csak valakinek a fejében létezik, méghozzá az övében. Mert mintha nem is a három (hat) nővérről szólna a darab, hanem róla, a valamit birtokolni akaró nőről, aki teremtett magának egy álomvilágot, egy babaházat, ahol kiélheti az elfojtott vágyait.

A Három nővér szimbólumok kusza, átláthatatlan hálózata. A világosnak látszó jelentések hamar összemosódnak, és pontosan így folyik össze a fiatal és idősebb nővérek élete is. Ám itt Szikora János dramaturgiai hibát ejt: az eddig tisztán kivilágló jelképrendszer, melyben a fiatalt az időstől a cipő megléte vagy éppen a mezítlábasság különbözteti meg, összeomlik, már nem tudjuk, ki kicsoda. Értjük, hogy egymásba értek a szálak, és semmi nem változott, de karakterileg nem hozza egy szintre a figurákat, így joggal gondolhatjuk, hogy az idősebb bölcsebb marad akkor is, ha van rajta cipő, és akkor is, ha nincs.



Nincs könnyebb dolgunk a férfiakkal sem, akik bár első ránézésre valóságosnak tűnnek, azonban még annyira sem élő figurák, mint a lányok. Mintha ebben az előadásban nem a nőket tárgyiasították volna, hanem a férfiak válnának a vágy tárgyává, és bár Andrej részéről történik egy bugyuta kísérlet ennek megfordítására, végső soron ő is „elbukik” ilyen téren. Így aztán nem véletlen, hogy abban a pillanatban, hogy a nővérek ráeszmélnek arra, hogy minden vágyuk kudarcba fulladt, hogy Moszkvájuk – ami ebben az előadásban kevésbé hangsúlyos globális eszmeként jelenik meg az egyéni ellenében – csak puszta képzelgés, ezek az emberek is kilépnek az életükből, magukra hagyva őket a vörös pokolban, amiből szép lassan kivesztek az álmok. 

Vass Antónia
Fotók: Kiss László
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - december 23, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT