Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Rés a falakon

Proby 2017. január 28., szombat
Január 22-én, a Magyar Kultúra Napján az újpesti Ady Endre Művelődési Ház színpadán nem kellett elhúzni a függönyt – minden azonnal nyitva állt. A helyüket elfoglaló nézőket minimalista díszlet várta: két ajtó. Ez éppen az volt, amit a darab címe ígért – GlobART társulat Ajtók című előadásán jártam.




Miután röviden megemlékeztünk a pénteki veronai buszbaleset áldozatairól, Somogyi Anna rendező vezette fel az emberi kapcsolatokat, azon belül is a női viszonyokat előtérbe helyező darabot. A kezdetben mozaikos, később egésszé összeálló történetben belehallgathatunk anya és lánya, két barátnő, szomszédok, főnök és alkalmazott, anyós és meny, valamint testvérek beszélgetéseibe is. Mindannyiunknak van családja és valószínűleg a társadalomból sem vontuk ki magunkat annyira, hogy idegennek érezzük a felvázolt helyzeteket. Vagy megéltük, vagy hallottunk már olyanról, hogy egy lány lázad az anyai nevelés ellen, legalább képzeletben elküldtük már melegebb éghajlatra a zajos szomszédot, és az is lehet, hogy kénytelenek voltunk megbarátkozni a család egy új tagjával, akit más körülmények között szóra sem méltattunk volna. Az Ajtók megírásakor Pivarnyik Anikó ezeket az ismerős szituációkat gyúrta kerek történetté.

Fanni a világban helyét kereső fiatal lány, aki csak annyit tud, hogy nem akarja olyan keserűen végezni, mint az anyja, Mara. Mara sem így tervezte, gyerekkora óta csak szüleitől akart különbözni, de minden igyekezete ellenére ő is elűzte maga mellől a lányát. Mara testvérét, Margót sem az érzelmi stabilitás jellemzi, képtelen feldolgozni, hogy fia, Csabika felnőtt és megnősült. Az elégedetlensége a menye, Hajni iránt érzett gyűlöletében manifesztálódik. Hajni egyébként is zaklatott, hiszen akárhogy próbálkozik, nem sikerül teherbe esnie. Barátnője, az elvált Júlia folyton az egyedülálló anyák nehézségeiről panaszkodik, míg két kislánya fakanállal veri a radiátort. Júlia egy multinál dolgozik, ami természetesen cseppet sem családbarát, főnöke, Eszter nap mint nap terrorizálja. Eszternek bezzeg "könnyű", vezető pozícióban lévő szingli nő, ha estig dolgozik is, már semmi dolga, csak koktélozni megy a barátaival. Ez sem volt mindig így, de Júlia erről nem tudhat. Eszternek vőlegénye volt, Iván, amíg az meg nem csalta őt legjobb barátnőjével, Fannival. Itt zárul a kör. A nőalakok mellett egy-egy pillanatra feltűnnek az életükben szerepet játszó férfiak is, hogy hozzátegyenek valamit a történethez. Mara férje alkoholista, Eszter egy rangján aluli pizzafutárral kavar, Fanni pedig már a kémiatanárnak sem tudott ellenállni a gimiben.





Az adott jelenet szereplői mindig az ajtók két oldalán állnak, néha fizikailag is, de gyakran csak képletesen - ez a másikhoz való hozzáállást szimbolizálja. A színpadon tehát egyszerű faajtókat látunk, a zárban kulcs, felül retesz, ezekkel játszanak a szereplők. Az életben azonban minden kapcsolathoz másféle ajtó tartozik. Van, ahol nincs is, csupán egy függöny, de akad példa olyan helyre is, ahol a ráccsal megerősített bejáratra még felszereltek három tolózárat, mintha a város legrosszabb környékén élnének. Ahogy a szereplők felülvizsgálják saját viselkedésüket és szembesülnek tetteik következményével, az ajtók nyílni kezdenek. Először csak a felső rész, a felek óvatosan kukucskálnak át, hogy vajon a másik oldalon is nyitnak-e. Amikor viszont bizalmat szavaznak a másiknak, akkor lehetségessé válik az átlépés: utat találnak egymáshoz. 

Kétségtelen, hogy az Ajtók kiváló kortárs darab, aktualizálástól mentesen beszél a máról. A zenés betétek olykor különösen hatnak, de egy összművészeti társulatnál nem kell meglepődnünk az újítás iránti vágyon. Ami pedig igazán kimagasló a GlobART előadásában, az a karakterek pontosan követhető és megrajzolható jellemfejlődése, a patikamérlegen kimért humor és a meghökkentő eszközökkel való gondos jelentésépítés. A záró jelenetben aztán készen kapjuk a történet megfejtését, tanulságát is: „Az ajtó hatalom, rést nyit a falakon, de csak ha akarod, de csak ha akarom…” Zárt ajtók mögül nem érthetjük meg sem egymást, sem a világot. Fogadjuk meg tehát, hogy ezentúl ajtót nyitunk a szeretteinkre, a szomszédainkra és a kortárs darabokra is.

Pataki Anett
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - január 28, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT