Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
Vass Antónia

Az egyén drámája

Proby 2016. június 26., vasárnap
Robert Musil A rajongók című drámája Magyarországon elsőként Szikora János rendezésében került színre. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül, majd a Vörösmarty Színházban bemutatott darab egyszerre modern és nyúl vissza a múltba, jelezve, hogy a cselekmény középpontjába helyezett macska-egér harc örök.

„Egy új kor küszöbén állunk, mely kort a tudomány fogja irányítani vagy tönkretenni, mindenesetre uralma alatt tartani. A régi tragédiák kihalnak, és nem tudjuk, lesznek-e még újak, ha állatkísérletekben már ma be lehet injekciózni hímekbe a nőstény lelkét és fordítva. Aki ma nem tud integrált számítani vagy nem ura a kísérleti technikának, annak egyáltalán nem volna szabad lelki kérdésekről megnyilatkoznia.” – mondja Robert Musil, aki mesterien „kísérletezi át magát” a történeten, talán túlságosan is, hiszen a Győrffy Miklós fordításában elmondott, már-már barokkos hosszúságú mondatok éppoly sterilnek hatnak néha, mint a szereplőket körülvevő fehér fal. Ám nem lehet a művet csupán az alapján megítélni, hogy milyen szépen csengenek a keszekusza monológok, hiszen a jól eltalált rendezői fogások és a kiemelkedő színészi játék feledteti velünk a darab dramaturgiai hiányosságait.


A fehérre festett fal, melynek oldalán – mint egy csúf kinövés – bordásfal türemkedik ki, semlegesíti a teret. Ezáltal megkíméli a színészeket, az alkotókat attól, hogy a stúdiószínpad korlátozott lehetőségei között megerőszakolják a technikát, és túl sokat akarjanak beletuszkolni az előadásba. Így egy különös kettősség jön létre, amit talán úgy lehetne leginkább leírni, hogy „változás az állandóságban”. Ugyanis, bár látszólag egy térben vagyunk, és nem mozdulunk ki a szalonból (ami maga is egy szimbolikus hely), a székek változó helyzete mégis azt sugallja, hogy nagyon is történt valamiféle térbeli elmozdulás, ez egy másik szoba, más állapot. Kifejezi az időt is, érezzük, hogy pörög, mi több, száguld velünk, miközben a szereplők egy csiga lassúságával topognak egyhelyben, újra és újra elkövetve kisszerű hibáikat, megint belesodródva ugyanazokba a banális helyzetekbe.

Az idő egyébként érdekes kérdés. Miközben nézzük az előadást, egy percre sem jut eszünkbe, hogy ez nem mai történet, hogy a darab, amit egyébként Musil 1920-ban írt és 1929-ben mutattak be először, már majdnem 100 éves. Csak a színészek jelmeze utal arra, hogy nem egy mai elit-negyed egyik villájának életébe nyerünk bepillantást.


Az alapszituáció egyszerű: Adott két család egy házban – Thomas (Lábodi Ádám) és felesége, Maria (Törőcsik Franciska), valamint Maria húga, Regine (Varga Lili) és az ő férje Josef (Egyed Attila). Ebben a látszólag idilli világban azonban pont olyan precízen gabalyodnak össze a szálak, mint ahogyan a néző a második felvonás végére elveszti a történet fonalát. Musil ugyanis nem engedi a szereplőit kibontakozni, kezdeti felvillanásaikból pedig épphogy csak felsejlenek a viszonyok. Egy másodpercre sem szabad oldalra sandítani, mert minden pillanat fontos, ha az ember elkalandozik, képtelen visszatalálni. Szikora János pedig örömmel kísérletezik, azt vizsgálja, hogy mit bír el a darab, és főképp meddig tart a közönség „türelme”. Ez a kétélű játék olykor azt eredményezi, hogy „a leggyengébb láncszem kiesik”.

A harmadik felvonásra még a legszemfülesebb néző számára is elmosódnak a határok, látjuk Maria őrületét és értjük Regine indokait, amikor eldönti, hogy végül távozik-e. De mindez szinte jelentéktelenné válik, és előtérbe kerül az egyén. Hirtelen az kezd érdekes lenni, hogy Törőcsik Franciska figurája az őrültség milyen fokozatait járja be – hozzá kell tennünk, hogy a legkiemelkedőbb alakítást nyújtva, Lábodi Ádám kimértsége mennyire a karakter sajátja, és mennyire a tehetetlenség miatt elfojtott düh. Még Kerkay Rita beszédhibája sem tűnik olyan zavarónak, amikor kibontakozik előttünk Mertens kisasszony szerelmi kálváriája. Az agyunk összefüggéseket keres, de amit talál, az mondvacsinált indok, mert ez újfajta színház, más értelmezést kíván. Hogy milyet? Az a nézőtől függ. Mert itt minden az egyénről szól.

Vass Antónia
Proby

Olvass tovább!

Vass Antónia
By Proby - június 26, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, Vass Antónia
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A világ zenéi a Szigeten
    A Világzenei Színpad 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból. Az elmúlt tizennyolc évben kirívó nemzetközi rangra tett szert, e...
  • ArtZone a Szigeten!
    Az ArtZone az idei évben is a Sziget egyik legkedveltebb nappali helyszíneként várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat minden nap 12-20 ó...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT