Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
prózai színház

Akkor kell küzdeni, amikor lehet

Proby 2018. február 28., szerda

Kevés az olyan előadás, amiről úgy áll fel az ember, hogy átment mindenen: jól szórakozott és igazi, erős katarzisélményben is része volt. A Majdnem 20 ilyen. A hatás akkora, hogy legszívesebben az utolsó mondat után – amit hosszú időn keresztül vihet magával a néző iránymutatásként – tovább maradnánk, hiába látjuk a színpadon saját hibáinkat és esendőségünket. 

Tasnádi István szövege igazán finoman bánik az előadás alapjául vett, időben még nem túl távoli, homályos eseményekkel. Egyrészt a bezárásra ítélt, tiltakozás alapját képező színház neve nem hangzik el, mindig A Színházként emlegetik, így elkerüli a személyeskedést. Másrészt az előadás nem elégszik meg a memento-léttel, többet mond: felmutatja azokat a kis állomásokat, apró, komformista kompromisszumokat, amelyek tönkreteszik az önmagunkhoz való hűségünket. 



Mivel az előadás egy rövidebb lélegzetű műhelymunka során készült el, Tasnádi is a szereplők improvizációjából rakta össze a szöveget, nehéz elválasztani a rendezőt, az írót és a színészeket. Mindenképpen meg kell azonban említenünk Vidovszky György nevét, aki jó érzékkel jelölte ki az előadás medrét és oldotta meg, hogy az mederben is maradjon. A rendezésnek ez a fajta, inkább pedagógusi mint karmesteri felfogása (ami egyre nagyobb szerepet kap a fiatal generáció, Pass Andrea, a K2 munkásságában) amellett, hogy érezhetően nagy kötődést eredményez a játszók részéről, a rendező-színész viszonyt is megváltoztatja. Olyan rendszert hoz létre, ami (bár a rendező részéről kontrollálható) demokratikus, így a hatalommal való visszaélésnek sem enged teret. Ennek a berendezkedésnek a térnyerése feljogosít a reménykedésre a színházi rendszerek jövőjét illetően. 

A humor (ami az előadás hangsúlyos eszköze) is jó kezekben van Vidovszkynál: erős, de nem erőszakos, intelligens humor ez, ami a szórakoztatás mellett a tükörtartás ősi feladatát is betölti. Külön bravúr, hogy a helyzet – és jellemkomikumra alapuló humor folyamatosan váltakozik az előadás során, újra és újra elaltatva, majd felébresztve a nézőkben az önreflexiót. 

Az előadás során több alkalommal kell megjeleníteni hosszabb, eseménytelenül telő időegységeket. Ehhez is megtalálják a megfelelő eszközt: a magyar népdal és néptánc beiktatása erős elidegenítő effektusként működik, erre azonban ez alkalommal nem azért van szükség, hogy tisztában legyünk a színház színház jellegével, hanem azért, hogy képesek legyünk kritikusan tekinteni az olyannyira ismerős figurákra. 



A színészi játékokon átsüt az említett erős kötődés: könnyed természetességgel, ebből következően hitelesen játszanak. Profi módon tartanak egy nagyon kényes egyensúlyt: hogy a figura esendő legyen, ugyanakkor ne toljanak a néző képébe egy komplett tandrámát. A remek gárdából azt a színészt emelném ki, akinek egyedül nem tiszták és egyértelműek a vonásai a kezdetektől. Molnár Áron mint tárgyaló-rendőrtiszt megcsinálja azt a bravúrt, hogy a szereplőkkel együtt manipulálja és becsapja a nézőt is. Tettetett szellemi egyszerűsége elaltatja a gyanakvást a (természetesen szubjektív alapon megítélt) rossz szándékával kapcsolatban, hogy aztán az előadás utolsó momentumaként leleplezze magát akkor, mikor már felszámolta az ellenállást. 

A Majdnem 20-nak az tehát a legnagyobb erénye, hogy mindnyájan megtaláljuk benne a minket jellemző apró, mégis döntő jelentőségű hibákat, amik egytől egyig élesen és letagadhatatlanul rajzolódnak ki. Olyannyira, hogy hosszú időn keresztül magunkkal visszük az emléket, hogy mikor, hol kell majd máshogyan viselkednünk.

Elefánti Emma
Fotók: Schiller Kata
Proby

Olvass tovább!

prózai színház
By Proby - február 28, 2018
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, prózai színház
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT