Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Oboa után pálca - interjú Victor Aviat-tal

Proby 2017. május 1., hétfő
A hosszú tél után a tavasszal együtt újra eljöttek a FIÚK. Április 14-én és 15-én a francia Victor Aviat – aki az oboát cserélte karmesteri pálcára – áll Fesztiválzenekar élére Mozart, Honegger és Schumann műveivel. Vele beszélgettem a BFZ próbatermében a karmesterségről és a koncertprogramról közvetlenül első próbája után.

Eredetileg oboista vagy. Mikor kezdtél vezényelni és hogyan került képbe a karmesterség?

Korán kezdődött, mivel egyszer, tizennyolc éves koromban már vezényeltem. Akkoriban még nem voltam tapasztalt zenész, úgyhogy ez a próbálkozás mondhatni katasztrofális volt. (nevet) Úgy voltam vele, hogy az oboázást kell folytatnom, mivel abban tehetségesebb vagyok, és pár év múlva talán újra felfedezhetem majd a vezénylést. Amikor nyolc évvel később megkaptam a pozíciómat a zürichi Operaházban és letelepedtem ott, azt gondoltam, „be kell vigyek egy rendes ütést” ennek a dolognak. Így kezdtem el rendesen vezénylést tanulni. Egy évvel ezután úgy éreztem, hogy ez a dolog nekem való. Mivel sok időmet lefoglalta, felmondtam az Operánál, de ugyan úgy játszottam tovább. Így kerültem a BFZ-hez is pár évre, mint szólamvezető oboista, azonban az, hogy az évadban csak pár hetet játszottam, nagy rugalmasságot adott ahhoz, hogy folytathassam a vezénylést. Amióta viszont a Bournemouthi Szimfonikus Zenekarnál 2016 nyarán kineveztek karmesternek már nem oboázom, egyedül a vezénylésre koncentrálok.

Hogyan lettél Fischer Iván asszisztense?

Nagyon egyszerű volt közel kerülnöm hozzá, mivel a szólamvezetője voltam. Beszéltem vele a kívánságomról, hogy vezényelnék és azonnal érdekelni kezdte a dolog. Miután látott felvételeken vezényelni, meghívott, hogy asszisztáljak neki egy Wagner programban.

Milyen a tapasztalatod a Fesztiválzenekarral?

Nagyon pozitív! Bele tudom őket vonni a világomba, az ötleteimbe, mivel tudják, hogy én hogyan oboázom, én pedig tudom, róluk hogyan dolgoznak. De nem ugyanaz a szereped, amikor egy zenekarban játszol, mint amikor vezényeled őket, máshogyan érzékeled a hangokat. Mindenesetre úgy érzem, hogy bármit kérhetek tőlük, például a hangsúlyozás tekintetében, vagy bizonyos hangszínekkel kapcsolatban. Boldogan kipróbálnak mindent!

Milyen érzés a páca másik oldalán állni?

Picit olyan, mint végigvezetni egy úton minden nap, aztán egyszer úgy döntesz, hogy a másik irányba mész. Ugyanaz az út, de teljesen más tájat látsz.

Van olyan karmester, aki motivál, esetleg a példaképed?

Iván. Ki más? Ő nagyon „teljes” karmesterként. Érzékeny és emellett igen művelt ember, rengeteget tud összességében a művészetekről. Szerintem ez nagyon fontos egy karmesternél. Nem csak érzi a zenét, de megvan a képessége hozzá, hogy mindent végiggondoljon és megvizsgáljon benne. Kicsit olyan, mint Leonard Bernstein volt. Valaki központi a zenei életben. A kortársak közül nem ismerek hasonlót. Ő fontos és követendő példakép számomra, talán azért, mert régen gyakran játszottam vele és emiatt sok oldalát ismerem.

Mi a „filozófiád” a karmesterségről?

Sok aspektusa van. Egy karmesternek mély kötődése kell, hogy legyen a darabhoz, amit vezényel, és továbbítania kell ezt a zenekar segítségével a közönséghez. Tovább kell adnia a gondolatait és az érzéseit a zenekarnak, ugyanakkor a mozdulatainak, gesztusainak – amennyire lehetséges – egyszerűnek és tisztának kell lenniük.

Van olyan darab, amit szívesen vezényelnél a későbbiekben?

Igen, mindig azt mondom, hogy dirigálnám a Rózsalovagot Richard Strauß-tól. Elsőre ijesztőnek tűnhet, de úgy gondolom operát vezényelni könnyebb, mint amilyennek kinéz. Nagyon szeretném megcsinálni!

Mi volt a koncertprogram kiválasztásának mozgatórugója?

Olyan programot szerettem volna, ami egy egészként nyer értelmet. Mint egy menü, ha étterembe mész. A darabok, amiket játszani fogunk nagyon frissítően hatnak. Fiatalabbnak érzed magad. A Mozart és a Schumann darab is négy nap alatt készült el. Mozart éppen hazafele tartott Bécsbe a feleségével Consatnze-zal és megejtettek egy kis látogatást Linzben Thun grófnál. A gróf szerette volna Mozart zenéjét hallani, de nem volt nála semmi, úgyhogy négy nap alatt komponált egy új szimfóniát. Schumann úgyszintén négy nap alatt komponálta a szimfóniáját, igaz a hangszerelés egy kicsit több időt vett igénybe. Schumann I. szimfóniája egy rendkívül örömteli darab, egy történetet mesél a természet újjáéledéséről („a tavasz szimfóniája”). Honegger kamara concerto-ja is a programba illik, mivel egy olyan mű, ami szerzőjének hosszú betegsége után keletkezett. Szerintem van benne egy kis sötétség, szorongás és aggodalom, de ez mind csak visszaemlékezés. A fő karakterisztikája tisztán bukolikus, tele boldog érésekkel és az élet nagyságával.

Van bármilyen tanácsod a koncert hallgatóihoz?

Érezzék az élet örömét és osszák meg velünk az este alatti boldog utazáson!

A FIÚK sorozat következő része tehát tényleg tavaszt fog nekünk varázsolni, és ahogy a sorozat előző, novemberi koncertjéhez készült interjú végén is, így itt is kíváncsian és izgalommal várom mi fog kisülni egy újabb ifjú maestro koncertjéből.

Az interjút készítette: Békési Botond
Fotó: Harald Hoffmann
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - május 01, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: interjú, klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT