Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

Ki lehet ma bajnok?

Proby 2016. június 26., vasárnap
Aligha lehet kétségünk afelől, hogy A bajnok minden bizonnyal még évekig lerobbanthatatlan lesz a Katona József Színház műsoráról. Az előadást ugyanis olyan tűpontos ritmusérzékkel komponálták meg, hogy az az első perctől kezdve az utolsóig fogva tartja a nézőt, sőt, talán azt sem túlzás állítani, hogy még napokig nem engedi el. Mert van min gondolkodni.

Mi is kell ahhoz, hogy egy minden ízében aktuális, már-már ösztönösen ironikus és mégis megrázó, kortárs szellemiségű előadás szülessen? Voltaképpen semmi más, csak a mai magyar valóság – na meg Pintér Béla és a Katona József Színház társulata. Ez a kombináció már önmagában is garantálja a színvonalat, csalódnunk pedig ezúttal sem kell.


Az író-rendező ugyanis kilépett a komfortzónájából – már ha nevezhetjük így –, és ezúttal nem az elnyomottak és semmibe vettek szemszögéből nyújt rálátást a minket körülvevő társadalmi problémákra. A bajnok története egy újonnan megválasztott polgármester luxusvillájában bontakozik ki, ám a nem minden arany, ami fénylik mondás itt is szépen érvényesül: hiába a rengeteg pénz, a szereplők egymáshoz való viszonyukban tulajdonképpen önmagukat alázzák meg.

Verőcsény polgármestere hiába nyerte meg hetedszerre a választásokat, még karrierje sem nyugszik biztos talapzaton, a politikai életben ugyanis nem csak az számít, hogy ő mit mond vagy tesz, nevéhez és reputációjának mértékéhez szorosan hozzátapad a feleségéről, Margitról (Rezes Judit) kialakult kép is. És éppen itt kezdődnek – vagy éppen csúcsosodnak ki – a problémák. A város first ladyje ugyanis bár gondosan berendezkedett a társadalom íratlan törvényei szerint, kezdi ledobni magáról az álarcot, azaz mer őszinte lenni. Ez pedig baj, nagy baj. Főleg akkor, ha már a város is pletykálkodik az olimpiai bajnoknővel, Julcsival (Jordán Adél) folytatott viszonyáról. A helyzet pikantériája pedig az, hogy a sportolónőt a polgármester támogatja.

Ennél a pontnál kapcsolódik be igazán az előadásba Józsi, a kampányfőnök (Bezerédi Zoltán), aki úgy játszik a többi szereplővel, mint ahogyan marionett-bábukkal szokás. Természetesen elhiteti a többiekkel, hogy ő valójában egy egyszerű, alárendelt munkatárs, de minden egyes szava és mozdulata ellentmond ennek. Mesteri manipulátor, így nem is csoda, hogy ő próbál mindent a kezében tartatni. Kioktatja Margitot, amiért az egyre többször és egyre nyíltabban mutatkozik Julcsival, hiszen ezzel veszélybe sodorja Attila karrierjét, ne legyen hát önző. Azt persze elfelejti megemlíteni, hogy a másik fél sem éppen makulátlan, a mélyen tisztelt polgármester úr ugyanis nemcsak, hogy iszik és szeretőt tart, hanem drogozik is. És micsoda véletlen, az anyagot éppen Józsitól szerzi, akinél minden van, amire éppen szükség lehet. Ami pedig a legnagyobb erénye: úgy el tudja takarítani egy pillanat alatt a mocskot, mintha soha nem is létezett volna.



Ott van persze a már említett szerető is, aki egy banális véletlen folytán éppen egy igen csinos tévériporter. A polgármester felé való nyíltsága biztosítja számára az előmenetelt, az pedig törvényszerű, hogy még bele is szeret a férfiba. Azt ugyan nem várja el tőle, hogy elváljon, megfelel neki így is, titokban, elvégre neki sem tenne jót, ha kiderülne, hogy szétzúzott egy családot.

Bár lényegesen kevesebbet van a színpadon, a riporternőnél fontosabb szerepet játszik a társadalomrajz kibontakoztatásában a stáb technikusa, aki a nagy ünneplésben megmondóemberré issza magát, és kinyilvánítja, hogy a nők voltaképpen nem mások, mint takarítóállatok, maradjanak hát meg a háztartás vezetésénél, és ne is kívánjanak ennél többet, mert ellentmond a természet törvényeinek. Julcsi, aki a modernség a szabad gondolkodás élő szobraként mozog a színpadon, nem hagyja ezt szó nélkül, és itt érezzük először, hogy a szereplők valós harcokat fognak megvívni. Persze a technikus nem érti, mi rosszat mondott, elvégre a nők mégiscsak nők, nem pedig férfiak. Ismerős, nemde bár?

Egy idő után Margit is besokall, elhatározza, hogy elmegy Julcsival és végre elkezdi élni azt az életet, amely után olyannyira vágyakozik. Ám ekkor Józsi ismét közbeszól, felhívja a figyelmet a gyermekére, akit nincs joga elhagyni. Margit nem is tudná, az anyai ösztönök győznek a szerelem és a boldogság felett. Marad hát ő, és marad a színjáték is. A kedves mosoly a külvilág felé, mintha minden rendben volna.

A színészek rendkívül érzékletesen lehelnek életet a karaktereiket felépítő sztereotípiákba, minden gesztusban és mozdulatban ott van az elvárásoknak való megfelelés és a személyes vágyak leküzdésének kényszerű kettőssége. Senki sem próbál tetszelegni, nyilvánvalóvá teszik a valóság és a látszat között húzódó határt, egytől egyik bravúros alakításoknak lehetünk szemtanúi. Jordán Adél, Rezes Judit és Nagy Ervin alkotják a három erős alappillért, a többiek pedig kiválóan asszisztálnak a kibomló drámához.

Láthatjuk hát, hogy bár A bajnok eredetileg Puccini köpenye alól bújt ki, egészen más kontextusba helyeződött és más tónusú kérdéseket vet fel. Az operadallamok azonban jelentősen hozzájárulnak a darab hatásosságához, a színészek ugyanis végigénekelnek minden egyes konfliktust, őrült veszekedést. Pintér Béla nem fél élni a humor eszközével sem, elvégre már alapjában véve megmosolyogtató, ha egy magasztos operaáriába be-becsúsznak olyan szavak, mint a szar vagy a ribanc. Így kissé olyan, mintha már a zenében is benne rejlene az a kettősség, amely az egész történet mozgatórugója.

De ha voltaképpen mindenki elbukik, felvetődik a kérdés: ki a bajnok? A leszbikus olimpikon, aki elvesztette szerelmét, akinek el kell hagynia a várost azért, amiért felvállalta önmagát és érzéseit? Vagy a polgármester, akinek a családi kötelesség dicső zászlóját dobogtatva sikerült otthon tartani boldogtalan feleségét? Esetleg Margit, aki képes volt legyőzni vágyait, hogy megfeleljen a társadalomnak?

Lehet-e egyáltalán győzni olyan viszonyok között, amelyekben most élünk?




Dézsi Fruzsina
Fotók: Gerencsér Anna
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: zenés színház, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT