Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

A szerelemnek nincs szavatossági ideje

Proby 2016. szeptember 10., szombat
Örkény István megunhatatlan klasszikusával, a Macskajátékkal nyitotta meg évadát a Békéscsabai Jókai Színház, méghozzá nem is akárhogyan. Felkai Eszter kilenc év után igazi jutalomjátékkal tért vissza a teátrum színpadára, hogy Orbánné szerepében megsúgja nekünk egy idős asszony fiatal szívének minden titkát.

A Macskajáték voltaképpen a világ legegyszerűbb történetét meséli el: nőket és férfiakat mozdít egymás felé, majd ugraszt szét ármánykodás révén, ráadásul olyan szereplők életútjait fűzi össze, akik képesek volnának belehalni a szerelembe. Ha csupán ennyi volna az egész, valószínűleg hamar elmennénk a történet mellett, miután felcímkéztük az elnyűtt, banális vagy éppen triviális jelzővel. De nem tesszük, mert a Macskajáték éppen amiatt olyan különleges, hogy nincs benne semmi rendkívüli: a valóságot mutatja meg a maga tökéletes meztelenségében. Azt, hogy a szerelemnek nincs szavatossági ideje. Azt, hogy hatvanévesen is éppolyan bolondok lehetünk, mint tizenéves kamaszként.

Az emblematikus karakterek között feszülő szerelmi háromszög az életkorokból adódóan helyeződik új megvilágításba: a vacsorafőzés éppen olyan intim aktussá válik, mint a csók vagy az éjszakai együttlét, a megcsalás gesztusa pedig tömörülhet egyetlen merőkanál levesbe is. Mert itt már nem csupán egy férfiról van szó, hanem arról az egyetlen emberről, aki képes elűzni az öregedéssel kézen fogva érkező magányt. És ettől fordul át minden komikus elem tragédiába.




A groteszk, ám nagyon is életszagú történet remek otthonra lelt a Sík Ferenc Kamaraszínház színpadán. Ez köszönhető Libor Katalin meghittséget árasztó, hármas osztású díszletének, Juhász Róza túlzásokat nélkülöző rendezésének, de legfőképpen Felkai Eszter hihetetlen energiájának. Az Orbánnét életre keltő színésznő az utolsó – azaz a százötvenedik! – percig ugyanolyan lendületesen sertepertél vagy éppen kergetőzik a színpadon, mint ahogyan azt a függöny felgördülésekor tette. Egyszer finom érzékenységgel, máskor pedig őrületes vehemenciával fejti fel karaktere lelki gyötrődésének okait, láttatni engedi az idősödő nő könnyelműséggel leplezett félelmét, a rettegést az elvesztegetett időtől. Szűnni nem akaró belső tusája nem csupán a hangját vesztett, pocakos operaénekes iránti érzelmeiről szól, hanem magáról a kapcsolatról is. A kapcsolatról az emberekkel, a külvilággal, az élettel. És az igényről, hogy tartozzunk valahova, valakihez. Ha pedig elvesztettük a lehetőséget minderre, talán jobb, ha távozunk.

A Fodor Zsóka által megtestesített Giza éppen testvére, Orbánné ellentéte. Kettejük szeretetteljes, ám ellentétektől feszített viszonyában két létszemlélet csap össze: Giza a hagyománytisztelő, konvenciókhoz emelt fővel igazodó asszony, míg nővére a szuverenitás eleven jelképe. Nem értik egymást igazán, mégis próbálnak a másik kedvére tenni, holott talán mindketten tudják, hogy ez áldozatok nélkül aligha lehetséges. Fodor Zsóka a maga súlyos mozdulatlanságában is erős tud lenni, játéka azonban olykor-olykor kiegyensúlyozatlanná válik. Nem könnyű a tehetetlenség pozíciójától elemelkedni, de a színésznő bebizonyítja, hogy egyáltalán nem lehetetlen.





Kovács Edit Paulája az első pillanattól kezdve árasztja magából a mesterkéltséget. Ez bizonyos szempontból kontraproduktív is, hiszen kétségünk sincs afelől, hogy a nagyvilági barátnő elárulja majd Orbánnét, ugyanakkor a színészi játék a legtöbb esetben manírtól mentes, így a karakter szerethetővé válik. Ami pedig talán ennél is fontosabb: megértjük, hogy nincs is szó igazi alakoskodásról, csupán emberi hibáról. Paulát is ugyanaz a vágy formálja, mint ami Orbánnét, a két akarat egyszerűen nem mehet el egymás mellett összeütközés nélkül – egy ilyen ütközés pedig nem úszható meg könnyen gyógyuló sérülésekkel. 

Mészáros Mihály Csermlényi Viktor szerepében a gáláns úriember megtestesítője, aki bármikor kellemesen elkacarászik, csak legyen meg a nőtársaság. Ugyan a bukás szélén egyensúlyozó operaénekes mélységeit nem sikerül megmutatni – pedig a leáldozott karrier és a beteljesülhetetlen szerelem egymásba fonódása bizonyára érdekes lélektani jelenségeket eredményez –, ám Viktor tűpontosan olyannak tűnik, ahogyan Orbánné leírja – mintha csak az ő szemével látnánk. Ez a rendezői megoldás kiemeli az asszony tragédiáját és egyszersmind háttérbe is szorítja a férfiét: minden hangsúly egyetlen pontba sűrűsödik.

Tarsoly Krisztina törékeny Egérkét alakít, aki éppen a másik gyengülése által erősödik meg. Amíg Orbánné világa a helyén van, addig ő zavart kislányként botladozik, majd Paula és Csermlényi Viktor árulása után kapcsolatuk a visszájára fordul: Egérke lesz az, aki gondoskodni és védeni próbál. Kettejük furcsa köteléke nyíltan utal a címre is, ám a Macskajáték lényege túlmutat a bugyutának és értelmetlennek ható kergetőzésen, hiszen a történet egészének összetett rendszerében válik értelmezhetővé. Elvégre nem csinálunk mást, csak űzzük a véget nem érő macska-egér játékainkat. Még akkor is, amikor az egész kóceráj összeomlani készül a fejünk felett. A kérdés csak az, hogy üldözők vagy üldözöttek vagyunk-e többször.






A Békéscsabai Jókai Színház markánsan indította útjára az idei évadot. Örkény István groteszk, mégis őszinte világa a maga teljességében elevenedik meg a teátrum falai között, kétségtelen hát, hogy olyan előadás született, amelyről még sokáig érdemes lesz beszélni.

Dézsi Fruzsina
Fotók: http://jokaiszinhaz.hu/
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - szeptember 10, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT