Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Amikor a Muse sem segít

Proby 2016. augusztus 6., szombat
A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljának negyedik napján bemutatásra került a Sardar Tagirovsky által rendezett Úrhatnám polgár is. A kavalkádos darabban több kérdés is felmerült a művészet és az anyagiasság kapcsolatától kezdve a családi gyökerekkel való szembesülésig, de válaszokat már kevésbé kaptunk. 

Jó alapanyagból könnyű finomat főzni, és hasonlóan, egy Moliere-drámából könnyű kellemes előadást kihozni. Most azonban ez valamiért mégsem sikerült. Az Úrhatnám polgár több problémakört is feszeget, a legkézenfekvőbben önmagunk elfogadásával vagy épp elhazudásával, a másoknak való megfelelési igénnyel foglalkozik. Tagirovsky is próbálkozja megfogalmazni ezeket a kérdéseket, de valahol félúton elfelejti, mire is akart rávilágítani. Ráadásul teszi mindezt több mint három órában – és ezen a hosszúságon az sem segít, hogy igyekezték bevonni a közönséget is. 


Jourdain úr (Pálffy Tibor) nem egy bohókás, nevetséges vagy épp szánandó karakterként jelenik meg, de mégsem teljesen komolyan vehető. Nem válik egyértelművé, hogy mire is vágyik igazán: nemesi címre vagy műveltségre. Inkább úgy tűnik, a szemében összefonódik a kettő, és az egyik megszerzése segíti a másikat. Ez ugyan megmagyarázhatja elfogultságát Dorante gróffal (Ruscsák Péter) és Doriméne grófnővel (Szalma Hajnalka) szemben, de a karakter következetlenségeit nem. Az első felvonásban egy ízléstelen, szeszélyes önkényurat ismerünk meg, aki házi zenésze és tánctanára szerint semmit sem ért a művészetekhez, mégis megszállottan foglalkozik velük. Eleve az érdekes információ lehetne, hogy egy nem nemesi származású ember ilyen udvartartással rendelkezik – de ezt nem tudjuk kellően értékelni, mert Jourdain úr családi gyökereiről csak jóval később értesülünk. Mintha az előadás elején elfelejtették volna megemlíteni, pedig a harmadik felvonásban annál hangsúlyosabbá válik a tény, hogy az úr apja egyszerű földműves volt. Kár, hiszen ennek a háttérnek a korai tisztázása sokkal több mélységet biztosíthatott volna a karakternek, motivációi is érthetőbbek lehettek volna, és sokkal több együttérzést, szimpátiát tudott volna kiváltani az önmagával és eredetével nehezen szembesülő, szinte drámai karakter, mint az így látott, kapuzárási pánik által feltüzelt, csélcsap férfi. Így azonban a feleségétől való elhidegülése nem a túlontúl egyszerű, anyagias, tenyeres-talpas nőtől való eltávolodásaként jelenik meg, hanem férfiúi csalfaságként. És ugyanígy: a lánya kérőjének elutasítása makacskodó szeszélyként, nem pedig megfontolt, gyermekének magasabbra ívelő jövőt szánó apa döntéseként aposztrofálódik. 

De nem csak Jourdain úr belső működése problematikus. Jourdainné (Gajzágó Zsuzsa), vagy épp Luci (Benedek Ágnes) és Nicole (Kovács Kati) karakterei sem a mélyen megértett, logikusan felépített szerepek mintái. Egyrészt a szövegek által jellemzett és a Gajzágó Zsuzsa által alakított Jourdainné nem összeegyeztethető. Nagyon erős pillanat: a férje előtt térdeplő feleség könyörög, hogy hagyjon fel a művészet-mániájával, ne szórja tovább a pénzüket, amit a férj nem csak elutasít, de megalázóan az asszonyt is elküldi, mert „háztartás szaga van”. Szívbemarkoló jelenet lehetne, ha Jourdainné valóban egy otthonkás, zsírszagú, családért és háztartásért élő nő lenne. De nem az: első belépésénél hatalmas bevásárlószatyrokkal érkezik, amelyek legalább akkora pénzszórást sejtetnek, mint férje magánórái, ráadásul hajviseletében vagy öltözékében sem kevésbé extravagáns, mint párja. 


A Luci és Nicole közti dinamika is kifogásolható: az az esetlen úr – cseles szolga felállás, ami Cléonte (Kónya-Ütő Bence) és Covielle (Kolcsár József) közt prímán működik, a lányok között felborul. Nicole nem a nőiesen ravasz, mégis kisasszonyát segítő szolgálóként jelenik meg, hanem egész egyszerűen a páros domináns feleként, akinek Luci mindenestül alárendelődik, noha társadalmi státusza ezt nem igazolja.

A sok zavaros részleten nem segít sem a díszlet, sem a jelmezek. Egy hideg, futurisztikus, kifutóra emlékeztető térben mindannyian furcsa, ízléstelen ruhákat viselnek. Csöppet sem tér el tőlük Jourdain úr viselete, mégis ő az, akit kikacagnak érte. Nem a többre való igyekezetéért, amihez naiv és laikus módon a művészetet választja eszközként, és amivel valóban kilóg (vagy épp kiemelkedik) a többiek gondolkodási keretéből, hanem olyan külsőségekért, amelyek kicsit sem teszik különlegessé ebben a miliőben. Ilyen részletek buktatják meg az előadás fő üzenetét; így hiába hangzik el többször, hogy a cél a „fenségeknek való tetszés”, vagyis egy magasabb szférának való megfelelés, mivel a szavakat gyakorlati tettek vagy jól felépített, logikus cselekmény nem kíséri, üres marad az előadás. 


Egyetlen vonásában viszont kiemelkedő a darab. Habár az első felvonás nem aknázta ki a művészetre, mint olyanra való reflektálás lehetőségét, de alapot teremtett annak, hogy folyamatosan érzékeltessék a színház összművészeti mivoltát. Az előadás alatt több, a cselekmény által ihletett festmény is elkészült, a Nine Inch Nails Creep című száma két feldolgozásban is elhangzott, míg a mammamusivá avatás előtt a commedia dell’arte hagyománya idéződött fel Covielle karakterén keresztül. A legszebb ellenpontot mégis a színpad bal oldalán álló élő szobor adta: csak a felvonások végén mozdult meg, mintegy stációkat jelölve testtartásával. Az egyszerű, hófehérre festett test szép ellenpontja volt az előadás színes, zsivajos világának, és ironikus felhangot adott a hangos, de elkötelezettséget nélkülöző művészet-imádatnak. 

Összességében elmondható, hogy Sardar Tagirovsky darabja megpróbál bemutatni egy többre törekvő embert, de ez, csak úgy, mint Jourdain úr valódi felemelkedése, nem sikerül. Habár a befejezés nagyon igyekszik katarzist kiváltani, ezt a rengeteg megoldatlan probléma nem engedi, és ezen még a hangosan szóló Muse sem segít.

Szirt Hetti Jolán
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - augusztus 06, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT