Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
kritika

Csepp a tengerben

Proby 2017. október 9., hétfő
Számos kifejezés létezik a magyar nyelvben, amely a vízzel vagy a vízzel kapcsolatos folyamatok egyikével hozható összefüggésbe. Kifolyik az idő a kezemből. Elöntenek az emlékek. Elpárolog a düh. 

A víz és a ˝hozzátartozó” képek, eszközök, fogalmak termékeny talajt nyújtottak és nyújtanak mind a mai napig az irodalom, a képzőművészet és a színház számára. Így talán nem is olyan meglepő, hogy az áradó folyó képe az Artus Stúdió vezetőjét, Goda Gábort is megihlette, aki a Nemzeti Táncszínház művészeivel, valamint a Philipp György által vezetett Á la cARTe kamarakórussal együtt létrehozott a Művészetek Palotájának Fesztiváltermében egy gondolatóceánt. Egy folyton hömpölygő, mégis állandósuló folyamot. Egy „gondolatfolyót”, amelyben összeér a tánc a színházzal, az énekszó a víz csepegésével, a videóanimáció az élő testtel. Hetven perces gondolatáradat, amelynek során Goda „összeöntötte” a nézőt az előadóval. És mindegy, mikor szállunk be a vízbe, vagy milyen tempóval úszunk – mert együtt evezünk.



A 2015-ben Lábán Rudolf-díjat elnyert, az Artus vezetője által „korszakösszegzőnek” titulált előadás első ránézésre nem szól semmiről. Nincsen cselekménye. Mégis, a végén felharsanó tapsnál azt érezhetjük, hogy ez darab többről szólt, mint amennyit szóban ki tudnánk fejezni. Érzetek, észlelések, mozdulatok összessége ez. Az előadás kezdetekor egy hátulra kifeszített vásznon cseppeket látunk. Egy olvadó jég lecsöppenő cseppjeit. A színpad jobb elején elhelyezett jéginstalláció lecsöppenő cseppjeit. És ahogyan a tekintetünk a vászon előtt álló, színes esőköpenyekbe öltöztetetett kórustagok tükörképére vándorol – amely az előttük elterülő, körülbelül két ujjnyi mély vízben csillan meg –, a platóni filozófia jut eszünkbe: az ideák világa. A valódi léttel bíró ideák és azoknak a képmásai, vagyis a földi dolgok. Talán ennek a materiális megfogalmazódása lehet tér és a látvány egyvelege, amelyet Sebestény Ferenc, Goda Gábor és Gold Bea álmodott színpadra.

Felcsendül a dal. Nem is dal, inkább gondolatfoszlányok. Goda szerint ezek a mondattöredékek Hérakleitoszhoz tartoznak, akivel a rendező-koreográfus – saját bevallása szerint – harminc éve beszélget. Vagyis azóta, amióta létrehozta a 80-as években a görög filozófus mondattöredékeiből inspirált produkcióját. Ám ha jobban fülelünk a kánonszerűen előadott dallamok szövegére, megértjük, hogy ezek a mi fejünkben is ott áradhatnak, jelen vannak: ˝Tenyeremben a gondolat. Aztán visszaöntöm. A gondolataim nem az enyémek. A gondolatok öröktől fogva keringenek, néha fennakadnak az emberben.”



Ahogyan haladunk a megénekelt gondolatok sokaságával, úgy tárul szemünk elé a kiejtett szavak mögötti mély tartalom a vízben történő táncban, a zongorajátékban, az esőcseppeket imitáló videóanimációkban. Bakó Tamás, Debreczeni Márton, Mózes Zoltán, Nagy Csilla és Virág Melinda szóló, páros és tutti koreográfiával álomszerűen, kecsesen, mégis erős színpadi jelenléttel, szuggesszívan tárják elénk Hérakleitosz bölcs és tömör intelmeit: „Te döntöd el, hogy vagy. Menj és járj be minden utat, a lélek határát el nem érheted. Az út fel és le ugyanaz.” Lehet, hogy az előadás közben hirtelen rájuk zúduló esőfüggöny közben a táncosok egy-egy lépést elvétenek. De talán itt, a Cseppkánonban nem is lehet elrontani semmit. Hiszen a közös gondolkodás, a gondolatok halmazában való feloldódás a lényeg. Ahogyan ezt a „vízi tánc” mögött kivetített animáció is mutatja: a táncosok kivetített árnyéka, és a tánclépések során húzott vízcsíkok egy-egy ponton összeolvadnak a vásznon. Amiként összeolvadnak a lenti víz, az olvadó jég, a fentről érkező eső valamint az izzadság cseppjei is. Hiszen valahol minden csepp ugyanonnan származik. És talán ugyanoda is tart.

Nemcsak az Artus és a Nemzeti Táncszínház művészei, az esőköpenyes kórus, valamint bal szélen elhelyezett rozoga zongora, illetve az olykor élesen váltakozó fények bírtak óriási jelentőséggel és színpadi erővel az interferenciában, hanem a színpadi körülmények között nem annyira megszokott és/vagy látott mozgásforma, a Tai Chi Chuan képviselői is. Baranyai Imre, Gregus László és Izsák Szilvia ismétlődő, nyitott tenyerű, átszellemült mozdulatai harmóniát, békét és nyugalmat sugároznak ott, a víz közepén. „A láthatatlan összhang a láthatónál erősebb. Ismerd fel, hogy mi lényeges és mi lényegtelen. Egy zárt ökölbe semmi, egy nyitott tenyérbe az egész világ belefér.” Ám a folyamatosan jelen levő, olvadó jéggel ellátott installáció lecsöppenő ˝könnyei” emlékezetünkbe vésik azt is, hogy „A lelkek a vízből párolognak el.”



A Cseppkánon – Hogy vagy Hérakleitosz? című előadásról rengeteget lehetne írni. Ugyanakkor egy betűt sem szabad a papírra ejteni. Ezt a produkciót látni kell. Meg kell élni. Át kell érezni. Ahogyan a pára megadott körülmények között más és más módon csapódik ki, úgy bizonyosan minden egyes nézőben is más és más módon csapódnak le az Artus Stúdió által megálmodott gondolatfolyó cseppjei. Ám voltaképpen lényegtelen, hogy az előadás egyes részei, a kánonszerű koncert, a látványos színház vagy a magával ragadó tánc mennyire tetszik nekünk. A fontos az, hogy engedjük magunkban a sok érzetet, érzelmet, színt, fényt és zenét összefolyni. Engedjük, hogy ezek egysége egy tengert hozzon létre a lelkünkben. 

És akkor megértjük a Hérakleitosz-Goda gondolatfolyam, vagyis a Cseppkánon fő áramvonalát: „Minden Egy.”

Németh Fruzsina Lilla
Fotók: Dusa Gábor
Proby

Olvass tovább!

kritika
By Proby - október 09, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Megváltás nélkül
    „Pszichológusnak neveznek: nem igaz, csak realista vagyok, a szó legnemesebb értelmében, mert az emberi lélek teljes mélységét ábrázolom.”...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Macskák Budapesten!
    Trevor Nunn, Andrew Llyod Webber, Cats. Nem, ezúttal a londoni West Enden vagy a New York-i Broadway deszkáin, hanem a budapesti Syma Csar...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT