Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Tisztelgés Kosztolányi előtt – Fesztbaum Béla verses estje

Proby 2016. június 25., szombat
Vannak alkotások, amiket az ember számtalanszor elő tud venni, és mégis mindig ugyanolyan erővel hatnak ránk, mint a legelső találkozáskor. Ám a jó művek ismérve, hogy más életkorban, eltérő élethelyzetben képesek ugyanazokon a sorokon, mondatokon keresztül mást vagy újat is mondani. Úgy gondolom, ez egy színdarab esetében sem működik másképp. A nagy kedvenceket akárhányszor képes újranézni az ember, hiszen varázsuk örök. 

Fesztbaum Béla Kosztolányi Dezső-verses estje kétségtelenül ide sorolható. A közkedvelt és tehetséges színművész töretlen lelkesedéssel játssza monodrámáját. Ezt a befektetett munkát a közönség felbecsülhetetlen módon honorálja: a darab immáron 8 éve van repertoáron, és népszerűségét tekintve valószínűleg még több előadást is megér majd.

De hogyan lehet hosszú életű egy monodráma? Életben maradásához egyaránt szüksége van egy kiemelkedő tehetségű előadó talentumára, illetve az előadás tárgyának érdemi és érdekes mivoltára. Ez a két kritérium Fesztbaum esetében mindenképpen teljesül: a Vígszínház művésze megkérdőjelezhetetlen érzékenységgel nyúl Kosztolányi műveihez, amit precíz módon képes a saját vonalaihoz igazítani. Természetesen kétségtelen, hogy hatalmas mértékben hitelesíti előadásmódját a tény, hogy a költő művészete minden bizonnyal nagyon közel áll a szívéhez. Otthonosan mozog Kosztolányi világában, amit a díszletekkel (a zongorával, a kis íróasztallal) igencsak hangulatosan építettek fel – a félhomály intim közeget varázsol, mintha a költő csak nekünk árulná el gondolatait, titkait.Mindazonáltal egyértelmű, hogy Fesztbaum hozzáállása, valamint hatalmas alázata a színház intézményével szemben az a két faktor, ami működőképessé teszi személyes ódáját a művészhez. Ez alatt pedig nemcsak azt értem, hogy kiemelkedő módon szavalja a verseit, vagy teljes beleéléssel képes átadni azoknak vélt, vagy ismert üzeneteit. Fesztbaum speciális módon lényegül át Kosztolányivá, színészi eszköztárának széles skáláját aknázza ki annak érdekében, hogy átadhassa számunkra a darab üzenetét. Ennek érdekében énekel, zongorázik, megfiatalodik, majd megöregszik, de végig a művészet oltárán áldozik, minden egyes rezdülésében a költő tudása előtt hajol meg. Az előadásban az hatott meg a legjobban, hogy a színész milyen alázattal közelített a versekhez, miközben teljeséggel tisztában kellett lennie saját adottságaival. Ez az egyik legfontosabb tulajdonság, amivel ma a színházi közegben létezőnek rendelkeznie kell. Fesztbaum előadása meggyőző és megható, amit, ha tehetnék, receptre írnék fel mindenkinek, akinek hitre, vagy teszem azt, minőségi művészetre van szüksége.


Pál Zsófia
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - június 25, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, Pál Zsófia, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT