Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zenés színház

Egy szerény hang

Proby 2017. október 29., vasárnap


,,Ha vártok hát bocsánatot
Nekem is mind megbocsássatok.”
(Shakespeare: A vihar, Tandori Dezső fordítása)


Valamilyen tiszteletteljes, távolságtartó érzéssel kéne viszonyulni. A Nemzet Színésznője áll egyedül előttünk, mesél az életéről és énekel nekünk, vendégekkel karöltve másfél órában. Nem egy szobor, nem egy megközelíthetetlen díva lép elénk, hanem egy végtelenül szerény, szeretetteljes, sokat tapasztalt nő mesél magáról, életéről, boldogságairól, fájdalmairól, veszteségeiről, szerelmeiről. 



Az elmúlt pár évben az önálló estek műfaja felélénkült. A Nemzetiben, a Radnótiban, a Belvárosiban és a Rózsavölgyi Szalonban egymást érik az önálló estek. Ennek két oka lehet, az egyik, hogy az adott művész nagyon fontosnak érez egy gondolatot, egy történetet, amit el akar mesélni, és ehhez azt az intim, vallomásos közeget választja, ahol a színész és a magánszemély alakja közti választóvonal elmosódik. A másik némileg köthető ehhez, hogy az adott színészt a színháza nem tudja a számára megfelelő, kimerítő feladatokkal ellátni és pótlásképp elkészítheti az adott estet. 

Molnár Piroskáról kétségtelenül megállapíthatjuk, hogy a legnagyobb magyar színésznők egyike, és talán éppen ezért az ,,Emberi hang…” címet viselő önálló estje a Rózsavölgyi Szalonban egy nagyon fontosnak érzett gondolatot akar közvetíteni. A címben sugallt emberi hang vonatkoztatható önmagára, de pályatársaira, kollégáira, akiket meghív minden egyes estjéhez (a bemutatónál Novák János tette tiszteletét). Ezzel azonnal azt a pozíciót veszi fel az előadást, hogy itt nem egy nagy művészt, hanem a mögötte megbújó embert láthatjuk. Ezt az eltolást mutatja a jelmez is (Szakács Györgyi munkája). A nagy kosztümökbe bújtatott ember esendősége jobban megmutatkozik. Küzdelem a dívaszereppel, amelyet tartással csinálunk végig, de mögötte ott remeg a test. Ezt nagyon jól megmutatja Molnár Piroska indirekt kézremegése. Szép látni, hogy egy ekkora művész is remeg egy ilyen ,,könnyed” est előadása közben.

A címben jelölt hang arra is utal, hogy itt dalokat fogunk hallgatni – dalokon és a köztük elhangzó prózai részekből áll össze valamilyen kép a színészi pályáját átélő Molnár Piroskáról. Tizennégy dal mutatja be a pályakezdő, pályát megismerő és a pályán sok áldozatot megélt, a pályáért élő művész életét. Ezzel azt is kijelenti az előadás, hogy Molnár Piroska egyenlő a színházzal. Csak ebből és csak így tud élni, létezni, beszélni. A kezdeti kedves, játékos dalokat szépen felváltják a komoly mondanivalóval rendelkező énekek. A váltás valahol az első 20-25 perc után érezhető, amikor a Koldusoperából a Ballada a szexuális szolgaságról hangzik el. Ez után minden dalnak komoly emberi tartalma van és a megéltség ad hozzájuk hitelt. A dalok sorrendjébe közbeékelődik Novák János 4 dala, amelyet a Bors néni közös éneklése nyit meg. Ezt követi talán a három legfontosabb dal, a Színésznő dala, amely játékosan, viccesen öniróniát gyakorol a nagy művészi pálya felett. Majd a Milánó-Rotterdamon keresztül Hollósi Frigyesre emlékezünk – könnyekkel küzdve. Ezt zárja le a Mahler Gyermekgyászdalából a 4. számú ének. 



Az előadást a zenei vezető, Termes Rita kíséri zongorán, hozzá társul a rengeteg eszközön hangot nyerő – és a játékban is kicsit résztvevő Bornai Szilveszter. Ahogyan a hang is teljességgel a helyén van, úgy a zene is pontos és fantasztikusan szólal meg. A tér elrendezése – zongora középen és két szék körülötte, rajta pedig különféle italos poharak – erősíti a szalon, nota bene az orfeum jellegét az előadásnak. A nézők közvetlen közel, körbeülik ezt a teret. Az előadók – főképpen Molnár Piroska – számára nincs menekvés. 

A Vörös Róbert által szerkesztett, rendezett előadás szívmelengető estét teremt. Ezt Molnár Piroska személyisége, a választott dalok sorrendje és az előadás maximális profizmusa garantálja – és persze a vendégek miatt minden este kicsit más. Szép gesztus ez is, a pályatársak megidézése. Ez azt jelzi, hogy a színészi pálya nem egyedül elérhető eredmény, hanem partnerek során keresztül alakul. De a legfontosabb partner mindig a közönség marad. Érdemes elmenni rá - mert Molnár Piroska személyén túl, ez az előadás egy ember életéről szól, akit látva rájöhetünk arra, hogy még ha keserédes is ez az élet, a maga módján megéri és szép megélni. 

Kalmár Balázs
Fotók: Éder Vera
Proby

Olvass tovább!

zenés színház
By Proby - október 29, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, zenés színház
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT