Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
kritika

Szent Iván éjszakáján megőrülünk kicsit

Proby 2017. április 14., péntek
Ahogyan Shakespeare mestere volt a szövevényes történeteknek, úgy kötődik Woody Allen neve a fejetlenségből született vígjátékokhoz. A Vígszínház idén tavasszal az utóbbi író forgatókönyve alapján készült darabot, a Szentivánéji szexkomédiát tűzte műsorra. A rendező Alexandr Bargman, helyszín a Pesti Színház. A várostól eltávolodva, a vidéki birtokon szerelem és vágy tör fel a szereplőkből, életre-halálra.

Adott három pár: Andrew és Adrien, a középkorú házaspár; Leopold és Ariel, a friss házasok, illetve Maxwell és Dulcy, az alkalmi partnerek. Ezt a hat embert összezárják hétvégére egy csendes vidéki házba, amit az erdő csendje ölel körül. Bár ez egy középkategóriás horrorfilm koncepciója is lehetne, a legfélelmetesebb dolog, amit a szereplőknek tennie kell, az az, hogy őszintén kimondják saját vágyaikat.



Andrew (Seress Zoltán) álmodozó feltaláló, aki a találmányaiba menekül porosodó házassága elől. Szereti Adrient, de teljesen ellaposodott a kapcsolatuk, főleg, ami az intim helyzeteket illeti. Adrien (Hegyi Barbara) kétségbe van esve, de csak akkor látja be, hogy akár el is veszítheti a férjét, amikor feltűnik annak régi szerelme, Ariel (Péter Kata). A gyönyörű, kifinomult és művelt nő éppen Adrien nagybátyjához, az idős, ám ünnepelt professzorhoz, Leopoldhoz (Kern András) készül feleségül menni. A nász ünneplésére hivatalos még Andrew nőcsábász barátja, az orvos Maxwell (Telekes Péter) és a frissen felszedett nővérke, az úri társaságtól meglehetősen elütő Dulcy (Bata Éva).

A társaság alapvetően sznobizmussal vádolható tagjainak mindegyikén valamilyen állatias viselkedés lesz úrrá. A ráció helyett a vonzalom dominál. A férfiak Arielt akarják, kivéve az öreg vőlegényt, aki a tüzes Dulcy-t kívánja. A fiatal lány, miközben Ariellel versenyez, Adriennek tart szexleckéket, hogy az megóvhassa a házasságát. A titkok és a ki nem mondott dolgok egyre több és több galibát okoznak ezen a hihetetlen hétvégén, hogy aztán a történet végén minden megkönnyebbülve feloldódhasson.



A női karakterek, mint három istennő, különböző női archetípusokat jelenítenek meg. Adrien a gondoskodó feleség, Ariel a szép és művelt álomasszony, Dulcy pedig az életigenlő, a testi örömöket maximálisan kiélvező lány. Ezeken a nőkön marakodnak a férfiak. Egyiknek sem kell mind a három, csak kettő-kettő között őrlődnek. Az álmodozó Andrew a feleség biztonsága és régi szerelem tökéletessége, Leopold és Maxwell pedig a buja és a tiszta nő között.

A helyzetkomikumok gyakran sablonosak, főként az elején, ám ami mégis rendkívül szórakoztatóvá teszi a darabot, az a színészi játék. A szereplők még akkor sem pihennek, amikor nem rajtuk van a fókusz. Hegyi Barbara a falnak dőlve hánykolódik, így mutatva ki a karakter belső vívódását. Bata Éva rendkívül hangos, sikongat és őrjöng, de ő a legegészségesebb a kompániából, hiszen semmit sem fojt el, sem a hangját, sem a vágyait. Kern András, bár vén kecskeként vágyja a fiatalabbnál fiatalabb nőket, gyakran feladja és lepihen, nem bír lépést tartani a rohanással. Szórakoztatóan jeleníti meg a tehetetlen öreg urat. 

A mellékszerepeket (egyetemi hallgatók, erdei állatok, stb.) négyen, Bach Zsófia, Réti Nóra, Benkő Bence és Bergendi Áron formálják meg igen elevenen, látványos gesztikulációval és mimikával, amelyek csak még mulatságosabbá teszik az egyes jeleneteket. A jelmezeik is kiválóak, állatfüleket formáló kalapjaik megidézik a Szentivánéji álom látványvilágát.



Aki látta a történet alapjául szolgáló filmet, az sem fog csalódni, hiszen a cselekmény hűen követi azt, egyes jeleneteket, például az íjászkodást, a tollasozást vagy a csónakázást a színpad adottságai miatt még kreatívabban kivitelezik, mint a képernyőn. Aki megnézi az előadást, nem csak, hogy sokat nevethet, de talán kissé át is értékelheti viszonyait, vagy legalábbis a saját hozzáállását kapcsolataihoz. Talán mindenki egy kicsit őszintébben és szerelmesebben tér haza, miután végigizgult egy ilyen szentivánéji bolondságot.

Pataki Anett
Fotók: Dömölky Dániel
Proby

Olvass tovább!

kritika
By Proby - április 14, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT