Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Kamarazenélés mesterfokon

Proby 2017. május 24., szerda
Program: 

· Joseph Haydn: G-dúr („Cigány”) zongoratrió
· Felix Mendelssohn-Bartholdy: I. (d-moll) zongoratrió
· Gustav Mahler: a-moll zongoranégyes
· Robert Schumann: Esz-dúr zongoranégyes

Az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legérdekesebb kamarazenei koncertjének ígérkezett Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes estje, melyet április 19-én tartottak a Zeneakadémia Nagytermében. Az immár állandósult trióhoz a hangverseny második felében Szűcs Máté brácsaművész is csatlakozott két zongoranégyes erejéig.

A koncert Haydn G-dúr, „Cigány” triójával kezdődött, amely az egyik leggyakrabban előadott mű a szerző számos (összesen 29) zongoratriója közül. A darab egyik fő ismérve, hogy a hegedű nemcsak a csellóval együtt kíséri a zongorát, mint a korai triókban, hanem önálló karakterű anyagot is játszik. Ez a jellegzetesség meg is mutatkozott a mű előadása során, Baráti Kristóf fényes tónusú, ugyanakkor határozott hangszínnel szólaltatta meg a hegedű szólamát, a lassú tételben pedig szinte énekelt a hangszer a kezében. De ugyanez mondható el Várdai István játékáról is, aki szintén kifejezően, mély átéléssel játszotta a főtémát. A mű lezárásaként Haydn egy „Rondo all’Ongarese” elnevezésű tételt komponált, amelyben cigányzenei motívumokat használt fel. Friss és lendületes interpretációban hallhattuk a finálé táncos jellegű dallamait. 

Az ezután következő Mendelssohn-trió előadása még az előző darabnál is magasabb szintet ütött meg. Várdai már az első tétel érzelemdús, gömbölyű kezdőhangjaival elkápráztatott minket. Ez a zongoratrió a romantika zeneirodalmának egyik legjelentősebb és egyben legnehezebb alkotása, főleg ami a zongoraszólamot illeti. Egyrészt a technikai nehézségek, másrészt a két vonóshangszerhez való alkalmazkodás miatt, de Várjon Dénes ez nem jelentett akadályt. Precízen és rendkívüli érzékenységgel zongorázott. Különösen igaz ez az Andante tételre, amely egyébiránt Mendelssohn „Dal szöveg nélkül” típusú zongoraműveire emlékeztetett. A gyors tempójú harmadik tétel jókedvet, életvidámságot sugárzott magából, a finálé heves, nyugtalan hangulatú dallamfüzéreivel pedig a művészek feltették az i-re a pontot a darab előadása során.



A koncert második részére Szűcs Mátéval kvartetté egészült ki a trió, akinek brácsajátéka hamar beilleszkedett Barátiék összeforrt hangzásvilágába. Mahler a-moll zongoranégyesét szenvedélyes, drámai előadásmódban szólaltatták meg. Ugyanakkor a zene líraisága is megmutatta magát. Mahler kamaraművek komponálásával csak néhány évig foglalkozott pályája elején, sok közülük eltűnt, megsemmisült. Ez az egy fennmaradt darab(töredék) valószínűleg egy teljes kvartett nyitótétele lett volna. Ettől függetlenül önállóan is abszolút megállja a helyét a koncerten hallottak alapján.

Schumann Esz-dúr zongoranégyesével zárult a hangverseny. Ennél a műnél is megfigyelhettük a négy művész játéka közötti teljes összhangot. A nyitótétel a lassú bevezető után mozgalmassá vált, a scherzót pedig játékos, könnyed hangvétel jellemezte. Egy kis megnyugvást hozott a műbe az Andante tétel, míg a finálé mintegy ennek ellenpontjául, fékezhetetlen energiájával tepert le minket. A szűnni nem akaró taps hatására újra meghallgathattuk a mű egyik legélvezetesebb tételét, a Scherzót.

A hangverseny maradandó élményt nyújtott, és csak remélni tudom, hogy Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes hármasa még sokszor kápráztatja el játékával a közönséget.

Tuska Borbála
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - május 24, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT