Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

A fény felé

Proby 2016. június 26., vasárnap
A Várj, míg sötét lesz valószínűleg egyike azon színpadi és filmes munkáknak, amelyek nem az írói bravúr miatt váltak népszerűvé, sokkal inkább a történet kínálta nagyszerű színészi lehetőségek végett – az Orlai Produkciós Iroda előadása pedig maximálisan ki is aknázta ezeket.

A történet voltaképpen igen egyszerű, és minden egyes momentuma azonnal kirajzolódik előttünk, méghozzá rendkívül kontúrosan. Nincs meg a krimikre jellemző misztikussá nagyított titokzatosság, hiszen a szemünk előtt bonyolódnak a szálak. És itt a kulcs: a mi szemünk előtt. Susy (Kovács Patrícia), a darab áldozata ugyanis egy balesetben elvesztette szeme világát. Ilyesformán úgy is gondolhatnánk, hogy a bűnbandának roppant könnyű dolga lesz, elvégre az ellenfél alapvetően hátrányos pozícióból indul. Már csak meg kell szerezni kábítószerrel megtömött a babát, egy vak nőtől nem lehet olyan nehéz.


Természetesen itt is bebizonyosodik, hogy mihelyst egyik érzékünket csapás éri, a többi rögvest felerősödik. Susy legfőképpen a hallásával igyekszik tájékozódni, ravasz észjárása pedig kiválóbb mankó a legélesebb látásnál is. A másodperc töredéke alatt képes felmérni helyzetét, és attól sem ódzkodik, hogy egy idegenre, vagy éppen a szomszéd kislányra bízza életét. Nem is igazán győzni akar, csak húzni az egyszer csigalassúsággal vánszorgó, máskor pedig szélsebesen vágtató időt, hátha megjön a segítség.

Különös módon mégsem ő a legérdekesebb karakter. Mike (Szabó Kimmel Tamás), akiről első pillantásra megmondjuk, hogy típusfigura, egyre árnyalódik a cselekmény előrehaladtával, és bár személyiségfejlődése magában foglal minden elképzelhető klisét, mégis legalább olyan izgalmas figyelni gesztusaira és kivetített gondolataira, mint Susy eszeveszett küzdelmére. Ő ugyanis az igazi csinos arcú, lecsúszott gengszter, akiben aligha vannak gátlások, ha a pénz kerül szóba, ám maradtak még benne olyan érzelmek, amelyek megakadályozzák, hogy elmerüljön a teljes mocsokban.

A rosszfiúk csapatát Rote (Nagy Dániel Viktor) és Carlino (Ficzere Béla) teszi teljessé. Carlinoban szemmel láthatólag megvan minden emberi kisszerűség, a fizikai ösztönök, a testi kiteljesedés utáni vágyak, az alávetettség elfogadása. Megteszi, amit mondanak neki, miért is ne tenné, amikor fizetnek érte. Az érdekközpontú filozófia azonban nem nála teljesedik ki, a bűnözés hierarchiájának csúcsán Rote-ot találjuk. Hideg logikájú gondolkodásának fókuszában a közismert „mindent vagy semmit” mottó áll, és mindent meg is tesz azért, hogy ne a semmi legyen a jussa. Mosolyogva, magától értetődően használja ki az őt körülvevő embereket, majd még kéjesebb gyönyörrel iktatja ki őket, ha már nem tud többet kisajtolni belőlük.


Ám a végén csak egy maradhat. Már csak az a kérdés, hogy kicsoda? Nem tudjuk. Pontosítva: tudjuk, mert mi magunk döntjük el – és ez Novák Eszter rendezésének legnagyszerűbb momentuma. Az egyre őrületesebb tempót felvevő darab – a dinamika egyébként konzekvensen követi Susy elméjének zakatolását, a nőnek ugyanis egyre gyorsabban kell gondolkodnia és cselekednie – végén ugyanis fényt látunk, már csak azt kell átgondolnunk, hogy ez annak a bizonyos alagútnak a végén van-e, vagy a megmentő zseblámpájának derengése szűrődik be az ajtónyíláson. A jelentésrétegek egymásra rakódásával mag a történet is megnemesül egy kicsit, kilép a sablonos krimi keretei közül, és végtelenül emberivé válik.

Kovács Patrícia az elején bizonytalanul indul, és bár karakterének szerves része az elesettség, mégis inkább azt érezhettük, hogy ekkor még nem talált rá igazán a szerepre. Ugyanakkor a történet előrehaladtával egyre inkább élni kezd a színpadon, míg a végén nem is tudunk mást figyelni rajta kívül. Színészi játéka kiteljesedik, mondhatni egyeduralkodóvá válik, az utolsó két-három jelenetre a többiek már csak statisztálnak ahhoz, hogy Susy tragikus hőssé emelkedhessen. Szabó Kimmel Tamás azonnal megtalálta a kulcsot: nemes egyszerűséggel nyúl hozzá a figurájához, szerepformálása végig kiegyensúlyozott és hiteles, nem próbálja meg túljátszani a rosszfiú karakterét. Horváth Virgil Susy férjének szerepében behozta az előadásba a lágy szálat, méghozzá úgy, hogy egy percig sem billen át a ló túloldalára, alakformálása egészen egyszerűen kedvesen megmosolyogtató. Nagy Dániel Viktor és Ficzere Béla is hozzák a kötelezőt, de se többet, se kevesebbet.

A díszlet, amely Walcz Gábor munkáját dicséri, elénk varázsolja a polgári miliőt, és máris kicsit olyan, mintha semmi baj nem történhetne azzal, aki ennyire hétköznapian él – majd hirtelen a legártatlanabbnak tűnő eszközök válnak leleplező vagy éppen gyilkos fegyverré. Ez a furcsa kontraszt csak növeli és növeli a feszültséget, az ötletes technikai megoldások pedig ugyancsak hozzájárulnak ahhoz, hogy lassacskán elpattanjon az a bizonyos húr. Bennünk? Susyban? Rote-ban? Mindenkiben. Mert ennek a kálváriának vége kell, hogy legyen, és már tudjuk, hogy mihelyst megszeretjük valamelyik karaktert, az a következő percben megszűnik létezni. Mi magunk is félünk, nemcsak a gyilkostól, hanem a kötődéstől is, mert a darab úgy játszik érzelmeinkkel, mint macska az egérrel. Erről a hullámvasútról pedig nem lehet olyan könnyen leszállni, a bizonyos fénysugár felvillanása után pedig még sokáig úgy érezhetjük, hogy csak pörgünk, forgunk, és képtelenek vagyunk megállni. 

Megpróbálhatunk ugyan dűlőre jutni, hogy melyik értelmezési lehetőség a valószínűbb, de újra és újra elbizonytalanodunk. Nincs nyilvánvaló válasz, csak egyszeri, illékony. Az élmény azonban, amit a Várj, míg sötét lesz adott, még sokáig munkálkodik bennünk.

Dézsi Fruzsina
Fotók: orlaiprodukcio.hu
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT