Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zenés színház

Két nagy szem

Proby 2017. október 24., kedd

Két nagy szem: ezt látjuk a Viva Bartók! színlapján, ami tökéletesen reprezentálja az estet: ezen a két szemen látunk ki, ezeken keresztül észleljük a minket (Bartókot) körülvevő világot, ugyanakkor be is látunk rajtuk, lehetőséget kapva egy valódi ember érzelmi- és gondolatvilágába való bepillantásra.

„Levélkoncert”, áll a Radnóti Miklós Színház új bemutatójának színlapján, amely Galgóczy Judit rendezésében, Bálint András színművész és Fülei Balázs zongoraművész szereplésével készült. Ez egyben nagyon pontos és nagyon félrevezető. Azt sugallja ugyanis, hogy az est nem színházi előadásként értelmezendő.

Eleinte valóban az is az érzése az embernek, hogy valamiféle koncertet lát: két ember megérkezik a színpadra elegáns, de mégis köznapi fellépőruhában, meghajolnak, taps. Ez a két ember egymásnak egyenrangú társa (ennek finom alátámasztásaként a zenész mellett a színésznek is zongoraszék áll a rendelkezésére, ha le kívánna ülni). Hol az egyikük, hol a másikuk játszik szólót, miközben a néma kolléga élvezettel figyeli. 

Ugyanakkor ebben a kapcsolatban, ebben a hallgatásban rejlő feszültségben van valami nagyon is színházi. Érezhető, hogy nemcsak egymásra figyelésről, hanem egymásrautaltságról van szó, hogy e mögött a kapcsolat mögött van valami pluszjelentés, aminek a megfejtése a néző feladata. És ez már nagyon is színházi attribútum.



Amikor elhangzik az első zongoraszóló és az első levélrészlet, már sejthető, hogy mi is ez a pluszjelentés: maga Bartók, az ember és a művész. Míg a levélrészlet a magánember aspektusából beszél a művészetről és a művészről, a zene a művész eszközeivel jeleníti meg a magánember érzéseit, gondolatait. Ezért tehát ez a feszültségben manifesztálódó egymásrautaltság: egyik szegmens sem létezhetne a másik nélkül. Az egészet az időnként fizikai valójában, zongorázó két kéz formájában a háttér vetítővásznán megjelenő Bartók teszi teljessé; mintegy összefogja a személyisége darabjait.

Bartók egyébként pedig mindkét szegmensben nagyszerűnek mutatkozik, eléri tehát célját Galgóczy Judit rendező, aki az előadás színlapján (beigazolva a művész-magánember kettősség jelentőségét is) a következőképpen vall: „Viva Bartók. A különleges, melegszívű ember, a világhírű magyar zeneszerző, a zseni. Éljen!” Eléri, hogy vele kiáltsunk.

Ami a játékot illeti: Fülei Balázs, mint a jó zene, nem tesz mást, mint hogy a helyén van, és, mint a jó zenész, alázattal viseltetik a kollégája iránt, utat engedve ezzel a tárgyalt feszültségnek. Ez az egymásra irányuló figyelem akkor a legerősebb, mikor őszinte, ezzel pedig Bálint Andrásnak itt-ott akadnak gondjai, a beleélés néha színpadias élvezetté változik. Összességében azonban őszinte és letisztult a játéka. Különösen bravúros, ahogyan a pozícióváltásokat egyszerre használja a stagnáló színpadkép megtörésére és hangsúlyozásra (kétszer helyezkedik úgy, hogy a játéka közben lássa, mintegy ellenőrizze a zongoristát, ez a két pont pedig olyan fontos vallomásos helyzeteket vezet fel, amelyek az előadás hangsúlyait adják.)

A hangsúlyozás másik fontos eszköze maga a zene: mindig, mikor a levelek komor színezetet kapnak, népzenei ihletésű darabok szólalnak meg, csendben ráirányítva ezzel a figyelmet Bartók őszinte, ugyanilyen csendes hazaszeretetére. (Az is reprezentatív, hogy mikor jelenik meg a zeneszerző keze a vásznon: ez négy alkalommal fordul elő, felvázolva az előadást gyakorlatilag teljesen lefedő négy problémakört: a művészi hitvallást, a népzene-nemzet problematikáját, a család szerepét és a művészélet gyakorlati nehézségeit.)

A felszín és a mögötte megbúvó teljes világkép közötti feszültség a levelek szövegeiben is fellelhető: látjuk a huszadik századi nagy világégéseket, de az úgynevezett nagybetűs magyar valóságot is. Több levelében (főleg mikor a tanításról beszél), kerülnek elő az ismerős alakok: lekötelezettek és szívességet tevők, rokonaiknak jót akaró miniszterek és reménytelen protekciósok. Bartók igyekszik tisztességes maradni az ilyen világban, de kiállása fárasztja és megtöri. A nézőnek az az érzése, mintha a zeneszerző kora óta gyakorlatilag semmi nem változott volna, és ez nyugtalansággal tölti el.

Ahogyan az is, hogy az est vége felé háttérbe szorulnak a szép, magasztos témák, mint amilyen például a kultúrák sokszínűségének szépsége (az erdélyi és szaharai népzenegyűjtésekkel kapcsolatban), a helyüket a magyar valóság mellett egy homályos fenyegetés elöli menekülés, egy amerikai utazás veszi át, és a végén az annyira szívünkhöz nőtt szerzőnket egy bizonytalan, keserű jövő felé kell elengednünk, nem tudva, mi lesz végül a sorsa.

És, mikor a szavak már nem tudnak eleget jelenteni, szól a zongora.

Elefánti Emma
Fotó: Brozsek Niki
Proby

Olvass tovább!

zenés színház
By Proby - október 24, 2017
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, zenés színház
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT