Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Élet a fekete zsírpapíron

Proby 2017. április 16., vasárnap

Benedict Wells önéletrajzi ihletésű művét, A furát Fehér Balázs Benő álmodta színpadra a Jurányi Házban. Az újszerű megoldási kísérletek mentén az előadás megpróbál kitörni az Y generáció problémáit felskiccelő darabok klisérengetegéből, és kétségtelenül jó helyen tapogatózik, de a korlátok átlépésére a rendelkezésre álló 80 perc aligha elegendő.

Hogy az újítási szándék csak a próbálkozás szintjén marad, nem elsősorban a rendezés hibája, sokkal inkább az alaptörténetnél kereshetjük a gépezet porszemét. Adott egy 25 éves srác, Jesper Lier (Rada Bálint), aki a klasszikus művészember iskolapéldája. Tökéletesen olyan, amilyennek az átlagember egy ilyen személyt elképzel: a társadalom peremén él egy sötét lyukban, a szociális kapcsolatok ismeretlenek számára, ellenben iszik, napról napra ki tudja honnan összeguberált pénzből él és mindez látszólag szép lassan felemészti. Ez a sablonkarakter az első regényét írja, és meg nem értettségében minden külső tényező ellene dolgozik.


Bármennyire is egy kallódó fiatal hétköznapjaiba csöppenünk bele, első ránézésre ebben a sodródó életben helyén vannak a dolgok, még ha nyomasztó feketeségben pompázik is minden. A sötétség fullasztóan kicsi térré szűkíti a Jurányi színháztermét, tapintható a feszültség, ám ez kifejezetten jót tesz a darabnak.

A szín, és a hozzá köthető szimbólumok egyébiránt folyamatosan uralják az előadást, tökéletes kontrasztot képezve a külvilág és a fiú között. Még az íródó regény lapjai is koromfeketék, míg a külvilág színei harsányak, élénkek. Felmerül a kérdés, hogy egy művészeti alkotás, a fantázia szüleménye, miért nem lesz az egyetlen színfolt ebben a végletekig szürke életben, ám hamar kiderül, hogy Jesper olyannyira saját burkába zárkózik, hogy a gondolatai sem képesek a való világot rekonstruálni. A bulijelenet, a felsejlő jobb lét lehetőségei mind-mind egyfajta látomásként képeződnek le, az előadás végére megkérdőjeleződik, hogy kiléptünk-e valaha egyáltalán az ablaktalan földalatti albérlet ajtaján.

Az egyetlen szín Jesper életében Miriam (László Lili) személyében érkezik meg, ám ez a kapcsolat már a kezdetekkor halálra van ítélve. Hiába látjuk, hogy a fiú az új impulzusok hatására ki-kilép az igazi világba, a kiszámíthatóság valamiképpen mégis a baljós végzet felé sodorja a történetet, és folyamatosan visszaránt minket abba a nyomasztó légkörbe, ahonnan elindultunk. Hiába látjuk a jellemfejlődési lehetőséget, és hiába tesz meg Rada Bálint mindent annak érdekében, hogy a néző ne érezze a karakter sablonosságát, a pontos, precíz színészi játék sem tudja feledtetni a gondolatot, miszerint egy ennyire lecsúszott ember képtelen a saját erejéből talpra állni, és tudvalevő, hogy a harc végül elbukik. Tétnélküliség uralja a történetet.



László Lili lehetne az egyetlen, akinek ténylegesen megvan a lehetősége a mérleg másik serpenyőjébe állni, ám Miriamja ugyanúgy botladozik és ugyanolyan bizonytalannak tűnik, akárcsak a fiú. Nehezen hisszük el neki, hogy érdekli a srác, sőt szerelmes belé, rutinköröket fut, látjuk és értjük a színészi technikát, csak az ember, a lélek hiányzik a figura mögül. A tétnélküliség megmarad.

Fehér Balázs Benő ezért aztán nem is próbálkozik ezen életigazság átjátszásával, ugyanakkor kiaknázatlanul hagyja a Jesper figurájában rejlő valódi lehetőségeket is. A fiú ugyanis nem csak életmódjában lehetne tökéletes ellenpólusa a Radnay Csilla, Bán Bálint, Nagy Dániel Viktor, és Rába Roland által behozott alakoknak (de még László Lili Miriamjának is), hanem személyiségében is éles kontrasztot alkothatna velük. Fehér azonban azt az utat választja, hogy hagyja létezni és élni életképtelen figuráját a helyzetekben, aki így 80 percen keresztül valóban csak bolyong, és úgy sodródik át az eseményeken, mintha meg sem történtek volna. Nincs idő, pontosabban relatívvá válik, nem tudjuk, hogy mikor van nappal és mikor éjszaka.

Ez az előadás egyik legfontosabb mozgatóeleme. Észrevétlenül leszünk a történet részesei mi magunk is, és kezdjük Jesper szemén keresztül nézni az eseményeket. Ugyanakkor ebben a nagy eggyé válásban elsikkadnak azok a dolgok, amikről az előadás látszólag szólni akar. Az elveszettségről, ami egy komplett generációt érint, és amelyre várunk, de nem kapunk reflexiót, sem pedig megoldási alternatívákat. A darab úgy beszél ezekről a fiatalokról, mint a társadalom számkivetettjeiről, akik saját önpusztító életmódjuk miatt kallódnak el a világban, és meg sem kísérli a másik oldalról is körüljárni a témát. A fellépő karakterek, legyen a társadalmi helyzetük akármilyen, vállrándítással fogadják el igazságként ezt a tézist. Ez nem lenne probléma, ha az előadás tisztán arra törekedne, hogy kizárólag egy fiatal fiú kálváriáját mutassa be, ahogyan küzd a világgal és saját démonaival, mindezt áthallások és általánosítások nélkül. Erről azonban szó sincs, egyrészről a jelenidejűség érintetté tesz minket, másrészről már a kezdetektől fogva egyértelműen kirajzolódik, hogy Jesper az Y generáció maga. Az időtlenség mellett a személytelenség lesz az, ami végső soron nem engedi működni a darabot.



Ebben az idő nélküli miliőben egyedül Izsák Lili díszlete jelenti a kapaszkodót, aki világító neoncsövekkel keretezi ezt az elrajzolt világot, mely az előadás végére teljesen összedől. Pontosabban Jesper részéről semmisül meg, a másik oldalról viszont, amibe mi már nem láthatunk bele, a tér kitágul, és ez a szétesett mikrouniverzum beleolvad a nagy feketeségbe. Rajtunk múlik, hogy ebbe a sötétségbe beleveszünk-e.

Vass Antónia
Fotók: Takács Attila
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - április 16, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT