Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

Az átlagember tragédiája

Proby 2016. június 26., vasárnap
Mi köze egy 20. századi amerikai utazóügynöknek a 21. század Magyarországához? A kérdésre a legtöbben azonnal rávágnánk: az égvilágon semmi. Az Örkény István Színház azonban nem így gondolja, és valószínűleg igaza is van.

Arthur Miller drámája nehéz falat: redukált jelen idejű cselekmény, intenzív mélylélektan, fokozatos megőrülés. Ehhez az egyébként sem problémamentes alaphoz adódik hozzá az először alig-alig feloldódó idegenségérzet: mit kezdjünk mi egy ügynök tragédiájával? Aztán persze Willy Loman (Gálffi László) kezdi lebontani a falakat, és megmutatja, hogy története nem idő, tér vagy munka függvénye. A dráma ugyanis a kilátástalanságról, az elveszettségről, az egymásra halmozódott hazugságokról, a reménybe kapaszkodásról mesél nekünk – és arról, milyen, ha elengedünk minden fogódzót, mert már nem tudunk tovább küzdeni. 


Willy valaha sikeres ügynök volt, legalábbis elmondása szerint. Ha a zsebét nem is tömte tele dollárokkal, szerették és várták az emberek, ez pedig talán máris több mint ami egy átlag polgárnak kijut az életben. Azonban munkamániája, maximalizmusa és autoriter hajlamai megátkozták a családját: addig volt csupán idill, amíg gyermekei és felesége (Kerekes Éva) bólogattak. Utóbbi mindig is ezt tette: engedelmesen és elnézően kuporgott a sarokban, és csupán akkor merészkedett elő, amikor Loman egója megsérülhetett. A fiúk, Biff (Molnár Áron), apa kedvence, az egykor nagyreményű sportember, és Happy (Ficza István), a folytonos szeretetéhségben vergődő öcs viszont lassacskán kibújt a kiskutya szerepből, ez pedig az apai elvek megtagadásához vezetett. Innen már csak egyetlen lépés volt a téboly első fázisa, Willy pedig mozdult is azonnal. Tekintélyének és hitelének elvesztése kihatott a valóság és képzelet minden szegmensére: napjait a múltban töltötte, jelene pedig egyre büdösebben kezdett rohadni. Állása megszűnt, pénzt csak kért, de nem tartalékolt, a visszafizetés pedig legalább olyan vad álom volt, mint Ben bácsi (Csuja Imre) személye.

A titokzatos Ben bácsi ugyanis a diadal, a nimbusz megtestesítője: gazdag, boldog, erős férfi. És hogy miként is sikerült ilyen nagyra törnie? A válasz egyszerre abszurd és mulatságos: bement a dzsungelbe, és mire átverekedte magát rajta, már mágnás lett belőle. Ugyanígy próbálja Lomen is átküzdeni magát az életen, ám – ahogyan a díszlet is kiválóan érzékelteti – az ő dzsungele a saját otthonában van. Kiút csak egy létezik. Legalábbis mindaddig, amíg fel nem ismeri, hogy Ben éppolyan illúzió, mint az, hogy még felérhet a csúcsra. Ám a megvilágosodás nem jön el. Marad az az egy.


A térhasználat tökéletesen leképezi Willy elméjét: a négy szék a családtagok egymáshoz való viszonyának minőségét jelképezik, rendezőelvként természetesen az apa személye lép működésbe. Kálmán Eszter díszlete ugyancsak kulcs a szereplők lélektanához: a három egyforma fal egymás mögé rendeződik, és bár tökéletes szimmetriában működnek, Loman számára labirintussá válik az otthon. Kaotikus rendszertelenséggé, amelyből négy ajtó vezet ki: minden családtag számára egy. Ahhoz pedig, hogy kinyílhasson három, be kell csukni egyet. 

Gálffi László mesterien ábrázolja Willy Loman lelkének minden rezdülését: olykor gyermekien gyámoltalan, máskor remeg a hangja a kitörő dühtől, egyetlen pillanat alatt vált az érzelmi skála végpontjai között. Csuja Imre a mesebeliség jelképe, kedves humorral mozog a színpadon – azaz Willy fejében –, játéka még ebben a furcsa valószerűtlenségben is hiteles tud lenni. Kerekes Éva nagyszerűen alakítja az elnyomott, de kitartó nőt, aki egyszerre próbál meg feleség és anya lenni, noha a kettő olykor egymást kizáró állapotnak tűnik, Molnár Áron és Ficza István jelenetei pedig akkor a legerősebbek, ha együtt vannak a színpadon – ilyenkor mindkettejük motivációi tisztán és élesen kirajzolódnak előttünk. Epres Attila és Patkós Márton párosa remekül mutat tükröt Lomanék számára, és Kerekes Viktória is hozza a tőle megszokott színvonalat.


Mácsai Pál rendezése nem akar sem modernizálni, sem aktuálpolitizálni, ami természetesen egyáltalán nem baj. Ugyanakkor lehet némi hiányérzetünk az előadás dinamizmusával kapcsolatban: az előadás első részében néhány jelenet erőtlen, statikus. De talán ez is csak eszköz arra, hogy a szövegre helyeződjön a hangsúly, és megértsük, hogy Az ügynök halálában voltaképpen nem is halál a tragédia. Sokkal inkább az, hogy mindenki kénytelen ráébredni saját kisszerűségére, és arra, hogy nem teremtetett sem hősnek, sem világklasszisnak. Átlagembernek lenni és ezt el is fogadni pedig talán a legkeményebb feladat. 

Dézsi Fruzsina
Fotók: orkenyszinhaz.hu
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT