Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Barokk and Roll

Proby 2017. március 2., csütörtök
Simone Kermes áriaestje a Cappell Gabetta-val

Program:
Gluck, Hasse, Porpora, Vivaldi, Telemann, Sellitto, Zavateri és Giacomelli művei

Simone Kermes koncertje után mondhatjuk, hogy a tavasz záporral köszöntött be a MÜPA-ba a művésznő „Vihar” címet viselő áriaestje után, ahol a barokk egyik népszerű témája a la tempesta di mare – azaz a tengeri vihar – köré csoportosította műsorát. Ebből kifolyólag már meg is jegyezném, hogy egy nagyon jól összeválogatott, változatos és könnyed koncertprogramot kaptunk, kivételesen nem a barokk áriaestek körében népszerű szerzők – Händel, Porpora, Vivaldi – köré csoportosítva, hanem nagyszerűen tematizálva, ez pedig kimondottan közönségbaráttá tette a koncertet. A témán belül több szerző különböző zenei világából kaphattunk kóstolót egy olyan énekesnőtől, akit a színpadon inkább neveznék jelenségnek.



Az este első része Gluck Don Juanjából a Szörnyek és fúriák tánca című zenekari részlettel kezdődött, ami a várt vizes vihar helyett a pokol tüzes esőjét szimbolizálta, ám a tűzoltás hamarosan meg is történt – ez csak egy kis felvezetés volt. A „nyitány” után a zenekar bele is kezdett Porpora Mitriade-jából a Vedra turbato il mare áriába, amelynek felvezetője közben lebegett – vagy inkább vonult? – be az este főszereplője Simone Kermes, beállt a zenekar elé, felvette a ritmust és énekelni kezdett. Ritkán fordul elő, hogy ilyet mondok, de a koncerten az előadásmódja egy az egyben olyan volt, mint amilyet elképzeltem őt ismerve. A közönség érezhető derültséggel szemlélte az előadását, ami jogos is volt, kezdve a művésznő nem éppen szokványos fellépőruhájával, mozgásával és gesztusaival. Az Vedra turbato egy igazi, vidám Porpora ária, ami meg is alapozta az este hangulatát. Újabb zenekari betét, Vivaldi 315-ös hegedűversenye, a Négy évszak ciklusból a nyár. Különösebben nem nyűgözött le, nehéz egy ilyen rommá játszott darabból valami újat kihozni (ez véleményem szerint csak Fabio Biondinak és Max Richternek sikerült eddig, utóbbinak kortárs feldolgozásában, előbbinek korhű interpretációjával). A hegedűszóló minden esetre jó volt, dinamikus, folyékony, spontán. Albinoni Dopo i nembi e le procelle és Hasse Vede il nocchier la sponda kezdetű áriái követték a hegedűversenyt, majd Telemann Wassermusik-jából a Viharos Aelous című részlet. A Telemann darabnál már kezdett megtetszeni a zenekar játéka, vad kromatikus futamok, gyors continuo és a vonósok gyönyörű emelkedése közben a különböző szólamok belépése nagyon szép volt! Az első részt – keretbe foglalva – Porpora zárta, az Adelaide-ből a Nobil onda.

A második félidőt egy kisebb barokk mester, Sellitto Scenda dal cielo irata áriája nyitotta, majd ismét a zenekar következett egy versenyművel. Lorenzo Zavateri La tempesta di mare concertoját hallhattuk, amely egyértelműen az este legjobb zenekari megnyilvánulása volt, amit bizonyított a tételek közötti taps is. Mit tudok róla mondani? Jól el volt találva. Elképesztően. Ezután Vivaldi egyik ismertebb operájából, a Griselda-ból következett részlet, majd egy az előbbieknél lassabb Giacomelli-darab, amit pedig az este egyik legszebb énekes részének tartanék. Lassú, nyugodt zene, igazán – még a maga faék egyszerűségében is – szép szöveggel. A hivatalos műsort egyik személyes kedvencem, a Come nave in mezzo all’onde zárta és koronázta meg, igazi Simone Kermes-es előadásban.

A ráadás két közismert darab volt, a koncert témájához passzoló Son qual nave, Riccardo Broschi, a híres kasztrált énekes, Farinelli bátyjának szerzeménye és egy igazi klasszikus Händel-től, a Lasci chio pianga.



Aznap este megítélésem szerint egy nagyon élvezetes koncertet hallhattunk egy igazán szenvedélyes szopránnal és egy barokk zenét a maga könnyedségével és spontaneitásával játszó zenekarral, amit a híres csellista Sol Gabetta testvére, Andres Gabetta vezetett. Összefogva, a kamarazenélés szintjén játszottak, a szóló részek pedig finomak, precízek voltak mind a két natúrkürtön, mind a teorbán, mind a nagybőgőn. 

Záró gondolatként, Simone Kermes hangban nem a Cecilia Bartolihoz hasonló nehéztüzérséget képviseli. Nem dolgozik hatalmas hangterjedelemmel, az este folyamán falzettezett is párszor, de mindezek semmit sem vonnak le az előadás értékéből. Míg egy Bartoli-féle (mezzo-)szoprán hangja kettéhasítja a termet és bombázógépként köröz a légtérben, addig Simone Kermes hangja pici, csicsergő kanáriként repül körbe és csillámport szór – míg mélyebb regiszterbe történő váltásoknál rettentően dögös hangszínt vesz fel. Színes, vidám és szenvedélyes művész egyéniség, aki látható élvezettel énekel és ez a közönségre is átragad.

Békési Botond
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - március 02, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT