Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Az emlékezés sötétsége

Proby 2017. március 29., szerda
A Dohány utcai seriff 2012-es bemutatója után új otthonra lelt az Örkény István Színház Asbóth utcai stúdiójában. Mohácsi János keresve sem találhatott volna alkalmasabb helyet a szűk másfél órás sötétségnek: maga a tér is olyan pontosan idomul a szavakhoz, hogy egyszerre érezzük magunkon a vagonok fojtogató szűkösségét és az évtizedek által megteremtett, ám objektivitásától megfosztott szabadságot.

Kétségtelen ugyanis, hogy hiába telt el több mint fél évszázad, születettek korszakos alkotások a világtrauma feldolgozására, rá kell döbbennünk, hogy az emlékezés gyógyíthatatlan betegség – és mindannyian szenvedünk benne. A Kaposvári Egyetem és a Füge koprodukciója pedig nemhogy orvosságot kínálna erre, sokkal inkább megerősíti, milyen elképesztően szükségünk van arra, hogy a múlt felidézése meggátolja az emberiség újabb fekélyének kialakulását.

Nem, egy percig sincs szó történelmi darabról, archaizálásról vagy bármiféle kosztümösségről: A dohány utcai seriff megingathatatlanul XXI. századi perspektívából láttatja a korszakos tragédiát. Bár a szövegkönyvet jelentő dokumentum-összeállítás elsősorban személyes beszámolók, filmtöredékek, naplórészletek, emlékiratok alapján készült, az ismétlődő, egymást erősítő vagy éppen kioltó, hátborzongató zsidó viccek egyértelműen a kívülállósság dimenzióját teremti meg. Ez a furcsa, egyszerre kint- és bentlét az, amelytől több lesz egy szokványos holokauszt-előadásnál, hiszen minden mondat a mai gondolkodás alaprétegeiről vall. A színházi hatás egy része is ebben az ambivalenciában gyökerezik, mert éppen a jelen idő megmozgatása az, amitől összeszorul az ember torka: még mindig, még most is bárkit, bármikor megfoszthatnak az emberi méltóságától.



Mohácsi előadása így nem más, mint a belső hangok próbatétele. A sötétség nem csak a stúdiót uralja, nemcsak a székeket zárja körül, lassacskán az érzelmeink felett is átveszi az uralmat. Hirtelen azon kapjuk magunkat, hogy nem tudunk egyedül, egyként érezni, mert ez a félelem, ez a beláthatatlanság, az emberi értékek fel nem fogható földbe döngölése azok számára is közös alapélmény, akik csak a tankönyvekből ismerik a holokausztot – mert az emberiség lelkiismerete közös.

Így hiába nem látunk semmit, a szemünk hozzászokik a vaksághoz – még akkor is, ha mi legbelül sosem –, a vizuális elemek leredukálásra hatalmas teret nyit meg a hangok színházának. Az élettöredékek, a félbeszakított történetek, a dalok (Kovács Márton munkái) és az akusztikus effektek minden oldalról körbevesznek minket és bezárnak saját magunkba. És ennél talán nincs is félelmetesebb zug a világon. Ebben a zajközpontúságban minden megszólalás kiéleződik, vágja, hasítja a levegőt és olyan erősen hat folyton ellenkező tudatunkra – mert még most sem merjük elhinni, hogy mindez valóban megtörténhetett és valóban ekképp –, hogy arra a nyolcvan percre nem létezik más, csak az önmagunkkal és a súlyos teherként hordozott múlttal való szembenézés. És persze a jövővel. Hogy mit viselünk el még ezek után.

Az emlékezés feszültségét Bánfalvi Eszter, Boros Anna, Keresztény Tamás, Kovács Márton, Lakatos Máté, Lábodi Ádám, Némedi Árpád, Rainer-Micsinyei Nóra, Takács Nóra Diána és Tolnai Hella tartja fenn az elődadás végéig. Nincs egy percnyi könnyedség, egy pillanatnyi ellágyulás sem, mert itt a humor még a sötétségnél is feketébb. Amikor pedig a fény leereszkedik közénk, már csak az az egyetlen kérdés, hogy van-e még itt, köztünk létjogosultsága a világosságnak? Mert a sötétség nem más, mint maga a történelem, az emberiség lenyomata. A létezés.

Dézsi Fruzsina
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - március 29, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT