Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

(Kis)lányok nagy szívvel

Proby 2017. május 2., kedd


Van egy férfi és van egy nő. Ma még szeretik egymást, holnap már utálják, s talán nem is a másikat, inkább a másikon keresztül önmagukat. Van egy nő és van egy férfi… 

Az egyre csak burjánzó, és sokszor már igencsak szélsőséges álláspontokat öltő feminista világnézetek fénykorában elcsépeltnek, akár közhelyesnek is tűnhetne négy ízig-vérig nő előadása a férfi-női kapcsolatokról és szerepekről, a két nem között feszülő, soha fel nem oldható ellentétről. 

Hosszúra nyúlt várakozás után a nézőtér végre elsötétül, stílusosan magassarkú cipők kopogása nyitja az esténket, reflektorfény fel. Négy gyönyörű nő áll előttünk, a Szomjas férfiak sört isznak helyettem nyitómonológját halljuk. Mintha négyen beszélnének egyszerre, mégis csupán egyikőjük szólal meg valóságosan, egymásnak adják át a szót, miközben a többiek tátognak. Így szólítják meg a nézőket: ez a történet most rólad is szólhatna, mert mindannyiunkról szól, mindenki első és nagy szerelméről, mindenki csalódásáról és öröméről, arról az egy nőről és férfiről, akik a világot is képesek megmozgatni.


A hatást csak erősíti, hogy én valahogy pontosan így képzelem el a nagybetűs NŐ-t, amilyenek ők négyen együtt, vagánynak és mégis szelídnek, odaadóan szeretőnek, de közben erősnek. Ezekre a párokra és ellentétpárokra erősít rá az E-Mancik öltözete is. Nagyon izgalmas, hogy az egymást kiegészítő női karakterpárok ugyanolyan színű ruhával fejezik ki az összetartozást, hiszen ketten-ketten piros- és kék-fekete ruhában játszanak – nem mellesleg a kék-piros színek játéka folyamatosan a szemünk előtt tartja a férfi-női párok és/vagy ellentétek játékát is. 

Ki ne emlékezne az első, mindent elsöprő tini szerelemre, az első vágyra és a testek felfedezésére, az első felismerésre a rózsaszín ködfelhő mögül, hogy nekem aztán márpedig ő lesz a férjem vagy a feleségem? Aztán elrepülnek az évek, mire oldalra fordulhatnánk az ágyban megölelni a kedvest, már rég visongó gyerekek ugrálnak a hasunkon, az idilli köd pedig elszáll. Na, pontosan erről nem beszélnek soha a romantikus könyvek, filmek vagy színdarabok. Merész vállalkozás ez, kimondani egy művészeti alkotás keretein belül, hogy az egyik legszentebbnek tartott érzés, a szerelem és a család intézménye nem olyan tökéletes, még akkor sem, ha az érzések valóságosak és viszonzottak is.

Van egy férfi. Szeretem, ő is szeret. Van egy nő, aki miatt én csak egy másik nő lehetek. Van egy férfi, akit szeretek, ő gyűlöl, ezért gyűlölöm én is, ő pedig így szeret engem. Van egy férfi, akivel szeretek szeretkezni, de van egy nő, akivel néha jobb helyettem ágyba bújni. Van egy férfi, akit szeretek, ő is szeret, de a szex már csak úgy izgalmas, ha azt játsszuk, hogy nem is csináljuk. Az előbb felsorolt mondatok közül akad legalább egy minden néző – most éppen olvasó – számára, amelyben magára vagy a kapcsolatára ismerhet. 



Mondhatnánk, meglehetősen közhelyes elemekre épít a darab, de ez nem lenne helyes, mert olyan végtelenül felemelő iróniával tekint a mindenkori nagy szerelmek nagy csalódásaira, ami nevetésre ingerli az ajkakat. Ki kell, hogy nevessük saját magunkat minden egyes csokievésbe fúló zokogós bánatunkért, aminek – ha őszintén magunkba nézünk, beláthatjuk – soha semmi értelme nem volt, hiszen így lehet csak mellettünk az az egy, akit igazán megérdemlünk. Ettől pedig sokkal inkább személyes üggyé, mintsem közhelyessé válik az előadás. Persze, mi nők, nemcsak szakítás közepette nyúlunk azonnal csokiért, elegendő hozzá a minden hónapban érkező PMS, vagy akár az azt követő és megelőző hangulatingadozások. Merthogy a női életnek mindez természetes velejárója, mégis sokan vélik úgy, ezt takargatni, olykor még szégyellni is kellene, pedig nincs mit. Külön elismerésem a színésznőknek azért, hogy erről a témáról, ahogy sok más tabutémáról – mint például a szexről, a gyerekért nem mindig rajongó anyáról – szívből jövő őszinteséggel mertek beszélni, s nem mellesleg elismerés jár a közönségnek is, akik a prűdségüket képesek voltak otthon hagyni. 

Az előadás kulcsszava lehetne tehát: tabutémák. Merthogy akármilyen modern és felvilágosult világban élünk, vannak ám dolgok, amelyekről nem szabad beszélni. A már említett eseteken túl manapság nem illik arról sem beszélni, hogy a szülés után bizony sok anya depressziós, hogy nem jön mindenkinek azonnal és egyértelműen az anyai ösztön vagy érzés. Természetesen arról sem ejtünk szót, hogy az anyák elfáradnak a gyereknevelésben, sőt, akár képesek megunni is naponta többször cserélni a gyerekük pelenkáját, mert ugyebár sokkal szebb a babaillatú otthonról beszélgetni. 

Ettől olyan szép ez a történet, izgalmas minden perce, mert az esetlenséget látjuk a színpadon az élet minden nehézségével együtt, aminek a végén nincs előre megírt giccses happy end. Az élet zajlása, az utazás maga a feloldás.


Béres Zsuzsa
Fotók: Margitay Klára
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - május 02, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT