Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Együtt lélegezni a zenével

Proby 2017. május 22., hétfő
Program:

· Franz Schubert: 3. (D-dúr) szimfónia, 6. (C-dúr) szimfónia
· Anton Webern: Langsamer Satz, Öt tétel vonósnégyesre (vonószenekari átirat)

Karmester: Daniele Gatti


Schubert és Webern művei köré csoportosult Daniele Gatti és a Mahler Chamber Orchestra koncertje, melyet a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretén belül hallgattam meg a Müpában április 17-én. Magas színvonalú zenélést hallhattunk Gatti vezetésével, aki összefogta a zenekart, de irányító szerepe mellett ki is bontakoztatta az együttes játékát.

Az olasz, Daniele Gatti napjaink kimagasló opera- és koncertdirigensei közé tartozik. Dolgozott többek közt a Covent Garden, a Met vagy a Bécsi Opera zenekarával, de London, Chicago vagy New York legjobb szimfonikus együtteseivel is. 2016-tól vezeti az amszterdami Concertgebouw Zenekarát Mariss Jansons utódaként, és ugyanebben az évben nevezték ki a Mahler Chamber Orchestra művészeti tanácsadójává is. Gattit 2006-ban a Milánói Scala Zenekarának élén ismerhette meg a magyar közönség, 2010-ben pedig a Francia Nemzeti Zenekarral adott koncertet Budapesten.

Az eset egy sorrendváltással kezdődött: Schubert 3. szimfóniáját hallhattuk először Webern Langsamer Satz című darabja helyett. Személy szerint örültem ennek a cserének, mert Webern zenéjével kapcsolatban prekoncepcióim voltak, mint később kiderült, nem is alaptalanul. A korai Schubert-szimfónia frissen és üdén szólalt meg. Már az első néhány taktus után észrevehetően egységes és dinamikus hangzást hallhattunk a zenekartól. A tételek különböző karakterei is jól megmutatkoztak: az első méltóságteljes kimértsége, a harmadik játszi könnyedsége a szép fafúvós szólókkal, vagy éppen a negyedik gyors, magával ragadó, lendületessége.



A műsor a Langsamer Satz-al folytatódott, ami egy igen korai Webern-mű. Eredeti formája szerint kvartett-tétel volt, később kapott csak zenekari átiratot. Ha nem tudtam volna, hogy Webernt hallgatok, hamarabb gondoltam volna, hogy Brahms valamelyik elégikus hangvételű darabja. Ebben a műben még nincs nyoma a későbbi Webern művekre jellemző szerializmusnak. A Mahler Chamber Orchestra mély érzelmeket közvetítve szólaltatta meg a tételt, a főtémát gördülékenyen és kifejezően játszották az egyes szólamok. Kiemelném még a kamarazenéléshez hasonló szakaszt is, amely szintén érzelemdúsan szólalt meg.

Sajnos nem tudok ugyanilyen pozitívan nyilatkozni a szünet után következő, Öt tétel vonósnégyesre című kompozícióról, melynek szintén a zenekari változatát hallhattuk. Ez már Webern-darab a javából, tömör, lényegre törő fogalmazásmóddal. A zenekar és Gatti profizmusa itt is megmutatkozott, ennek ellenére alig vártam, hogy vége legyen a mindössze tízperces műnek. Nem kívánok ítélkezni a szerialista zene felett, de számomra élvezhetetlen volt a dallamosság szinte teljes hiánya.

Ezután igazi felüdülésnek éreztem a koncert befejezéséül szolgáló újabb Schubert-szimfóniát. A 3. szimfóniához hasonlóan ezt is szellemesnek találtam. Ebben a darabban már egy kiforrottabb schuberti hang mutatkozott meg a maga bájával és természetességével. Azt viszont meg kell jegyeznem, hogy az ismétlődő, visszatérő témákban néha hiányoltam a megújulást, bizonyos részek kissé egyformán szólaltak meg.

Fontos kitérnem Gatti vezénylési stílusára, amiben abszolút a zenei megformálásra helyezte a hangsúlyt, mondhatni együtt lélegzett a zenével. (A rövid Webern-tételek alatt hallani is lehetett közelről, ahogy a zenéhez igazodva vesz levegőt.) A zenekar pedig szorosan követte a mozdulatait, egy-egy intésére pillanatok alatt született meg forte vagy épp piano hangzás. Nagy tudású, kiváló karmesternek könyvelem el Gattit a hangverseny alapján, és egy esetleges újbóli budapesti látogatása alkalmával is meghallgatnám.

Tuska Borbála
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - május 22, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT