Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Meddig terjed a művészet hatalma?

Proby 2017. március 3., péntek
Ha a II. világháború bűnöseire gondolunk, mindig a hatalmat birtokló, mára jól ismert nevek jutnak az eszünkbe. Megtanultuk, hogy az egyszeri ember nem hibáztatható azért, ami a feje felett történt. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy ki bírt hatalommal és ki nem. Ronald Harwood drámája, a Szembesítés, amelyet Szántó Erika állított a Karinthy Színház színpadára, éppen ezt a kérdést boncolgatja.

Dobra Mara, mint Marlene Dietrich lép a leeresztett függöny elé és énekel – a felvonások kezdetekor ő jeleníti meg a kontrasztot más szereplőkkel. Marlene elhagyta, eltemette Berlint, hogy az amerikaiaknak énekeljen, míg sok művész a diktatúra alatt is kitartott Németország mellett.

A romos iroda mikroközösségét Arnold őrnagy, Emmi Straube és a későbbiekben David Wills alkotják. A karakterek jelleme annyira ellentétes, hogy az igen gyakran helyzetkomikumokat szül, bár jó részük sztereotípiákra épül. Arnold (Szilágyi Tibor) nem szimpatikus alak; becsmérli a kultúrát és az elejtett megjegyzései alapján a németekről sincs jó véleménye, holott titkárnőjét, Emmit (Györgyi Anna) folyton dicséri. Az őrnagy gyakran káromkodik, míg Emmi roppant csendes és békés természetű, kissé távolságtartó is, főleg a túl közvetlenül viselkedő Arnoldhoz képest.





Kettejük között az arany középút a német születésű, ám Amerikában nevelkedett zsidó származású David Wills (Baronits Gábor). A fiatal hadnagy viselkedése fokozatosan változik, a kezdetben szolgálatkész és barátságos tiszt az őrnagy viselkedése miatt lassan bezárul és a németek oldalára áll – holott már nincs is háború.

Az iroda kihallgatásokkal foglalkozik, ezúttal egy híres karmester ideológiai hovatartozását próbálják felderíteni. A vegyes bizonyítékok már eleve fejtörésre adnak okot, ám azok hitelességére sincs garancia. A darab több ízben rávilágít arra, hogy nem mindegy, milyen kontextusból ragadunk ki szövegrészleteket, vagy milyen körülmények vezettek egy látszólag egyértelmű tetthez. A kihallgatások közben a néző maga is őrlődik, percről percre változik a véleménye a hol nyugodt, hol idegesen ziháló Furtwängler (Papp Zoltán) bűnösségét vagy ártatlanságát illetően, akárcsak egy jó krimiben.

A darabot színesíti még a készséges, ám simlis Helmuth (Balázsovits Lajos), aki szórakoztató, de ugyanakkor megalkuvó is, újabb rossz példát nyújtva. Sem Marlene, sem Helmuth nem volt elég bátor, hogy szembeszálljon a hatalommal, holott Arnold őrnagy a katona nézőpontjából vallatja és bírálja őket. Nem is tudná máshogy, hiszen nem érzi közel magát a művészetekhez. Ez a pártatlanság segíthetne objektív bírálatot hozni, ám a történet esetében objektivitás helyett csak negatív hozzáállást kapunk. Arnold a kezdetektől ragaszkodik a véleményéhez, így a darab csúcspontjánál lévő kihallgatás inkább koncepciós pernek tűnik, semmint tisztességes eljárásnak.



A felderítés része még egy özvegy, Tamara Sachs (Olasz Ági), akinek szándékai kezdetben homályosak és a néző csak egy fordulat után lesz biztos abban, kinek az oldalán is áll a nő. A karakter felkavaró a nyugodt irodában, valahányszor megjelenik, sír, követel vagy könyörög. Vele szemben a másik nőalak, Emmi mindig nyugodt, de sokkal szerethetőbb is.

Az előadás egyetlen helységben játszódik, amely a több mint két órás darab alatt a nézőt is nyomasztani kezdi, akár csak a kihallgatottat. A Szabó István-féle 2001-es filmfeldolgozás sokkal nagyobb terekkel operál, szellősebbek a helyiségek, így annak ismeretében még kisebbnek látjuk a teret. A darab lényege azonban nem a cselekmény vagy a látvány, de még csak nem is a roppant hosszú monológok és dialógusok, hanem a felmerülő gondolatok.

A kultúra a nácizmus áldozata. Göring és Goebbels úgy marakodtak rajta, mint az elvált szülők a gyerekeken. Hiába jött a felmentő Amerika, a művészetet nem mentette ki senki. A náci tudósokat az Államokba vitték, mint hadizsákmányt, a művészeket pedig meghurcolják, amiért nem válogatták meg jobban, kit szórakoztattak. Az átlagos képességekkel rendelkező kisembernek és a tehetséges, elismert előadónak egyaránt megvan az oka arra, hogy miért ne lázadjon fel. Ezt kérik most számon rajtuk, holott nem tudni, az egyszerű biztosítási ügynök elég bátor lett-e volna a lázadáshoz az ő helyükben.



A darab végére tehát ez már nem egy kihallgatás, hanem egy koncepciós per, ügyvédekkel, bíróval, és az előre elítélt gyanúsítottal. A világháborút és Németország későbbi megregulázását feldolgozó művek leginkább áldozatközpontúak, a bűnösséget pedig kollektivizálják, vagy arctalanítják. Ez a darab egyénre szabottan vizsgálja a kérdést, egyetlen gyanúsítottat emel ki és hurcol meg. Nem más ez, mint az ellentétek drámája.

Pataki Anett
Fotók: Nagy I. Dániel
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - március 03, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, Pataki Anett, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT