Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
klasszik

Szezonnyitás romantikusokkal

Proby 2016. október 4., kedd

(A Római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának koncertje)

Program:
  • Rossini – Hamupipőke (La Cenerentola) nyitány
  • Saint-Saëns – III. („Orgona”) szimfónia
  • Csajkovszkij – V. szimfónia
Karmester: Antonio Pappano
Orgonán közreműködött: Daniele Rossi

Szeptember 27-én Olaszország első számú szimfonikus zenekara látogatott a MÜPA hangversenytermébe, élükön zeneigazgatójukkal, a londoni Covent Garden operaházban hasonló tisztséget betöltő Antonio Pappanoval és egy igazi romantikus programmal.

Milyen is Antonio Pappano? Brit születésű, ízig-vérig olasz, szenvedélyes, profi, a romantikus repertoár kitűnő ismerője és tolmácsolója, a karmesteri pulpituson pedig vibrál az energiától. És milyen koncertet vezényelt aznap este egy ilyen személyiség? Csodálatosat!

Kezdjünk is bele! Az este első darabja Rossini Hamupipőke című operájának nyitánya volt. Zene valahol az olasz szenvedély és a francia könnyedség határán. Semmi bonyolult forma vagy hangszerelés, gyors, vidám, pezsgő. Nem indult se gyorsan, se lassan, kellemes, megragadó tempo az elején bársonyos fagott szólóval. Egyből megragadta az ember figyelmét. Sejtelmes triolák vonósokon és emelkedő nyitány, majd megint visszatér egy kellemes klarinétszóló, hogy nemsokára átadja a helyet a zenekari tuttinak és az egyre gyorsuló nyitánynak. Pappano szép arányokkal dolgozott, a zenekar pedig mintha szólamonként állt volna össze nagy egésszé, hogy utána szétszóródjon, majd az apró részek ismét egymásba kapaszkodjanak. Nem volt „zenekari árok hangzása”, terembe illő volt, kellemesen kezdődött az este…



Az első rész második darabja Saint-Saëns Liszt Ferencnek ajánlott Harmadik szimfóniája volt, ahol az orgona már mint a zenekar teljes jogú tagja kap szerepet. Ebből a darabból a csodás lassú tételt emelném ki és az egészet lezáró finálé részt. Hatalmas fortissimo az orgonán, remeg a basszus, határozott vonós indítás – ahogyan annak lennie kell ebben a tételben –, majd csodásan ellágyuló zene és csilingelő zongora-arpeggio az orgona halkabb regisztereinek kíséretében. Aztán ismét visszatér az orgona és az ütősökkel együtt közeledünk a szimfónia csúcsához. Tombol a szenvedély a zenében és a karmesteri pulpituson is. Tempó, hangerő, együtt játszás, szólisztikus részek, kiemelés, a zenekarban egyetlen szólam sincs elnyomva, mindent kitűnően hallani. A darab vége hatalmas, hangos, vibrál a terem: már az első rész végén legalább háromszor tapsolták vissza a színpadra Pappanot. És még hátra volt egy, az előzőeknél még romantikusabb darab, amiből a maestro nemrégiben kitűnő tolmácsolású felvételt készített.

Így lett vége az este első felének, már akkor indultam volna haza, mondván, hogy jóból is megárt a sok, de miért is hagytam volna ki még egy darabot, ami az ominózus felvételt ismerve úgyszintén egy katartikus zenei élménynek ígérkezett? Folytatódott tehát az este Csajkovszkij Ötödik szimfóniájával.



Maga a szimfónia nem kimondottan gyors darab. Egy motívumból építkezik szépen felfelé, hogy aztán a negyedik tétel második felében egy visszatéréssel kicsúcsosodjon. Összességében erről: ennyire még nem élveztem Csajkovszkij szimfóniát és ennyi érzéssel tolmácsolva ritkán hallottam romantikus zenét. 

Hol sötét és baljós volt, hol megnyugtató és elringató, hol pedig feszült és koncentrációt igénylő. A zenekar valahogy produkálta azt az „oroszos” hangzást amitől Csajkovszkij Csajkovszkij lesz. Gyönyörű volt a második tétel, amelyből légiesen következett a harmadik keringője, majd az utolsó rész nyitó taktusai vonósokon, amelyek egyáltalán nem a megszokott „recsegéssel” szólaltak meg, hanem egészen kellemesen. Itt is kicsúcsosodott a tétel vége, egy idő után pedig már le sem vettem a szemem a karmesteri pulpitusról. Kicsit „ami a csövön kifér” érzés volt az egész. Pappano pedig mindent ki is adott. Ismét hatalmas ováció a darab végén. A mellettem ülő ötéves-forma kislány is teljesen elmélyülve hallgatta a zenét, majd a székre állva tapsolt. 

A sokszori visszataps után Rossini Tell Vilmosának nyitányából a finálét kaptuk ráadásnak, így aztán a koncert azzal ért véget, hogy az elsőhegedűsnek kellett kivezetni a zenekart a színpadról.

Békési Botond
Fosztók: Posztós János
Proby

Olvass tovább!

klasszik
By Proby - október 04, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: klasszik
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT