Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
Vass Antónia

„Csak tovább, csak tovább!”

Proby 2016. június 25., szombat
A Woyzeck különös darab. Nem csupán a benne rejlő értelmezési lehetőségek miatt, hanem legfőképpen a keletkezési története okán: Büchnernek ugyanis már nem volt ideje befejezni – meghalt, mielőtt a mű összeállt volna.

A mű számos változatban jelent meg ezután, voltak, akik a jelenetek sorrendiségében látták a tökéletlenséget, míg megint mások egyértelműen rámutattak a szöveg- és tartalombeli hiányosságokra. Nem csoda hát, ha a darab egyszer érdektelenségbe fulladt, máskor pedig megosztotta az embereket.

Hol máshol lehetne hát bemutatni egy ilyen „fél-drámát”, ha nem a nagyszínházi csillogástól távol, egy dohos pincehelyiségben, ahol minden néző szó szerint egy karnyújtásnyira ül a játszóktól, és ahol a melletted ülő bátran ropogtatja a sósmogyorót. Az RS9 Színház pince a színházban… színház a pincében.

A légkör pont olyan nyomasztó, mint a gyilkosság története, melynek nyomán a dráma született: mindenki néz, és ettől az ember feszeng. Mert bizony, aki ebbe a színházba belépett „fel lett mérve”, végig érezte a vizslató tekinteteket. A játéktérbe érve már a játszók fogadnak – az előadás elkezdődött, még akkor is, ha ez pár nézőben nem tudatosult elsőre (ide úgy tűnik, nem gyakorlott színházlátogatók járnak). „Csak tovább, csak tovább!” – hangzik a kapitány parancsa, és válik ez a mondat az események mozgatójává.

Sem az Anyaszínház társulata, sem a hely nem alkalmas arra, hogy felvonultassák az összes szereplőt, és ez a szűkítés igen jót tesz a darabnak: egységesebbnek látszik a kép. Csupán öt (pontosabban hat, de erről majd később) szereplőre koncentrálnak, és némi hangsúlyeltolás után bemutatkozik nekünk a kísérleti patkányként vergődő Woyzeck, az eltaposott kisember, akit marionett-bábuként rángatnak. Ám ahelyett, hogy szánalmat keltene, ez a figura maga mellé állítja a nézőt, és az őrült orvos képében tetszelgő doktor hirtelenjében visszataszító lesz. A nyájasságból olykor-olykor felszínre törő agresszió betudható az őrültségének, és egyszersmind tehetetlenségének is.

Másodpercek alatt, a szemünk előtt, mégis észrevétlenül változik a kép, s lesz a kísérleti alanyból a kapitány borbélya. Elvághatná a felettese torkát, egy pillanatra talán meg is fordul a fejében, aztán mégsem teszi. Gyávaságból? Nem, ő csupán egy tisztességes kisember, aki nem tesz ilyet. Ilyen egyszerű.

Szinte látomásként tűnik fel a feleség, Marie, aki kisbabájukat csitítva testesíti meg Woyzeck minden vágyát. A férfi – talán naivságból, talán mert nem akarja – nem veszi észre a nő elhidegülését. Marie azonban mást akar, többet, és hamarosan szeretője karjaiba menekül, akinek testi ereje teljesen megbabonázza: „Úgy áll a lábán, mint egy oroszlán”.

Tette – amelyről Woyzeck csak „mellékesen” értesül – magával hozza a gyanút és azt a vágyat, mely kirántja a férfit az eltiport kisember állapotából. Woyzeck eszeveszett dühe azonban nem fajul rögtön tettlegességig. Előbb csak a fülbevalót veszi észre, aztán a hazugságokat, végül pedig ott áll előtte teljes valójában a szerető, aki szó szerint kiveri őt saját otthonából. Egyetlen megoldás maradt csupán, és a kisembert a hangok nem hagyják nyugodni. Kicsalja a nőt a házból, és elvágja a torkát. Ugyanígy végez a szeretővel, a doktorral és a kapitánnyal is. Természetszerűleg végül neki is meg kell majd halnia, ám ebben a végjátékban egy pillanatra felülkerekedik mindnyájukon.


Az előadás meglehetősen realista, annak ellenére, hogy számtalan momentumot a szimbólum szintjén a levegőben lebegve hagynak. A rendező, Menszátor Héresz Attila, kiváló érzékkel alkalmazza ezt – az eredeti drámában is jelenlévő – kettősséget, ráérezve arra, hogy hol van a néző „tűréshatára”, és mikortól lehet bizonyos mondatokat úgy a szereplők szájába adni, hogy azok ne csupán elejtett félmondatok legyenek. Ebben az előadásban nincs mellébeszélés, egy névelőnek is jelentősége van.

Az öt kulcsfigurán túl megjelenő alakokat egyetlen személyre, Bakonyi Alexára bízzák, aki ezzel nagy felelősséget vállal magára. Egyrészről hitelesen kell belesimulnia történetbe, másrészről minimális (a szó legszorosabb értelmében vett) eszközkészlet áll rendelkezésére, hogy megtestesítse az alakokat. Nem az ő hibája, hogy ez csak néha sikerül neki. Az viszont mindenképp becsületére szolgál, hogy a színpadi jelenléte páratlan, ráadásul az önkéntelenül maga köré emelt láthatatlan fal is lebomlott az előadás végén a dal közben. Ugyanakkor pontosan ez a jelenet volt a darab egyetlen (számomra) értelmezhetetlen pontja, mivelhogy semmilyen indokot nem láttam arra, hogy a hulláknak (?) táncra kéne perdülniük, és egy „hullajó” partit kéne csapniuk. Szétrombolta azt a feszített, koncentrált légkört, amiben a történet tökéletesen megtalálta a helyét.

Ennek ellenére egy igazán színvonalas előadást láthattunk, ami jókor jó helyen, megfelelő közönségnek szólalt meg, egyszóval úgy volt ez, mint „a borsó, meg a héja”.

Vass Antónia
Proby

Olvass tovább!

Vass Antónia
By Proby - június 25, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, Vass Antónia
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT