Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Negyvenes férfi hölgyet keres- bármi áron

Unknown 2017. október 5., csütörtök


A július-augusztusi hatalmas sikerű skóciai és amerikai turné után a budapesti közönség is megtekinthette Fischer Iván Don Giovanni rendezését a Művészetek Palotájában 2017. szeptember 21-én, 23-án és 24-én. A nemzetközi orgánumok szuperlatívuszai beigazolódtak. „Jelenleg a legjobb Mozart-rendezés”? „Etalon”? Nem indokolatlan, újságírói túlzások.

Tartják a Don Giovannit az egyik legjobban összerakott darabnak az operairodalomban. Tény és való, minden kitűnő arányban van benne jelen. A történet, a szöveg, a zene hangvétele, egyszerűen egy opera minden tényezője el van találva. Ha ezekhez hozzárendelünk egy kitűnő, közönségbarát rendezést készen is van az operaélmény.

Mit is láttam? Klasszikus értelemben vett díszletről, szcenírozásról jelen esetben nem igazán beszélhetünk. Élőképekről annál inkább. Magát a humán-díszletet Novák Eszter és Selmeczi György negyedik éves színész osztálya adta fekete háttér előtt szobornak maszkírozva, hol márvánnyá merevedve, hol orgia-szerűen kavarogva. Kaptam ezen kívül kitűnően előadott zenét, finoman megbúvó csembaló continuoval, fantasztikus énekeseket, akiknek színészi teljesítménye sem volt utolsó.

Összességében a rendezői koncepció teljesen kifejezte Don Giovanni jellemét és a történet mentális oldalára fókuszált. Adott egy megszállott szoknyavadász nemes úr, a kerítőként és problémamegoldóként egyaránt működő inasa és botrányosabbnál botrányosabb nőügyek hegyei hazugságok hálójával körbefonva. A hurok pedig szorul. A kérdés az, hogy mikor fogja a hazugságok és erkölcstelenség fonalaiból készült kötél megfojtani ezt a perverz disznót?

Igen, perverz disznót, mivel Don Giovanni (Christopher Maltman) – humoros, bohém alkata és kínos nőügyei ellenére – nem éppen egy igazán szeretni való karakter. Könnyelmű, a szebbik nemre tárgyként tekintő, erőszakra, erőszaktevésre hajlamos jellem. Kardot szúrni a jegyben járó lánya védelmére kelő Commendatoréba? Ugyan, járulékos veszteség. A vőlegény mellől elcsábítani a menyasszonyt? Újabb kitűnő történet! Mindezt rákenni az inasára, szenvedjen csak ő? Mire nem jó egy inas…

A vég viszont mindenkire kíméletlenül lecsap. Az ilyen rossz életűekre meg főleg. 

Persze ott van Leporello (José Fardilha), ő mindent megold, elsimít. Kivéve egy mennydörgő márvány igazságosztót. A „wingman” szerepét játssza, asszisztál gazdája erkölcstelen ügyleteihez, de legbelül tudja, ezek nem éppen jó cselekedetek. Háta mögött ki is fejezi gazdájáról alkotott legbelső véleményét.

Ott van a darabban a „jók” oldala is. Donna Anna és Don Ottavio (Laura Aikin, Jeremy Ovenden), a nem csekély személyes érintettség miatt bosszúszomjas pár, akik legjobbnak látják Don Giovannit fizikailag megsemmisíteni, mivel „az ember maga az eszme” gondolatmenetet követik. Tehát ha az ember pusztul, viszi magával az eszméjét is. Primitív megoldás, de jogos. Eleinte. A parázna azonban erkölcsileg – már ha lehet az esetében így nyilatkozni – is meg fog semmisülni. 

Erkölcsi ellenpontot igazán a paraszti pár, Masetto és Zerlina (Matteo Peirone, Sylvia Schwartz) jelentenek. A hedonista arisztokratával szemben a tisztaságot és az igaz szerelmet képviselik. Don Giovanni természetesen ebbe is bele próbál rondítani. 

Legvégül pedig a bukás, a megsemmisülés, a végső igazság képviselője: a Commendatore (Kristinn Sigmundsson). Az egész darabban a szilárd erkölcs legfelső képviselője. Legbelül rokonszenvet érzünk felé, de szeretni nem tudjuk. Még külső szemlélőként is félünk tőle. Az utolsó jelenetbe való berobbanásakor szembesül – a darabban először – Don Giovanni saját könnyelműségével. Már a nyakán a kötél, megszorul a hurok. Egy utolsó esély a végső megbánásra és akkor megmaradhat. De Don Giovanni könnyelmű, értetlen. A kötél, amit fertőben élt élete alatt magának font végül a vesztébe rántja.

Összegezzünk.

A szereplők kitűnő énekesi teljesítményt nyújtottak és nem csak énekeltek, játszottak is. Christopher Maltman baritonja kitűnően illeszkedett Don Giovanni karakteréhez. (Mozarthoz szóljon, de a baritonnál jobb hangnemet nem is választhatott volna egy ilyen főszereplőhöz.) José Farhilda, mint Leporello igazán élvezeteset alakított, öröm volt nézni. Kristinn Sigmundsson pedig drabális termetével és sztentori, félelmetesen ordító basszusával pedig hátborzongató Commendatore volt. 

Külön kiemelném az egész zenekar kiegyensúlyozott játékát és a színpadi zenészeket, akik nem a kulisszák mögül, hanem szemtől szembe játszották a betét darabokat. Az előadás tempója nem volt se túl gyors, se túl lassú, minden pillanatát ki lehetett élvezni. Az élő díszlet megformálta színpadkép pedig emlékezetes és egyszersmind különleges volt.

A Don Giovanni egy igazi „alap” opera, kezdőknek, a műfajjal való ismerkedéshez kitűnő és élvezetes választás. Az operában jártasabbaknak pedig –ebben a rendezésben – újdonság és egy elemezgetésre való mű.


Békési Botond
Fotók: Jane Hobson
Unknown

Olvass tovább!

klasszik
By Unknown - október 05, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Megváltás nélkül
    „Pszichológusnak neveznek: nem igaz, csak realista vagyok, a szó legnemesebb értelmében, mert az emberi lélek teljes mélységét ábrázolom.”...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Macskák Budapesten!
    Trevor Nunn, Andrew Llyod Webber, Cats. Nem, ezúttal a londoni West Enden vagy a New York-i Broadway deszkáin, hanem a budapesti Syma Csar...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT