Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
ajánló

Csak az él, aki még remél

Proby 2017. április 15., szombat
Az életben nem sikerülhet minden, elkerülhetetlenek a kudarcok. Talán csak addig élet az élet, amíg a kudarcra és a sikerre egyaránt van esély. Ha a végeredmény biztossá válik, értelmét veszti minden. Ezt mutatja be Sławomir Mrożek: Egy nyári nap című darabja, amit ez alkalommal a Manna és a Pesti Magyar Színház közösen állított színpadra Cseh Judit rendezésében. A premier napja április elseje volt – tökéletes dátum egy abszurd vígjátéknak.

A helyszín egy árnyas liget magányos padja. Két férfi, egymás tökéletes ellentétei, ugyanakkor, ugyanott készülnek öngyilkosságot elkövetni. Balsik (Ágoston Péter) végtelenül sikertelen az élet minden területén, főként a szerelemben, míg Sik (Mészáros Máté) megkap bármit, amit csak kíván. Aki mellett nem áll szerencse, az érthető, hogy belefárad a hiábavaló küzdelembe, de ugyan miért is akarna véget vetni az életének az, akinek mindig minden sikerül?

A nyugodt Sik irigyli a locsi-fecsi Balsiktől a bizonytalanságot és a reményt, amit még érezni képes. Sikből kiveszett az élet öröme, minden céltalan és értelmetlen számára. Pedig hát nem mind ilyenné akarunk válni? Sok pénzt szeretnénk, azt hogy amibe belefogunk, az sikerüljön, azt, hogy akibe beleszeretünk, az viszont szeressen és így tovább. Mindent akarunk és mindent azonnal. Ez az ember, akinek ez megadatott, most mégis el akarja dobni a tökéletes életét.



A kettős öngyilkosságot a Nő (Járó Zsuzsa) akadályozza meg, aki kacéran a férfiak lába előtt felejt egy sálat. Ekkor ez a szép nyári nap a tengerparti üdülővárosban egészen más fordulatot vesz. Balsik beleszeret a Nőbe, Sik pedig készségesen segít, hogy egyszer az életben valami sikerüljön újdonsült barátjának. Végül is, az öngyilkosság nem olyan teendő, amit ne lehetne elodázni egy kicsit. A Nő viszont – ahogy az életben sokszor – nem tudja mit akar, a versenyhelyzet pedig felébreszt valamit a megcsömörlött Sikben.

Ágoston Péter karaktere izgága és ideges, nem bír csendben maradni vagy nyugton ülni. Bánata átmeneti, amint megpillantja a nőt, megfeledkezik eredeti szándékáról. Inkább ösztönlény, mint logikus gondolkodású, ettől sokkal élettel telibb is, mint egykedvű társa. Ő a történet bohóca – bár nem szándékosan. Ezzel szemben Mészáros Máté hallgatag és megfontolt. A helyzetkomikumokhoz hallgatásával és arcjátékával tesz hozzá. A karaktere, a „tragikus hős” kiismerhetetlen, nem olyan nyílt és őszinte, mint a bohóc, így később a szándékai sem teljesen világosak a néző számára. Egyedül a Nő lát keresztül rajta. Járó Zsuzsa olyan, mintha egy egészen más darabot játszana, mint a két férfi. Neki megvan a maga története, amit mi nem ismerhetünk. A saját sikerei és kudarcai bújnak meg a szavai, tettei és haragja mögött. Tapasztalatai súgják azt, hogy önmaga legyen az első, ha döntenie kell, és bosszantja, ha csak eszköznek tekintik a nagyobb jó érdekéért.

A darab nyitva hagyja azt a kérdést, hogy ebben a helyzetben ki tekinthető sikeresnek. Aki a Nővel töltheti a délutánt, vagy aki elvégzi azt, amit az elejétől fogva tervezett? Mi a jobb: tisztán meghalni, vagy alattomosan életben maradni? Nem kell sietni, öngyilkos bármikor lehet az ember, a halála előtt fél órával, vagy akár öt perccel is. 

Pataki Anett
Fotó: Kállay-Tóth Anett
Proby

Olvass tovább!

ajánló
By Proby - április 15, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: ajánló
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT